۰ نفر

افزایش پلکانی عوارض صادراتی مواد معدنی خام

۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 289063

افزایش پلکانی عوارض صادراتی مواد معدنی خام

عوارض صادراتی مواد معدنی خام و دارای ارزش افزوده پایین از سال جاری تا سال ۱۳۹۹ به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این تصمیم در پی مصوبه شورای اقتصاد و در راستای اجرای مفاد ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور،   از سوی گمرک ایران به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه تمامی مواد معدنی خام و موادی که ارزش افزوده پایینی دارند، در سال ۱۳۹۷ مشمول پنج درصد عوارض صادراتی می‌شوند و پس از آن، بسته به نوع ماده در دو سال آتی تا حداکثر ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهند کرد.

به این ترتیب، عوارض صادراتی انواع سنگ آهن در سال دوم به هشت درصد و در سال پایانی به ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که در این میان تنها عوارض صادراتی گندله یا همان سنگ آهن بهم فشرده پنج درصد ثابت خواهد ماند.

اکسیدها و هیدروکسیدهای آهن، خاک رنگی، سنگ منگنز و کنسانتره‌های آن، دی‌اکسید منگنز، سنگ مس و سرب، کنسانتره‌ سرب اکسیدی و سولفیدی، سنگ روی، سنگ کنسانتره روی اکسیدی، کربناتی و سولفیدی، سنگ و کنسانتره کروم، تری اکسید و اکسید کروم و سنگ مرمر و تراورتن نیز وضعیتی مشابه سنگ آهن را در این زمینه دارند.

عوارض صادراتی اکسید و پراکسید روی، سنگ‌های موسوم به چینی و کریستال، مرمریت، اگوسین، سایر سنگ‌های آهکی، سنگ رخام، خارا، ماسه سنگ و سایر سنگ‌های تراش ساختمان نیز مشمول عوارض صادراتی پنج درصد به صورت ثابت خواهند بود.