۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت‌ها در بازار آهن واقعی خواهد شد؟

۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴
کد خبر: 293104
قیمت‌ها در بازار آهن واقعی خواهد شد؟

در راستای اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز صنعت فولاد کشور نیز دستخوش نوسان شده به طوری که به گفته مسئولان این صنف، فولاد از ابتدای سال تا کنون حداقل 20درصد گران تر شده است. در این میان پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی از رانت 30 هزار میلیاردی معامله‌گران فولاد خبر می‌دهد رانتی که از خرید فولاد 4200 و فروش 10هزار تومانی آن در بازار آزاد حاصل شده اما رییس اتحادیه آهن فروشان این مسئله را تکذیب می‌کند.

اقتصاد آنلاین- فاطمه اکبرخانی؛ محمد آزاد در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با تاکید بر این که حدود 3 سال است که ما صادرات نداشته ایم، بیان کرد: هیچ‌گونه واردات و ثبت سفارشی در زمینه فولاد تا کنون انجام نشده و بالاترین قیمت فولاد در بازار آزاد 6 هزار تومان بوده است.

آزاد با بیان این که گران فروشان در بازار فولاد مشخص شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر صحبتی از رانت شده، در زمینه شمش و مواد اولیه بوده که خارج از بورس معامله شده است.

به گفته آزاد با توجه به این که آهن و فولاد از صفر تا صد تولید داخل است، دلیلی برای گران کردن این کالا به بهانه نوسانات دلار وجود ندارد بنابراین دلیل گرانی فولاد طی ماه‌های گذشته رانتی است که از عرضه آن در بورس کالا ایجاد شده است.

اما سلطانی نژاد، مدیرعامل  بورس کالا درباره تعیین قیمت فولاد اعلام کرده که مکانیزم تعیین قیمت در بورس کالا میزان عرضه و تقاضا است اما زمانی که نوسانات به اوج خود می‌رسد، سیاست‌گذاران دامنه نوسان 5 درصد برای قیمت فولاد قرار می‌دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران نیز به دفاع از بورس کالا برخاسته و تاکید کرده است: قیمت‌گذاری دستوری به نفع اقتصاد کشور نیست و دولت نباید برای پیاده‌سازی اهداف خود، به افرادی خاص فرصت استفاده از رانت‌های بزرگ بدهد. از این رو در حوزه بازار کالا استفاده از ظرفیت بورس کالا می‌تواند التهاب ایجاد شده ناشی از قیمت های دستوری را برطرف کند.

اما در این میان فعالان بازار آهن و فولاد از توزیع قطره چکانی و احتکار فولاد خبر داده‌ و معتقدند حتی با وجود عرضه محدود، میزان تقاضا در این بازار نیز به علت گرانی بیش از حد و بی‌دلیل کاهش یافته است.

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام 32 میلیون تن و مصرف داخلی فولاد  حدود 17میلیون تن است و ما بقی آن باید صادر شود؛ اما سرقینی معاون وزیر صنعت در این خصوص گفته است: میزان تولید و صادرات و مصارف داخلی مشخص است اما در این میان مقداری از فولاد گم شده است که این نیز به سود بین دلار دولتی و آزاد مربوط می‌شود.

البته رییس اتحادیه گفته که تولیدکنندگان فولاد برای عرضه منتظر تصمیمات وزارت صمت و بورس کالا هستند و تاکنون از طرف تولیدکنندگان احتکاری صورت نگرفته است.

وی از واقعی شدن قیمت‌ در روزهای آینده خبر داده و گفت: قیمت واقعی هر ورق فولاد در حال حاضر در بورس حدود 3500تومان است اما خارج از سیستم بورس بیش از 5هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

احتکار مسئله روز تمامی بازارها از جمله بازار آهن و فولاد کشور است. واسطه‌هایی که با وجود دریافت یارانه دولتی سعی در گران فروشی کرده‌ و البته در این راه موفق نیز بوده‌اند. افزایش حدود سه برابری قیمت هر ورق فولاد یعنی حرکت این بازار همپای بازار ارز، در حالی که تولید این کالا صد درصد داخلی است بنابراین گران فروشی چیزی جز از آب گل آلود ماهی گرفتن و اجحاف در حق مصرف کننده نیست.