۰ نفر

معاون وزیر صمت:

برخی واردکنندگان برای مصون ماندن از بازرسی‌ تعزیرات، کالاها را ترخیص نمی‌‌کردند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۳۸
کد خبر: 294442
برخی واردکنندگان برای مصون ماندن از بازرسی‌ تعزیرات، کالاها را ترخیص نمی‌‌کردند

معاون وزیر صمت گفت: بدهی دولت بابت جوایز صادراتی به 366 میلیارد تومان رسیده است که تاکنون 20 میلیارد تومان به صورت علی الحساب به حساب سازمان توسعه تجارت واریز شده که ما آن را در قالب بسته‌های مختلف حمایتی توزیع خواهیم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مجتبی خسروتاج  در خصوص آخرین وضعیت جایزه صادراتی و بدهی دولت گفت: از سال‌های گذشته دولت در راستای تشویق صادرکنندگان سیاست‌های تشویقی را اعمال کرده که جایزه صادراتی یکی از آنها بوده است که متاسفانه به دلیل کم لطفی مدیران دولت دهم مدتی این جایزه پرداخت نشد و الان بدهی دولت به 366 میلیارد تومان رسیده است.

معاون صادراتی وزیر صمت ادامه داد: با توجه به کلان بودن این مبلغ دولت بایستی در قالب یک بسته این بدهی را پرداخت کند البته تاکنون 20 میلیارد تومان به صورت علی الحساب به حساب سازمان توسعه تجارت واریز شده که ما آن را در قالب بسته‌های مختلف حمایتی توزیع خواهیم کرد.

وی افزود: جدا از این مبلغ برای امسال 1300 میلیارد تومان جایزه صادراتی در نظر گرفته شده و هدف ما کاهش هزینه‌های صادرکنندگان است.

وی در خصوص وضعیت کالاهایی که در گمرک مانده و اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود، گفت: این‌طور نیست که گمرک درب را قفل کرده باشد، گمرک بنا بر اختیارات قانونی که دارد می‌تواند بخش از کالا را بنا به صلاحدید خودش ترخیص کند واردکنندگان هم می‌توانند با گذاشتن وثیقه معتبر یا از دیگر راه‌های قانونی کالا را تا تدوین دستورالعمل توسط کارگروه مربوطه تحویل بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از واردکنندگان در شرایط فعلی از ترخیص کالا خودداری می‌کنند، گفت: متاسفانه این سوء‌استفاده انجام می‌کشود و این افراد برای مصون ماندن از بازرسی‌های تعزیرات، کالاها را ترخیص نمی‌کنند، بر همین اساس در قانون جدید مدت زمان نگهداری کالا در گمرک و مناطق آزاد به نصف و مدت زمان ثبت سفارش از 6 ماه به 3 ماه کاهش پیدا کرده است.