۰ نفر

نیازمند به سرمایه‌گذاری برای رشد ۸درصدی

شریعتمداری: اعتبار طرح رونق تولید به نوسازی صنعت وصنایع صادرات‌گرا تعلق می‌گیرد/ نیازمند بازسازی و نوسازی صنعت منسوجات ایران هستیم

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۸:۴۸
کد خبر: 258488
شریعتمداری: اعتبار طرح رونق تولید به نوسازی صنعت وصنایع صادرات‌گرا تعلق می‌گیرد/ نیازمند بازسازی و نوسازی صنعت منسوجات ایران هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اعتبار طرح رونق تولید در سال ۹۷ به نوسازی صنایع و صنایع صادرات‌گرا اختصاص می‌یابد.

 محمد شریعتمداری امروز در مراسم بازدید از چهار فروشگاه عرضه پوشاک ایرانی در خیابان بهار تهران در جمع خبرنگاران گفت: کمیسیون مشترکی بین مجمع اصناف و سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل شود که این کمیسیون بر چگونگی اجرای توافقنامه مالیاتی که بین اصناف و سازمان امور مالیاتی بسته شده نظارت کند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس؛وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ما بسیار خوشحال هستیم که تولیدات ایرانی در سطح ملی و بین‌المللی مایه افتخار است و حتی بعضی از شرکت‌های ایرانی در حوزه تولید و طراحی پوشاک در سطح ملی و بین‌المللی مطرح است و هر روز کار را بصورت دانش‌بنیان پیش می‌روند.

وی اظهار داشت: در یک دوره‌ای محصولات ایرانی جایی برای عرضه در بازارهای خارجی نداشت اما اکنون محصولات ایرانی در بازارهای بین‌المللی حضور دارند و در کشورهای همسایه می‌بینیم که انواع محصولات ایرانی عرضه می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به سفر اخیر خود به عراق بیان داشت: در فروشگاه‌های این کشور مشاهده کردم که بسیاری از کالاهای ایرانی در آنجا عرضه می‌شد و در کنار کالای سایر کشورها به فروش می‌رود.

وی به ابتکار اصناف در مورد عرضه کالای ایرانی در فروشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این فروشگاه‌ها با افتخار فقط کالای ساخت داخل را عرضه می‌کنند.این کار اکنون در تهران آغاز شده و به تدریج در سایر استان‌های کشور هم اجرا خواهد شد.

شریعتمداری اظهار داشت: با این کار استفاده از محصولات ایرانی به یک ارزش تبدیل می‌شود، همانطور که در یک دوره‌ای نشان تجاری برخی محصولات ایرانی را در کشورهای اروپایی تقلب می‌کردند و با تقلب برند و نشان تجاری ایران محصولات خود را به فروش می‌رساندند.

وی با بیان اینکه الان هم کیفیت برخی محصولات آن قدر خوب است که برخی کشورها برند آن محصولات را تقلب می‌کنند، گفت: مثلا زعفران ایرانی را برخی کشورها بدون رعایت قوانین بین‌المللی با نام خودشان عرضه می‌کنند که البته در مورد این موضوع باید به مجامع بین‌المللی شکایت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برای حمایت از صنعت باید به طور موازی کارهای مختلفی انجام داد که برخی از این اقدامات به خود تولید‌کنندگان از جمله تولید‌کنندگان منسوجات صنعتی برمی‌گردد که باید ایجاد خوشه‌های صنعتی را که اتفاقات وزارت صنعت هم به دنبال آن است جدی بگیرند.

وی با اشاره به تشکیل خوشه‌های صنعتی پوشاک، افزود: در کنار هم قرار گرفتن واحدهای تولیدی این بخش که مواد اولیه تولید پوشاک را فراهم می‌کنند تا محصول نهایی را به دست مصرف‌کننده برساند باعث سرعت بخشیدن به امرتولید می‌شود.

شریعتمداری بیان داشت: ما نیازمند بازسازی و نوسازی صنعت منسوجات ایران هستیم و برای تعقیب این هدف نرخ‌های سود تسهیلات بانکی پاسخگوی این حرکت نیست، لذا در بودجه سال 97 مبلغی تصویب شد تا یارانه سود تسهیلات اعطایی به تولید‌کنندگان منسوجات در سطح کشور داده شود تا بتوانند ماشین‌الات خود را نوسازی کنند.

