۰ نفر

نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل بین‌المللی؛

نقل‌و‌انتقال ارز ترانزیت بین‌المللی با مشکل مواجه شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۰۵
کد خبر: 271023
نقل‌و‌انتقال ارز ترانزیت بین‌المللی با مشکل مواجه شد

نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌‌‌و‌نقل بین‌المللی گفت: در ترانزیت خارجی و مسیرهای بین‌المللی وقتی درباره کرایه حمل بار توافق حاصل می‌شود ‌کرایه باید به حساب آنها واریز شود، اما مکانیزم نقل و انتقال ارز از سوی بانک مرکزی تعریف نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ‌افسانه فخری اظهار داشت: اتخاذ تخفیف‌های ویژه برای حمل بار و کالاهای ترانزیتی یکی از دلایل تمایل شرکت‌ها و تولید‌کنندگان برای استفاده از سیستم ریلی است.

وی افزود: در سال‌های اخیر توسعه زیر ساخت‌های ریلی و افزایش ارتباطات راه‌آهن با مراکز اقتصادی و تولیدی موجب شد تا دسترسی به این مراکز و گرایش به حمل و نقل ریلی افزایش یابد.

فخری اظهار داشت: افزایش تناژ راه‌آهن حاصل ‌سیاست‌گذاری‌های درست در راه‌آهن بود و قطعاً چندان ‌به وضعیت فروش و مارکت ‌ارتباطی ندارد.

وی اضافه کرد: این که حمل بار از سیستم‌های دیگر حمل و نقل به سمت راه‌آهن سوق یافته، به دلیل مزایایی است که این حمل و نقل برای شرکت‌ها داشته است‌.

این کارشناس حمل و نقل با تأکید بر اینکه باید این سیاست‌گذاری‌ها ادامه یابد، افزود: در حال حاضر مشکلات نقل و انتقال ارز یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که شرکت‌ها‌ برای استفاده از حمل و نقل ریلی با آن مواجه هستند.

فخری اضافه کرد: شرکت‌های حمل و نقل وقتی در ترانزیت خارجی و مسیرهای خارج از ایران با شرکت‌های خارجی به توافق در کرایه حمل بار می‌رسند، ‌کرایه باید به حساب شرکت‌های مذکور واریز شود اما در حال حاضر مکانیزمی برای این نقل و انتقالات از سوی بانک مرکزی تعریف نشده است.

وی اظهار داشت: هرچه این مشکل طولانی‌تر شود، ابهامات موجود در این رابطه نیز افزایش یافته و حتی این امر می تواند موجب توقف تردد کالا شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران تاکید کرد: با توجه اظهارات مدیران راه‌آهن مبنی بر هدف‌گذاری حمل ۳ میلیون تن بار ترانزیتی و حمل ۷.۵ میلیون تن بار بین‌المللی در سال ۹۷، ادامه این مشکل می‌تواند در دستیابی راه‌آهن به این هدف اختلال ایجاد کند.

این کارشناس حمل و نقل حل مشکل نقل و انتقال ارز را ضروری دانست و گفت‌: این معضل جدید ارز می‌تواند تهدیدی برای راه‌آهن به شمار برود و باید مکانیزمی برای حمل و نقل کالاهای ریلی به مسیر‌های خارجی تعریف شود.

وی همچنین به مزایای راه‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و گفت: ‌اتصال راه آهن آستار به رشت می‌تواند انقلابی در افزایش تناژ حمل و نقل ریلی به وجود بیاورد، ‌ قطعاً همکاری همسایگان ایران برای افزایش حمل بارهای ریلی موثر است به عنوان مثال اگر کشور ترکمنستان، مقررات و شرایط مبادله و هندل کردن واگن‌های خود را در مرز سرخس بهبود بخشد، موجب افزایش سرعت کار شده و رغبت شرکت‌ها و بخش خصوصی برای حمل و نقل ریلی بیشتر می‌شود.

فخری چنین اقداماتی را موجب اقناع بخش خصوصی برای استفاده از خدمات ریلی دانست و تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر راه به پاکستان توافقات بسیار خوبی با راه‌آهن این کشور انجام شد و اگر چه هنوز به اجرا در نیامده است اما این گفت‌‌و‌گوها می‌تواند سطح حمل و نقل ریلی را ارتقاء بخشد.

وی ادامه داد: اگر مشکلات سیستم ریلی در مرز افغانستان برطرف شود می‌تواند حمل و نقل ریلی موثر باشد؛ اگر بتوانیم راهکاری برای کرایه و نحوه هماهنگی در مبادی حمل اروپایی در مرزهای غربی کشور تعریف کنیم و راه‌آهن نیز در این زمینه به بخش خصوصی کمک کند، شرایط برای رشد مرزهای غربی کشورمان بهتر می‌شود.

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌‌و‌نقل بین‌المللی ایران با اشاره به مشکلات عمده حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: حمل و نقل جاده‌ای با وجود این مشکلات گاهی اوقات جوابگوی نیاز بازار نیست، در این زمان گزینه‌های دیگری مثل راه‌آهن برای ما پررنگ می‌شود و باید از این گزینه‌ها استفاده کنیم.

فخری درباره انتظار بخش خصوصی از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سیاست‌گذاری نرخی راه‌آهن چندان نگران‌کننده نیست‌، اما ضروری است که مشکل کمبود واگن برای ترانزیت خارجی با همکاری راه‌آهن رفع شود؛ ما همواره باید منتظر رسیدن واگن از سوی طرف خارجی باشیم، بنابراین ‌اگر شرایط به گونه‌ای ایجاد شود که ناوگان ایران در خارج از مرزهای کشور تردد داشته باشد، می‌توانیم بار ریلی بیشتری را جابه‌جا کنیم.

وی همچنین برگزاری نمایشگاه سالانه راه‌آهن و صنعت ریلی را اقدامی موثر در توسعه ریلی و ارتباطات بین‌المللی دانست و گفت:‌ برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی، اطلاع‌رسانی جامع‌ و کاملی در مورد خدمات ریلی به بازدید کنندگان‌ و تولید کنندگان داخلی‌ می‌دهد‌.