۰ نفر

تولید ۹۴میلیون مترمربع فرش ماشینی در سال۹۶

۲۲ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 278137
تولید ۹۴میلیون مترمربع فرش ماشینی در سال۹۶

تولید فرش ماشینی در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹۴ میلیون متر مربع بوده که نشان از متوسط ۶۸ درصدی راندمان تولید با توجه به ظرفیت موجود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، فرش ماشینی نوعی قالی بافته شده توسط ماشین آلات صنعتی است که پیدایش آن به ابتدای دهه۵۰ شمسی برمی‌گردد. تولید اولین فرش ماشینی در سال ۱۳۴۹ توسط کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان انجام شد. شرکت‌های گیلان، پارس و اکباتان، از اولین تولیدکنندگان فرش ماشینی بودند.

صنعت فرش ماشینی در اقتصاد ملی از نظر اشتغال، ارزش افزوده و صادرات اهمیت ویژه‌ای دارد و با توجه به پیشرو بودن صنعت فرش ماشینی در ایران، عموما آخرین تکنولوژی‌های بروز دنیا در واحدهای تولیدی فرش ماشینی استفاده می‌شود.

حداقل ظرفیت اقتصادی سالیانه برای هر واحد صنعتی در تولید فرش ماشینی، ۲۴۰ هزار متر مربع در سال بوده و متوسط هزینه ایجاد شغل و کارگاه در این صنعت بر اساس اطلاعات سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۲۱۹ و ۷۸۰۵ میلیون تومان است.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۳ سهم صنایع تولید فرش ماشینی و موکت از ارزش افزوده کل صنعت برابر با ۰.۶۳ و سهم اشتغال آن معادل ۱.۴ درصد بوده است.

در طرح‌های نیمه تمام این صنعت، استان اصفهان با مقداری حدود ۷۷.۳ میلیون مترمربع بالغ بر ۸۰ درصد ظرفیت اسمی مورد انتظار از حدود ۹۵ میلیون مترمربع کل کشور را به خود اختصاص داده‌ است.

۷۱ درصد ظرفیت اسمی واحدهای فعال این صنعت به استان اصفهان و بعد از آن به خراسان رضوی (۶ درصد)، یزد (۵ درصد) و مازندران (۴ درصد)تعلق دارد.

تولید این محصول در سال ۱۳۹۶ برابر با ۹۴ میلیون متر مربع بوده است که نشان از متوسط ۶۸ درصدی راندمان تولید با توجه به ظرفیت موجود است.

۶۵.۵ درصد از این محصول در استان اصفهان تولید می‌شود، همچنین سهم استان‌های خراسان رضوی، مازندران و یزد به ترتیب برابر با ۱۲، ۸.۲ و ۵.۲ درصد در سال ۱۳۹۵بوده است.

بر اساس اعلام وب سایت Trade Map میزان واردات انواع فرش ماشینی به ایران در سال ۲۰۱۶ برابر ۴.۳ میلیون دلار بوده، که رتبه ۸۴ را در بین ۲۲۵ واردکننده داشته است.

همچنین صادرات ایران در همین سال ۲۵۶ میلیون دلار بوده، که رتبه ۵ را در میان ۱۸۶ صادر کننده به خود اختصاص داده است. کشورهای ترکیه ، چین و هند بیشترین میزان صادرات جهانی و کشورهای آمریکا، آلمان و عربستان بیشترین میزان واردات جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵، بیشترین ارزش صادرات در سال ۱۳۹۱ با ۳۱۶ میلیون دلار و کمترین در سال ۱۳۹۰ برابر ۱۷۷ میلیون دلار بوده است. همچنین بیشترین ارزش واردات در سال ۱۳۸۹ با ۱۹.۲ میلیون دلار و کمترین مقدار در سال ۱۳۹۲ با ۰.۸ میلیون دلار مشاهده شده است.

با توجه به اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی عمده صادرات فرش ماشینی ایران در سال ۱۳۹۶ به کشورهای افغانستان و عراق به ارزش ۱۹۷.۴ میلیون دلار و به ترتیب با سهم ۳۵ و ۳۴ درصد از کل ۲۸۷ میلیون دلار بوده است. بیشترین واردات این محصول نیز از کشور ترکیه با ارزش ۲.۵ میلیون دلار و سهم ۵۲ درصد از کل ۴.۸ میلیون دلار بوده است.