۰ نفر

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌هاتشریح کرد

جزئیات ثبت‌سفارش ۶رادار

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 305735
جزئیات ثبت‌سفارش ۶رادار

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: تعداد ۶ راداردر برنامه خرید داریم که یک رادار در حال ساخت است و امیدواریم این رادار را تحویل بگیریم اما پیش‌بینی می‌کنم نتوانیم در این شرایط تحریم، 5 رادار باقیمانده را تحویل بگیریم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، رحمت‌الله مه‌آبادی با اشاره به برجام و تأکید بر اینکه از روز اول هم به زیرمجموعه اعلام کردیم که «رفع تحریم‌ها را موقت ببینیم» اظهار داشت: از ابتدای فعالیت‌ها تلاش شد برنامه‌ریزی برای هزینه‌-فرصت‌ها در دستور کار باشد بنابراین در گام اول‌ خرید تجهیزات لازم ناوبری هوایی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پیش از این در موضوع تجهیزات ناوبری هوایی بیش از تجهیزات فرودگاهی، مشکل داشتیم، اضافه کرد: همان‌گونه که گفته شد رفع تحریم‌ها را موقت دیدیم در این راستا تلاش شد برای تضمین یک دوره حداقل 10 ساله، از نظر تجهیز امکانات، خرید‌ها و هر کار لازمی، انجام شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه ناوبری هوایی 3 حوزه اصلی دارد، توضیح داد:‌ «ناوبری»‌ دستگاهی است که سمت و فاصله را به هواپیما می‌دهد؛ در حال حاضر این تجهیزات در فرودگاه‌های کشور همه نوسازی شده است ضمناً در راستای توسعه، خرید این تجهیزات هم‌ انجام شد و در این حوزه اصلا نگرانی نداریم.

مه‌آبادی ادامه داد: همچنین ILS‌ها که ابزارهای حساس فرود هواپیما هستند‌ هم نوسازی و هم توسعه یافته است‌.

وی افزود: مهم‌تر از همه این موارد، موضوع ارتباطات ناوبری است، خلبان باید با کنترلر ارتباط داشته باشد، سرعت هواپیما را خلبان کنترل نمی‌کند، «رادار‌من» یا همان کارشناس‌ رادار کنترل می‌کند، ‌فاصله‌ دو هواپیما از یکدیگر مدنظر است بنابراین رادارمن مدام با خلبان در ارتباط است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همه این ارتباطات با ارتباطات کلامی است، اگر این رادار یا دستگاه‌های ناوبری از کار بیفتد، خلبان می‌تواند با استفاده از ارتباطات با رادارمن و صدا، هواپیما را کنترل کند.

مه‌آبادی اضافه کرد: همه تجهیزات کامینیکشین و ارتباطات خریداری شد و امسال هم نوسازی آن تمام می‌شود، در این حوزه هم بهترین برندها خریداری شد چون در تجهیزات ارتباطات هر برندی را نمی‌توان خرید.

* ورود راداری که ۱۰ سال در فرانسه مانده بود

وی با اشاره به بازسازی و خرید رادار برای چند فرودگاه، بیان کرد: پیش از این رادار ما از کار افتاده بود، که آن دو رادار خریداری و وارد وارد کشور شد، این رادارها ‌‌با وجود آنکه مشخصات ویژه‌ای دارد، توسط متخصصان داخلی نصب می‌شود‌؛ این همان راداری بود که نیکولاس سارکوزی رئیس‌جمهور سابق فرانسه نگه داشته بود، اما ما با هدف اینکه آن را انبار قطعه کنیم‌ با رقمی پایین وارد کشور کردیم، چون 10 سال مانده بود، اما همین متخصصان داخلی آن را راه‌ انداختند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: این رادار دو کاربره است و هم کاربری نظامی‌ و هم غیرنظامی ‌دارد.

* سفارش خرید ۶ رادار

مه‌آبادی با اشاره به اینکه رادار مهرآباد هم نوسازی شد، بیان کرد: تعداد ۶ رادار دیگر هم در برنامه خرید داریم که یک رادار در حال ساخت است که امیدواریم این یک رادار را تحویل بگیریم و فکر نکنم در این شرایط تحریم آن 5 رادار دیگر را بتوانیم تحویل بگیریم.

* اقتدار حوزه فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور در برابر تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: «در حوزه ناوبری هوایی و فرودگاهی، هیچ آسیبی از تحریم‌ها نخواهیم دید.»

مه‌آبادی ادامه داد: به مقامات کشور اعلام کرده‌ام و اینجا هم می‌گویم اگر در حوزه صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی تحریم‌ها برگردد ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.