۰ نفر

شریعتمداری: به سیاست حمایت تعرفه‌ای از تولید داخل ادامه می‌دهیم

۳ آذر ۱۳۹۶، ۲۱:۳۸
کد خبر: 233542
شریعتمداری: به سیاست حمایت تعرفه‌ای از تولید داخل ادامه می‌دهیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران گفت: تلاش دولت این است که حمایت تعرفه ای از صنایع داخلی، هدفمند و تضمین کننده رقابت باشد تا تولید کنندگان همواره خود را در فضای رقابتی احساس کنند.

«محمد شریعتمداری» در مورد برنامه وزارت صنعت برای مقابله با قاچاق کالا و حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: در حوزه قاچاق کالا باید مرزها بیشتر کنترل شوند که در دولت دوازدهم با استحکام بیشتر و با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی دنبال می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته شریعتمداری، بخشی از ورود کالا به کشور نیز از مسیر مناطق آزاد تجاری، بازارچه های و تعاونی های مرزنشینان و با تعرفه صفر صورت می پذیرد که اینها نیز باید ساماندهی شوند.

وزیرصنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: وقتی دولت برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه واردات را افزایش می دهد، مشکل این است که اگر مرزها به طور کامل کنترل نشوند، این کالاها به طور قاچاق و با تعرفه صفر وارد کشور می شوند.

وی تصریح کرد: ما به سیاست حمایت تعرفه ای از تولید داخل ادامه می دهیم اما به دنبال کنترل کامل مرزهای کشور نیز هستیم.

شریعتمداری همچنین تاکید کرد: در عین حال، سیاست حمایت تعرفه ای نیز به گونه ای نیست که عنصر رقابت حذف شود که در این صورت صنعت ما صنعت مرده ای خواهد بود. صنعت زنده و پویا صنعتی است که بتواند با رقیب هماوردی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هدف دولت دوازدهم که در حقیقت ادامه سیاست دولت یازدهم است، توسعه صنایع لوازم خانگی است که هم اکنون 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ناشی از آن است.

به گفته شریعتمداری: این سیاست به ویژه در برنامه ریزی های مناطق آزاد صنعتی و تجاری کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: امروز ما در داخل کشور شاهد ظهور و بالندگی برندهایی هستیم که صادرات آنها به کشورهای همسایه آغاز شده و بسیار مشهور هستند.

شریعتمداری اضافه کرد: این برندها موفق شده اند مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش دهند و با کنترل الکترونیکی حتی از بیرون منزل نیز قابل کنترل هستند.

شریعتمداری تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی می تواند نقش مهمی در تولید محصولات پایه ای مانند مس، آلومنیوم و حتی فولاد ایفا کند.

به گفته وی، بخش ذوب مس و تبدیل آن به مس ساخته شده در زمان حاضر به دلیل اینکه صنایع پایین دست الکترونیک یعنی لوازم خانگی روند رو به رشد کافی را طی نکرده و تقاضای کافی برای مس وجود ندارد، از تولید مقرون به صرفه ای برخوردار نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد، گامی که هم اکنون کشور در مسیر صنعتی شدن برداشته است با شعار «ما می توانیم» با موفقیت همراه باشد.

هفدهمین نمایشگاه ین المللی لوازم خانگی از امروز تا پنج آذرماه هر روز از ساعت 9 تا 17 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برای بازدید علاقه مندان دایر است.

در این نمایشگاه، 298 شرکت داخلی و 137 شرکت خارجی شرکت کرده اند.