۰ نفر

اهتمام جدی به نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی

۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۱۳
کد خبر: 232678
اهتمام جدی به نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی

صنعت حمل و نقل یکی از صنایع و بخش‎های پیشران در مسیر توسعه است و نمی‎توان بدون بهره‎مندی از یک صنعت حمل و نقل چابک و به روز شده انتظار حرکت سریع و همگام با پیشرفت‎های جهانی در مسیر توسعه را داشت. یکی از مهم‎ترین اولویت‎های دولت در چهار سال گذشته هم رفع مشکلات این بخش بوده و در این میان بخش حمل و نقل هوایی هم به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دولت یازدهم در زمان مذاکرات هسته‎ای یکی از مهم‎ترین اولویت‎های خود را رفع تحریم‎های صنعت حمل و نقل کشور قرار داد و  از این مسیر موفق به بهسازی زیرساخت‎های حمل و نقلی کشور در همه زمینه‎ها و از جمله در صنعت حمل و نقل هوایی شد.

ناوگان هوایی کشورمان به شدت فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی سریع بود و با مذاکرات و دیپلماسی مناسب و اولویت سنجی درست، زمینه خرید انواع هواپیماهای نو با در نظر گرفتن نیازهای این بخش هم فراهم شد.

بهره‎برداری درست از شرایط برای نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی کشور

دولت با بهره‌گیری از فضای مناسب ایجاد شده در مراودات بین‌المللی برای کشورمان عزم خود را برای نوسازی ناوگان زمینگر شده و فرسوده هوایی کشور جزم کرد و موفق شد در این زمینه کارهای بزرگی را به انجام برساند. عزمی که با امضای قراردادهای خرید و ورود هواپیماهای جدید، به مرحله عمل رسیده است به طوری اگر خرید هواپیماهای دست اول از شرکت‌های بزرگ جهان مانند ایرباس را تنها دستاورد دولت یازدهم در حمل‌ونقل هوایی بدانیم، ارزش کار آنقدر زیاد است که بتوان به دولت در این بخش نمره قبولی داد. در دولت‌های گذشته بعد از انقلاب، همه تلاش‌ها برای خرید هواپیمای نو بی‌نتیجه بود و فقط ایران یک بار در سال ۷۲ توانست ۲ هواپیمای نو به طور مستقیم از ایرباس خریداری کند. حالا بعد از چند دهه، تعداد زیادی هواپیمای نو خریداری شده که قرار است به‌تدریج وارد کشور شود. با ورود چند فروند هواپیمای ایرباس و ای. تی آر تاکنون، دولت یازدهم توانسته وعده نوسازی ناوگان هوایی را به مرحله عمل برساند و همین مسئله، توجه کارشناسان حمل‌ونقل هوایی را جلب کرده است.

حامد جوادی، پژوهشگر هوانوردی غیرنظامی در این باره با تاکید بر اینکه به عملکرد دولت یازدهم در حمل‌ونقل هوایی باید نمره قبولی داد، معقتد است: «بسیاری از انتقادها به مسئله خرید هواپیما بدون کارشناسی و از روی غرض‌ورزی و فقط به منظور تخریب بوده است.»

ایران از نظر پتانسیل‌های بالقوه به اذعان عموم کارشناسان اقتصادی ظرفیت این را دارد که تبدیل به هاب منطقه‌ای در عرصه صنعت هوایی شود. در دهه‌های گذشته اما تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا و همچنین سوء مدیریت داخلی مانع از گسترش و توسعه این صنعت در کشورمان شده بود. یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم  تلاش برای بازسازی ناوگان هوایی  و گسترش و توسعه صنعت هوایی کشورمان بوده است. دولت یازدهم با استفاده از امکاناتی که در قرداد برجام فراهم شد، اقدام به انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای نو برای پیوستن به ناوگان هوایی کشور کرده است. کارشناسان بر این باورند با اجرایی شدن کامل این قراردادها شاهد یک تحویل بنیادین در حوزه حمل و نقل هوایی کشورمان خواهیم بود.

به اذعان کارشناسان بین‌المللی، ایران  از نظر جغرافیایی می‌تواند هاب منطقه‌ای صنعت هوانوردی شود. بر کسی پوشیده نیست دسترسی به این مهم با یک ناوگان کهنه و فرسوده امکان پذیر نیست. بر اساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی، سن فرسودگی هواپیما در دنیا ۲۴ سال است و میانگین سن ناوگان ایران چیزی حدود ۲۳ است؛ یعنی همه هواپیماها بر اساس استانداردهای بین المللی به فاصله یک سال از حیز انتفاع خارج می‌شوند. یکی از بزرگترین اقداماتی که صورت گرفت، اقدام برای خرید هواپیما بود که انجام شد. براساس آمار وزیر راه و شهرسازی کل تعداد هواپیماهای بالای سال ۲۰۰۰ در ایران، هشت فروند است؛ بنابراین نیاز ناوگان هوانوردی ایران  به نوسازی یک ضرورت مهم بود. بر اساس توافق برجام، سه قرارداد بزرگ با ایرباس، اِی.تی.آر و بوئینگ امضا شد؛ قرارداد با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما، قرارداد با اِی.تی.آر برای خرید۲۰ فروند هواپیما و قرارداد با بوئینگ برای خرید ۸۰ فرورند منعقد شد و این قراردادها در حال اجرایی شدن است.

مانع بازدارنده‎ای وجود ندارد

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم در این باره با بیان اینکه  ما برای توسعه حمل و نقل هوایی هیچ عامل بازدارنده‌ای نداریم، معتقد است: « در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در بخش حمل و نقل هوایی روی داده است، در طول سالهای اخیر توانستیم مجلس و دولت را قانع کنیم که چرخه حمل و نقل هوایی با اتکا به خود به چرخش درآید و نه بارش بر دوش دولت باشد و به لحاظ اقتصادی بتواند خودش را اداره کند که خوشبختانه این امر محقق شد که در همین راستا محور اطلاع رسانی و زمینه سازی افکار عمومی به دوش روابط عمومی سازمان و البته با استفاده از ارتباط نزدیک با رسانه ها بوده است.» با این حساب روند رو به رشدی که در توسعه صنعت حمل و نقل کشور و از جمله در صنعت  حمل و نقل هوایی  آغاز شده است بدون مشکل ادامه خواهد داشت و این می‎تواند پیشرانی مهم برای دستیابی به اهداف توسعه‎ای کشورمان باشد.