۰ نفر

ناوگان ریلی نونوار شد؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۹:۰۶
کد خبر: 256659
ناوگان ریلی نونوار شد؟

دولت روحانی که از ابتدای کار وعده انقلاب ریلی داده بود، به نظر می‌رسد با وجود کمبود منابع و اعتبارات، گام‌هایی در این جهت برداشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، «بزرگ‌ترین نهضت ریلی را در کشور به اجرا گذاشته‌ایم.» این جمله را چندی پیش وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد. عباس آخوندی فروردین امسال درباره نوسازی ناوگان لوکوموتیو و واگن، اعلام کرد: «سن لوکوموتیو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده‌ایم و به زودی واگن‌های با عمر 35 سال را هم کنار خواهیم گذاشت.»

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد تعداد کل لکوموتیوها در سال 1391 برابر 778 دستگاه و تعداد واگن‌های باری در سال 1391 برابر 22 هزار و 230 دستگاه بوده است. همچنین بررسی آماری تعداد سالن‌های مسافری نشان می‌دهد که در پایان سال 1392 تعداد این سالن‌ها حدود 2 هزار و 105 دستگاه بوده است.

طبق برنامه وزارت راه و شهرسازی، از سال 1392 تا بهمن سال 1396 در جهت توسعه ناوگان ریلی، در مجموع 111 دستگاه لکوموتیو نو، 49 دستگاه لکوموتیو بازسازی و تبدیل شده و 30 دستگاه لکوموتیو وارداتی وارد ناوگان ریلی کشور شده است. همچنین 287 دستگاه واگن مسافری نو و وارداتی، 91 دستگاه واگن مسافری بازسازی و تبدیل شده، 76 دستگاه واگن خودکشش (ریل‌باس و ترنست) و 2 هزار و 450 واگن باری نو به مجموعه ناوگان ریلی کشور افزوده شده است.

در حال حاضر توسعه شبکه ریلی از اولویت‌های دولت است و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شهر‌های ریل پایه به یک استراتژی بلند مدت بخش حمل و نقل ایران تبدیل شده است. هم‌اکنون طول خط آهن کشور به حدود ۱۳ هزار کیلومتر رسیده و دولت در نظر دارد در پایان ۱۴۰۴ طول شبکه ریلی کشور را به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهد و بخش زیادی از بار و مسافر از جاده به روی ریل منتقل شود.

طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن قرار است در چشم‌انداز ۱۴۰۴ بیش از ۳۰ درصد بار و ۲۰ درصد مسافر کشور با شبکه حمل ونقل ریلی جابه‌جا شوند و یکی از برنامه‌های مهم و اولویت دولت توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در کشور است.

گزارش عملکرد ریلی دولت نشان می‌دهد هم‌اکنون سرعت قطارهای مسافری از ۱۲۰ به حد اکثر ۱۴۰ و ۱۵۰ عمدتا محور تهران- مشهد و قطارهای مسافری از ۱۱۰ به حد اقل ۱۲۰ عمدتا محور تهران-مشهد افزایش یافته است.

ناوگان ریلی