۰ نفر

خطر ورشکستگی در کمین صنعت کاشی و سرامیک

۲۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۰
کد خبر: 284955
خطر ورشکستگی در کمین صنعت کاشی و سرامیک

فعالان صنعت کاشی و سرامیک کشور، حمایت جدی مسئولان از این صنعت بومی را خواستارند و هشدار می دهند در صورت بی توجهی دولت و حمایت نشدن این صنعت، خطر ورشکستگی، تعطیلی و بیکاری نیروها در کمین آن خواهد بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، صنعت کاشی و سرامیک کشور در شمار صنایع بومی کشور محسوب می شود و به ادعای مسئولان بیشترین خودکفایی صنعتی را در این بخش شاهدیم.
این صنعت این روزها حال و روز خوبی ندارد و به گفته «محمد روشنفکر» رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور، چنانچه حمایت‌ها از این صنعت کاهش یابد، مشکلات آن افزایش خواهد داشت.
هفته جاری تهران میزبان بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت کاشی و سرامیک بود، نمایشگاهی که گرچه با هدف افزایش بازده تولید کارخانه ها و واحدهای تولیدی، یافتن بازارهای صادراتی، شناسایی و معرفی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این صنعت، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی به منظور ارتقای کیفیت تولید، ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، تبادل فکر، فناوری و محصول میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی و آشنایی با محصولات، نوآوری ها و ظرفیت های موجود این صنعت برگزار شد، اما گفت وگو با حاضران در نمایشگاه، حال ناخوش این صنعت را به ذهن متبادر می کرد.

** هر هفته یک شرکت کاشی و سرامیک تعطیل می شود
در این پیوند، «محمد ابراهیم یزدی» مدیرعامل یک کارخانه تولیدکننده کاشی که در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت کاشی و سرامیک حضور یافته بود، گفت: 178 کارخانه کاشی و سرامیک کشور، اکنون به 117 شرکت کاهش یافته است، زیرا تولید به کاری سخت و پیچیده تبدیل شده و هر روز شاهد بسته شدن یکی از شرکت ها هستیم.
یزدی افزود: حتی 117 شرکت باقی مانده نیز با ظرفیت پایین کار می کنند و قادر به استفاده از همه توان تولیدی خود نیستند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود دارا بودن رتبه دوم متراژ تولید و رتبه چهارم از نظر کیفیت، همچنین بهره گیری از بهترین ماشین آلات ایتالیایی و اسپانیایی، حیف است که تولید این محصولات حال و روز خوشی را تجربه نمی کند.

** صنعت کاشی و سرامیک و خطر تحریم ها
یکی دیگر از غرفه داران حاضر در نمایشگاهاظهار داشت: همین یک ماه پیش بود که یکی از کارخانه های کشور، به دلیل ناتوانی در واردات رنگ مورد نیاز، تعطیل شد.
وی که خواست نامش ذکر نشود، بیان داشت: حدود 40 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت شامل رنگ، لعاب و زیرکونیوم (فلزی محکم، چکش خوار و شکل پذیر) از خارج وارد می شود و خط تولید آن نیز بطور کامل وابسته به خارج است، به طوری که حتی یک قطعه را نیز نمی توانیم در داخل تولید کنیم.
این فعال اقتصادی گفت: 60 درصد دیگر مواد اولیه که از داخل تامین می شود، با متوسط افزایش 20 درصدی قیمت ها مواجه شده که شامل خاک های مورد نیاز، کارتن، پلاستیک و غیره است و البته در تامین آنها با مشکل مواجه نیستیم.
وی تاکید کرد، برای جلوگیری از آسیب دیدن این صنعت از دور جدید تحریم های ظالمانه آمریکا باید فکری کرد.
«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت های اروپایی اجرا می کند.

** تامین تقاضای جهانی، در صورت حمایت واقعی
دیگر شرکت کننده در نمایشگاه نیز گفت: این روزها افزایش قیمت مواد اولیه، کارخانه ها را با ضرر و زیان مواجه کرده و کاهش تولید و تعدیل نیرو از جمله پیامدهای آن بوده است.
وی یادآور شد: در دور گذشته تحریم ها در اوایل دهه 90، به دلیل نبود رکود اقتصادی و همچنین گردش پول در بازار، وضعیت مانند امروز نبود اما اکنون بازار، کشش لازم را ندارد.
این فعال تولیدی بیان داشت: صنعت کاشی و سرامیک با وجود برخورداری از مواد اولیه، همچنین آب، برق و گاز ارزان می توانست حتی تامین کننده نیازهای جهانی باشد.
این تولیدکننده کاشی خاطرنشان کرد: صنعت کاشی و سرامیک با وجود تعرفه های گمرکی بالای سایر کشورها برای تولیدات ایرانی، سخت تر شدن واردات مواد اولیه مورد نیاز متاثر از تحرمی ها، مشخص نبودن وضعیت ارز و برخی مشکلاتی که داخلی ها برای تولید ایجاد می کنند، «حتی به حمایت مستقیم دولت نیاز ندارد»؛ اما درخواست ما این است که «برخی با عملکرد نامطلوب خود به آن ضربه نزنند».
چندی پیش رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک کشور عنوان کرد: بسته ارزی دولت، تهیه مواد اولیه صنعت کاشی و سرامیک را بسیار دشوار ساخته و انتظار می رود دولت مشکلات را از پیش روی این صنعت بردارد.
روشنفکر اضافه کرد: وضع تحریم های جدید دشمنان علیه کشور فرصت همپوشانی و همکاری را تشدید می کند و در این شرایط نباید به گونه ای رفتار شود که خودتحریمی را افزایش داد، بلکه باید سیاست ها و برنامه ها در جهت حمایت از تولید ملی باشد.
 بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت کاشی و سرامیک از سه شنبه گذشته (نوزدهم تیر ماه) با حضور و مشارکت بیش از 200 شرکت داخلی و خارجی از ایران و 12 کشور جهان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از نمایشگاه، هفت گروه کالایی کاشی و سرامیک، ماشین آلات و تجهیزات، چینی بهداشتی، رنگ و لعاب، مواد اولیه، شیرآلات، سرویس های بهداشتی و شرکت های بازرگانی پخش کاشی در 12 سالن نمایشگاهی حضور دارند.