۰ نفر

رشد ١٣برابرى تولید خودرو از ابتدای انقلاب؛

شریعتمداری: زنجیر پاى تولیدکنندگان را باز کنیم، همه سیاست‌هاى ترامپ نقش بَر آب مى‌شود/ ارزش افزوده بخش صنعت حدود ٧برابر شده است

۱۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 282209
شریعتمداری: زنجیر پاى تولیدکنندگان را باز کنیم، همه سیاست‌هاى ترامپ نقش بَر آب مى‌شود/ ارزش افزوده بخش صنعت حدود ٧برابر شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ارزش افزوده بخش صنعت از سال ٥٧ تا ٩٤ حدود ٧ برابر شده است گفت: از آغاز انقلاب تا کنون بخش صنعت رشد چشمگیری داشته به طوری که در تمامی بخش های صنعت شاهد افزایش چندین برابری هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی صنعت و معدن، از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا معامله ارز را به نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آزاد کرده و سقفی برای آن تعیین نشود.

وی افزود: باید اجازه داد که صادرکننده و واردکننده با نرخ توافقی، ارز خود را به فروش برسانند و البته ما هم محدودیت‌ها و حساسیت‌های بازار ارز را می‌دانیم، بنابراین تقاضای ما این است که مکانیزمی را فراهم کنند که با معامله آزاد ارز، صادرات و واردات را آزاد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که باید زنجیر پاى تولیدکنندگان را باز کنیم اظهار کرد: در  ابتداى انقلاب عرصه ظرفیت تولید فلزات ٢.٤ میلیون تن بوده که این عدد امروز به ٢٠٠ میلیون تن رسیده که ٨٠ میلیون تن آن در دولت یازدهم به وجود آمده است.

شریعتمداری اضافه کرد: از ابتداى انقلاب تا الان ظرفیت تولید سیمان ١٤ برابر و کاشى و سرامیک ٥٠ برابر شده است. همچنین تولید خودرو نسبت به ابتداى انقلاب رشد ١٣ برابرى داشته است.

وی همچنین درمورد رشد لوازم خانگی تصریح کرد: تولید لوازم خانگى مانند یخچال ١٠ برابر و لباسشویی ٧٤ برابر نسبت به ابتداى انقلاب رشد کرده است. و١٣ درصد معادن کشور نسبت به سال گذشته فعال شده‌اند.

وزیر صنعت همچنین اظهارکرد: در دو ماهه نخست سال جارى تولید خودرو ٢٤.٦درصد و فولاد ١٢درصد رشد کرده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که توان خلق ارزش افزوده در بخش صنعت و معدن کاهش یافته است گفت: متوسط هزینه حمل و نقل کشور در بخش صنعت حدود ٢ برابر کشورهاى اروپایى است.

وی در ارتباط با پدیده صنعت زدایى اظهار کرد: این پدیده خطر جدى است که کشور را تهدید مى‌کند.

شریعتمداری در مورد ممنوع شدن واردات گفت: ممنوعیت واردات ١٣٣٩ قلم کالا یعنى فرصت دادن به تولید داخلى بنابراین اگر زنجیرها را از پاى تولیدکنندگان باز کنیم تمام سیاست‌هاى ترامپ نقش بر آب مى‌شود.