۰ نفر

ایران واگن‌ساز می‌شود

۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۲۲:۱۱
کد خبر: 259773
ایران واگن‌ساز می‌شود

اگرچه سابقه راه آهن و اولین خطوط ریلی در ایران به بیش از یک قرن می رسد،اما با قراردادهای تازه ای که در وزارت صنعت،معدن و تجارت منعقد شده قرار است،سهم ساخت داخل واگن مترو به بیش از 55 درصد برسد.

با هدف تامین نیاز تهران و دیگر شهرهای بزرگ به واگن های مترو، مذاکره و انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی، با هدف تامین واگن های متروی مورد نیاز در کشور آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، تاکنون قراردادهایی به منظور تامین واگن مورد نیاز تهران ، شیراز، تبریز، اهواز و کرج منعقد شده است که طبق پیش بینی ها سهم ساخت داخل این واگن ها با اجرایی شدن قرارداد از حدود 23 درصدی به رقمی بین 55 تا 59 درصدی افزایش خواهد یافت.

 پیش بینی شده است زنجیره تامین داخلی با اجرایی شدن این قراردادها فعال شود که این امر خود زمینه ساز ایجاد شغل و تعمیق پیشرفت صنعتی در این حوزه خواهد بود . گزارش آخرین وضعیت طرح تامین دو هزار دستگاه واگن مترو برای 9 کلان شهر نشان می دهد تا کنون سه قرارداد با دو شرکت چینی و یک شرکت سوییسی منعقد شده است و رایزنی ها برای انعتقاد قراردادهایی در این حوزه تداوم دارد.

 در حال حاضر میزان ساخت داخل واگن های باری برابر با 90 درصد، واگن های مسافری بین شهری برابر با 80 درصد و واگن های خود کشش بین شهری و حومه برابر با 30 درصد است.

 نکته اینجاست که ارزیابی ها نشان می دهد میزان ساخت داخل واگن های مترو 28 درصد و میزان ساخت داخل انواع لکومتیو برابر 55 درصد است اما پیش بینی شده است با اجرای این قراردادها تغییراتی جدی در حوزه توان داخلی در بخش تولید واگن های مترو رخ دهد چرا که میزان ساخت داخل این واگن ها از 28 درصد به طور متوسط به بیش از 50 ردصد افزایش خواهد یافت.

پول از کجا تامین می شود؟

بر اساس مفاد پیش بینی شده در قراردادهای منعقد شده مقرر است هزینه تولید 630 واگن مترو برای متروی تهران به شکل فاینانس از کشور چین تامین شود . شریک داخلی برای شرکت چینی CRC تعیین شده و مبلغ قرارداد نیز نزدیک به یک میلیارد و 222 میلیون یورو است.

 قرارداد دیگری به منظور تامین 450 واگن مترو برای شهرهای شیراز، تبریز و اهواز با شرکت یوژن چین منعقد شده است. اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرایی شدن این قرارداد  از طریق فاینانس از کشور چین تامین می شود . بر اساس جزییات پیش بینی شده در قرارداد مذکور از مجموع 450 واگن 215 واگن متعلق به شیراز، 155 واگن متعلق به تبریز و 80 واگن متعلق به اهواز است.

 قراردادی با شرکت اشتدلر سوییس با هدف تامین 960 واگن مترو برای تهران و کرج منعقد شده است. از این تعداد 232 واگن برای کرج و 728 واگن متعلق به تهران است.

 اعتبار مورد نیاز برای اجرایی شدن این قرارداد نیز از محل واک بین بانکی تامین خواهد شد. طبق مفاد قراردادهای امضا شده با شرکت های خارجی ، ایدرو موظف است 15 درصد مجموع فاینانس را به عنوان پیش پرداخت تامین نماید که مبلغ فوق باید توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یابد.

 اقدام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این حوزه اقدامی موثر است و معظمی مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران پیش تر از اجرایی شدن این قرارداد تحت عنوان اقدامی موثر برای تغییر سیمای شهرها یاد کرد.

 و اما ساخت داخل

 توجه به ظرفیت های داخلی، فعال شدن زنجیزه تامین و افزایش توان داخلی در کشور با به کارگیری شرکای داخلی همگی سبب می شود توان ساخت داخلی در پایان دوره اجرایی شدن افزایش یابد.

 پیش از این اختلافاتی جدی بر سر نحوه تامین واگن های مورد نیاز کشور میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود داشت به طوری که معاون اول رییس جمهور با ورود به میدان منازعه دو وزیر را به توافق در این حوزه فراخواند . آبان‌ماه سال 1394، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رییس جمهوری اقدام وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات واگن باری را اقدامی غیررسمی و غیرقانونی خواند و با طرح این موضوع که سرمایه گذاران بخش خصوصی با این اقدام وزارت صنعت با بلاتکلیفی مواجه شده‌اند، از رئیس جمهور خواست دستور رفع محدودیت واردات واگن را صادر کند.

آخوندی در ابتدای نامه خود به رئیس جمهور تصریح کرد: "احتراماً، در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه به‌منظور گسترش حمل و نقل ریلی، تلاشهای گسترده‌ای به‌منظور جذب مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در تأمین ناوگان ریلی صورت پذیرفته است. همچنین با هدف حمایت از تولید داخلی و بارور شدن صنایع تولیدی کشور، توافقات ارزشمندی با تولیدکنندگان ناوگان ریلی بین المللی انجام پذیرفته تا بخشی از تولید ناوگان در کارخانجات داخلی صورت پذیرفته و از این مسیر فرایند انتقال فناوری صورت گیرد".

پیش از ارسال این نامه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واگن پارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، بیان کند: «خرید واگن باری از روسیه کم‌سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.»

حال در شرایط تازه بالاخره گره تامین واگن های مورد نیاز برای مترو به جای دندان با دست باز شده و پیش بینی می شود با دستیابی به نتیجه رد رایزنی های در دست اقدام وضعیت تغییراتی جدی را تجربه کند.