۰ نفر

درخواست رئیس اتحادیه فناوران رایانه از وزیر صنعت؛

کالاهای انبار شده فناوری اطلاعات در گمرک ترخیص شود

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۰
کد خبر: 289707
کالاهای انبار شده فناوری اطلاعات در گمرک ترخیص شود

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از وزیر صنعت درخواست کرد: کالاهای آی تی انبار شده در گمرک برای تعطیل نشدن واحدهای صنفی و تعدیل نشدن نیروی کار ترخیص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سیدمهدی میرمهدی کمجانی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت نوشت با اعلام دولت در نرخ گذاری ارز ضربه سنگینی به صنف فناوران وارد شد، زیرا بیشتر کالاهای این صنف در حدود 97 درصد آن وارداتی است و این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر واردات کالاهای آی تی کشور می گذارد. در این صنف تراکنش مالی بسیار بالا است، اما سود و بازدهی سرمایه آن حدود یک تا دو درصد است که به دلیل همین تراکنش بالا، مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای چه از لحاظ مالیات مشاغل و چه از لحاظ مالیات بر ارزش افزوده به وجود آمد که امروز هم با مشکل واردات مواجه شدیم.

با تصویب قانونهای یک شبه برای واردکنندگان و گروه بندی های کالاها و مشکلات رانت‌های بانکی- گمرک-تاییده واردات از هر نهاد و سازمان و قبول واردات توسط سامانه نیما و دریافت کل مبلغ ثبت سفارش شده به علاوه 35 درصد ضمانت و حتی گرفتن مبلغ هر یورو دو هزار تومان که افراد سودجو از وارد کنندگان دریافت می نمایند باز هم کالاها در گمرک دپو شده است و می‌دانید که چه هزینه‌هایی بر این کالا فقط در گمرک تحمیل می‌شود.
دولت به جای کاهش هزینه‌ها در کالا باعث افزایش کالای تمام شده در این زمان شده، نیت دولت شاید شفاف سازی بود، اما افرادی که در این میان مسئولیت این هدایت از سازمان صنعت معدن تجارت را تا زمان ارسال ارز به تولید کننده خارجی را داشتند، شفاف و صادقانه کار ننمودند و باعث افزایش قیمت کالا شدند. 
آیا دولت مردان و مسئولان نمی‌توانند کمک کنند کالا بدون هیچ مشکلی ترخیص شود، زیرا در هر صورت این ارز از کشور خارج وکالا به صورت قانونی وارد شده، ولی کالا در داخل ایران و گمرکات دپو شده است.

آیا با یک مشکل کوچک مثل تغییر برند یا اضافه شدن وزن باید خود را تحریم کنیم خیلی از این موارد به وارد کننده ارتباط ندارد. تولید کننده خارجی ارز را گرفته و کالا ارسال شده و هیچ گونه طلبی هم ندارد و نمی‌شود کالا را برگشت زد، زیرا طرف خارجی قبول نمی‌کند که دوباره ارز را به کشور برگرداند.