۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توقف کامل تولید تراکتور داخلی تا 6ماه آینده/ ماشین آلات کشاورزی در شرف افزایش انفجاری قیمت

۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۳
کد خبر: 303130
توقف کامل تولید تراکتور داخلی تا 6ماه آینده/ ماشین آلات کشاورزی در شرف افزایش انفجاری قیمت

هزینه خرید یا اجاره تراکتور و ادوات کشاورزی بخش مهمی از هزینه تولید در بخش کشاورزی را شامل می‌شود. قیمت این ماشین آلات با افزایش نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته و با تصمیم دولت برای حذف آن‌ها از لیست دریافت ارز دولتی، به اوج رسیده است. موضوعی که به گفته فعالان این صنعت زمینه ساز توقف واردات و تولید در کارخانه‌های داخلی تا 6 ماه آینده شده است.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ یکی از مهمترین مشکلاتی پیش روی کشاورزان در سال زراعی جدید افزایش افسارگسیخته قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی است. افزایش قیمت این محصولات هم در بخش تولیدات داخلی و هم وارداتی‌ها اتفاق افتاد است و دلیل اصلی آن از سوی فعالان این صنعت عدم اختصاص ارز دولتی به آن‌ها عنوان می‌شود که ادامه تولید و واردات را با مانع بزرگی روبه رو کرده است.

در همین زمینه جعفر صحت، مدیراجرایی یکی از کارخانه‌های تولیدکننده تراکتور، در گفت و گو با اقتصادآنلاین با بیان اینکه 49 درصد از قطعات اصلی تولید تراکتور از جمله موتور با واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر از باقی مانده قطعات و موتورهای که از گذشته وارد کرده‌ایم تولید تراکتور انجام می‌شود اما، پیش بینی می‌کنیم در صورت عدم تغییر در شرایط فعلی تا 6 ماه آینده خط تولید کارخانه‌ها متوقف شود.

وی ادامه داد: با ارز دولتی موتور تراکتورها از ایتالیا و قطعات نیز از کشورهای معتبر دیگر وارد می‌شد که با عدم تخصیص آن واردات نیز انجام نمی‌شود.

صحت تاکید کرد که تامین قطعات و خرید موتور با ارز آزاد برای تولیدکننده داخلی دیگر ممکن نیست چرا که هزینه تمام شده تولید ماشین آلات به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

واردکنندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی نیز شرایط بهتری ندارد و آن‌ها هم از توقف واردات در پی حذف ارز مبادلاتی برای تامین این محصولات خبر می‌دهند.

در همین راستا احمد فاطمی، مدیر یکی از شرکت‌های واردکنندگان ماشین آلات کشاورزی، به اقتصادآنلاین گفت: تراکتورهای که هم اکنون شرکت برای فروش عرضه می‌کند مربوط به خرید‌های قبل است و تصمیمی برای واردات و عرضه ماشین آلات جدید نداریم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که قطع ارتباط با تشدید تحریم‌ها دلیل این موضوع است، گفت: هنوز به مرحله قطع ارتباط با کشورهای تامین کننده نرسیده‌ایم. دلیل اصلی توقف واردات افزایش نرخ ارز است.

فاطمی یادآور شد: شرکت توان واردات دارد اما، بازار کشاورزی ایران کشش خرید با قیمت‌های جدید را ندارد.

وی، افزایش قیمت ماشین آلات کشاورزی با نرخ ارز آزاد در متعادل ترین حالت را بیش از دو برابر عنوان کرد.

فاطمی اظهار کرد: به طور مثال یک تراکتور کوچک باغبانی یا شهری که با قیمت 120 میلیون تومان به فروش می‌رسید با نرخ ارز جدید در متعال ترین حالت به بیش از 200 تا 300 میلیون افزایش قیمت پیدا می‌کند.

این فعال اقتصاد تاکید کرد: کشاورزان توان خرید تراکتور با این قیمت‌ها را ندارند و با عدم کشش بازار رو به رو خواهیم شد.

به گفته فاطمی؛ پیش از این کشاورزان می‌توانستند 80 درصد  بهای خرید تراکتورهای که مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی بود را تسهیلات بانکی با سود اندک دریافت کنند اما، اکنون این تسهیلات محدود به تراکتور برداشت برنج شده است که کاربرد چندانی ندارد.

بر اساس این گزارش؛ بدون شک یکی از راه‌های دستیابی به بهره وری مناسب، افزایش تولید و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی نوسازی ماشین آلات و مکانیزه کردن این بخش است. در پسابرجام بسیاری از برندهای مطرح و تولید کنندگان برتر جهان از کشورهای اروپایی به طور عمده؛ ایتالیا و آلمان و آسیای مانند؛ ژاپن، کره جنوبی، چین ، هندوستان و ترکیه و برخی کشورهای شمال دریای خزر و حتی برزیل و آرژانتین با بخش خصوصی کشور قرارداد امضاء کردند. در پی این امر ماشین آلات و قطعات یدکی با کیفیت و اصلی از مبادی رسمی به دست تولیدکننده داخلی رسید و بخش ماشین آلات و ادوارت کشاورزی جان تازه ای گرفت. تا اینکه ارز مبادله ای بخش مکانیزاسیون کشاورزی در دی ماه سال 96 حذف شد و با افزایش نرخ ارز هر روز عرصه بر تولید کننده داخلی و واردکنندگان این محصولات تنگ تر شد و اکنون به مرز توقف کامل رسیده است.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی و تاثیر مکانیزاسیون بر بهبود تولید در این بخش، تجدید نظر در تخصیص ارز دولتی به تامین و واردات ماشین آلات و قطعات این بخش ضروری است.