۰ نفر

ایران با ۱۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه معدنی چه می‌کند؟

۳ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۶
کد خبر: 233538
ایران با ۱۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه معدنی چه می‌کند؟

با توجه به برآوردهایی که از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صورت گرفته است، پیش بینی می‌شود سرمایه‌های معدنی ایران بتواند تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار ارتقاء پیدا کند، اما ابهام جدی این است که چگونه قرار است این سرمایه بزرگ ملی استفاده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان - رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) - سرمایه معدنی ایران قبل از سال ۱۳۹۳ را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار عنوان کرده و گفته که این عدد با توجه به اکتشافات جدیدی که صورت گرفته دو برابر می‌شود و به حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

منابع طبیعی ایران به خصوص منابع استخراجی از جمله ثروت‌های ملی کشور است که بعد از نفت ایران به آنها اتکاء کرده است و با قاطعیت می‌توان گفت معدن بزرگ‌ترین سهم را از این منابع دارد. در این رابطه ارقام مقایسه‌ای با سایر کشورها بیانگر این است که در خیلی از موارد و انواع محصولات معدنی رتبه ایران بین ۱۰ تا ۱۵ کشور اول جهان است.

همچنین عددی که به عنوان سرمایه اکتشاف شده معدنی مطرح می‌شود رقم بسیار بالایی است و می‌تواند در صورت بالفعل شدن این سرمایه در اقتصاد ایران بسیاری از گره‌های اساسی اقتصادی گشوده شود. این موضوعی است که بخش خصوصی سر آن تردید دارد و عملا زیرساخت‌های موجود در این زمینه گویای رویایی بودن استفاده از این منابع گران بها و طبیعی معدنی است.

بسیاری از فعالان معدنی به خصوص فعالان بخش خصوصی معتقدند زیرساخت‌های لازم برای تبدیل محصولات معدنی به محصولات قابل رقابت در عرصه جهانی وجود ندارد که در صدر زیرساخت‌های غایب و لازم در حوزه معدن و محصولات معدنی راه است.

حسن حسینقلی، رییس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی ایران با تاکید بر این که نمی‌توان با زیرساخت‌های فعلی انتظار بهره‌برداری‌های عجیب و غریب از منابع معدنی داشت، به ایسنا گفت: اگر ما فرض کنیم تمام منابع معدنی در صورت صحت ارقام اعلام شده استخراج کنیم برای انتقال آنها به درگاه‌های صادراتی راه‌آهن مناسب نداریم.

وی افزود: حتی گفته می‌شود که یکی از مزیت‌های تولیدی در حوزه صنایع معدنی و معادن گاز است، در صورتی که همین وضعیت موجود نیز به بسیاری از واحدها داده نمی‌شود و همین حالا واحدهایی وجود دارد که بیش از یک سال برای دریافت گاز مورد نیاز خود در رفت و آمد با ادارات هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان سرب و روی ایران ادامه داد: درست‌ترین جمله در خصوص وضعیت تولید و صادرات در ایران این است که ما مزیت‌های نسبی تولید را در سوخت جغرافیا و مواد اولیه داریم، اما مزیت رقابتی را نداریم که همین موضوع باعث شده است جایگاه واقعی در جهان را در این زمینه پیدا نکنیم.

نبود زیر ساخت کلیدی ترین نکته است که رابطه پیش از نیز از زبان کار شناسان مختلف به آن اشاره شده بود که اتفاق نظر بر آن نیز وجود دارد که تا مقدمات صادرات و کاهش هزینه های تولید برای رسیدن قیمت های قابل رقابت در بازار های جهانی فراهم نشود عملا نمی توان در دنیای واقعی نقشه های بلند پروازانه برای ثروت عظیم معدنی ایران کشید و عملا چه ۷۰۰ میلیارد دلار و چه ۱۴۰۰ میلیارد دلار ثروت نهفته در اعماق زمین های ایران فرقی به حال معدن و صنایع معدنی بدون زیر ساخت مناسب کشور نخواهد داشت.