وی افزود: تبلیغ کالای ایرانی با نرخ‌های ترجیحی هم یکی از اقداماتی است که می‌تواند به مصرف کالای ایرانی کمک کند و حتی بصورت مشوق تبلیغ بدون وجه و مجانی برندهای ایرانی کار بسیار پسندیده‌ای است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: تشکیل کمپین‌های آری مصرف کالا و تولید ایرانی کار بسیار ارزشمندی است و این پویش باید مورد حمایت همه مردم قرار بگیرد تا جایی که با تولید با کیفیت کالای ایرانی مردم با اختیار به سمت خرید کالای ایرانی حرکت کنند زیرا حرکت به سمت کالای ایرانی با پرداخت یارانه و اجبار ادامه ‌دار نخواهد بود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه باید واردات را مدیریت کرد، گفت: هم واردات از طریق قانونی و هم واردات از مجاری نفوذ قانونی در اطراف ایران از جمله بازارچه‌های مرزی، مناطق آزاد تجاری، مناطق ویژه اقتصادی باید سامان یابد .

وی افزود: در این رابطه پیشنهادات لازم تقدیم هیات وزیران شده و سهمیه‌ای برای کل مناطق آزاد تعیین شد که آنها نتوانند محصولات خارجی را در آن بازارها بیش از سهمیه عرضه کنند و اتفاقا محصول ایرانی را عرضه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلوگیری از واردات قاچاق کالا به ایران اظهار داشت: باید مرزها را به روی واردات قاچاق بست، زیرا برای حمایت از تولید داخل زمانی بالا بردن تعرفه اثربخش است که واردات قاچاق از مرزها امکان‌پذیر نباشد.

شریعتمداری بیان داشت: حجم مجموعه تولیدات کالای ایرانی 970 هزار میلیارد تومان  در 9 ماهه ابتدای سال 1396 بوده که 3500 میلیارد تومان آن مربوط به منسوجاتی بودهکه در کشور مورد استفاده قرار گرفته و این ارقام نشان می‌دهد مردم کالای ایرانی را مصرف می‌کنند اما به دنبال این هستیم که این ارقام را بیشتر کنیم و در رقابت با خارجی‌ها موفق تر عمل کنیم.

وی افزود: بسیاری از محصولات ایرانی مخصوصا مواد غذایی با بهترین بسته‌بندی در بازارهای خارجی عرضه می‌‌شود و در حوزه ساخت و نیروگاه‌ها که کار پیچید‌ه‌ای است در خارج از کشور عرضه کننده هستیم،همچنین کشتی بالای 100 هزار تن نفتکش توسط ایران ساخته شد و تحویل کشور سفارش دهنده یعنی ونزوئلا شد و در حوزه صنایع دارویی و نانو و بایو تکنولوژی پیشرفت‌های اساسی داشتیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه در حوزه صنعت در سال‌های گذشته شاهد رشد منفی بودیم، بیان داشت: در یکی دو سال اخیر این رشد منفی را به رشد مثبت تبدیل کردیم بطوریکه امسال 4.5 درصد رشد مثبت صنعتی را داشتیم و سال قبل هم 6 درصد رشد مثبت داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم رشد صنعت تا پایان سال بیشتر شود.

وی گفت: برای رسیدن به رشد 8 درصدی نیازمندن سرمایه‌گذاری هستیم.

شریعتمداری در پاسخ به این سوال که وضعیت طرح‌ بهسازی و نوسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: سال قبل طرح رونق تولید (پرداخت منابع اعتباری با نرخ 18 درصد) و طرح نوسازی صنعتی به اجرا در آمد که مجموعه صنعتگران ما می‌توانستند از هر دو طرح استفاده کنند که از طرح رونق تولید استفاده کردند زیرا ترجیحی بین این دو طرح نبود.

وی افزود: اما در سال جاری ترجیحی برای نوسازی با مصوبه مجلس شورای اسلامی به میزان 32 هزار میلیارد ریال بوجود آوردیم که این مبلغ به عنوان یارانه سود تسهیلات اعطایی به فعالیت‌های صنعتی که نوسازی می‌شود و فعالیت‌های صنعتی صادرات گرا پرداخت می‌شود و طبیعتا شرایط در سال 97 بسیار بهتر از سال 96 در خصوص طرح بهسازی و نوسازی صنایع خواهد بود.