۰ نفر

تولید پوشاک در استان‌های با نرخ بیکاری بالا

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۱۰
کد خبر: 216784
تولید پوشاک در استان‌های با نرخ بیکاری بالا

برخی‌ها می‌گویند، صنعت نساجی ایران مرده است، اما هر از گاهی صدایی از تولیدکننده‌هایی که نایی برای نفس کشیدن ندارند، به گوش می‌رسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، صنعت نساجی ایران سال‌های زیادی است که در شرایطی نامناسب به سر می‌برد. تمام تلاش‌های انجام شده برای بهبود شرایط این صنعت با قدمتی بیش از صد سال به نتیجه نرسیده و این صنعت کج‌دار و مریز در حال گذر روزگار است.  البته در سال‌های گذشته وزارت صنعتی‌ها برای اینکه شرایط این صنعت را کمی بهبود ببخشند، دست به کار شدند تا با ورود برندهای مطرح اروپایی و آسیایی زمینه همکاری‌های بیشتر بین ایرانی‌ها و خارجی‌ها را فراهم کنند. نتیجه این تلاش هم تنها به ورود برندهای خارجی به ایران ختم شد و نه همکاری تولید داخلی. تجربه‌ای که با برگزاری نمایشگاه تولید‌کنندگان پوشاک ترک در تهران کار را به اعتراض‌های متعدد فعالان صنف پوشاک رساند و اما در نهایت هم نمایشگاه برگزار شد و هم ترک‌ها به خوبی کالاهای خود را فروختند، همچنان هم چین و ترکیه بزرگ‌ترین میزان قاچاق پوشاک به ایران را دارند.

حالا به تازگی و در شرایطی که نمایشگاه صنعت نساجی در حال برگزاری است سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت برای تولید پوشاک در مناطق روستایی تفاهمنامه امضا کردند؛ تفاهمنامه‌ای که سرمایه ٦٨ میلیارد تومانی را برای هر استان- ٥ استان در طرح در نظر گرفته شده – اختصاص داده است. گویا این طرح برای اشتغالزایی استان‌هایی اجرا خواهد شد که بیشترین میزان بیکاری را دارند به گونه‌ای که طبق توضیحات حمید پورمحمدی، گل‌سفید معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه، استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، همدان و گیلان که دارای نرخ بیکاری بالاتری بوده و البته ظرفیت تولید پوشاک را دارند، استان‌های هدف هستند. البته این طرح در ٣١ استان کشور اجرا می‌شود اما فعلا به صورت آزمایشی در این چند استان است.

سازمان برنامه و بودجه، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، بانک کشاورزی و انجمن صنایع پوشاک ایران و استانداری‌ها در این طرح مشارکت دارند. در این طرح در مجموع به طور مستقیم ٥٤٨٠ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. تسهیلات پرداختی برای تولید در طرح توسعه اشتغال روستایی در قالب تولید پوشاک با مشارکت بانک کشاورزی و با سود مصوب شورای پول و اعتبار (١٨ درصد) پرداخت می‌شود که نیمی از آن از سوی سازمان برنامه و بودجه در قالب یارانه سود پرداخت خواهد شد. این در حالی است که پیش بینی شده در هر استان حدود ٩ میلیارد و ٨٠٠ میلیارد تومان یارانه سود پرداخت شود. بر این اساس سود پازپرداخت تسهیلات ٩ درصد و در دوره پنج‌ساله خواهد بود. در مجموع در هر استان به طور متوسط ٦٨ میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد که ٩٠ درصد آن تسهیلات بانکی است.

مجوز برداشت 1/5 میلیارد دلار برای اشتغال

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در مراسم امضای این تفاهمنامه بر اهمیت تخصیص منابع به حوزه اشتغال تاکید کرد و گفت که رییس‌جمهوری در خصوص کاهش بودجه دستگاه‌های دولتی و اختصاص آن به تولید و اشتغال توصیه‌هایی داشتند. آنطور که سخنگوی دولت توضیح داده، بخشی از هزینه‌های جاری که در سه ماهه دوم سال صرفه‌جویی شده قرار است در تخصیص با اولویت تولید و اشتغال هزینه شود. البته او این رقم ناچیز را به دلیل کسری بودجه بسیار ناچیز توصیف کرده و گفته است: صرفه جویی‌ها آنقدر کم است که شاید دستگاه‌ها متوجه نشوند. او سپس گفته مجوزی داریم که بر اساس آن استفاده از ٥/١ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال و تولید با اولویت در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر است که اکنون با مجوز مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری و اجازه مجلس را داریم و معادل آن نیز بانک‌ها می‌گذارند و چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان را در برمی‌گیرد و از این ظرفیت برای گسترش امور استفاده می‌کنیم.

 مفت و مجانی به خارجی‌ها باختیم

در مراسم امضای این تفاهمنامه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رکن دیگر این طرح حضور داشت. شریعتمداری که هنوز یک هفته از مراسم معارفه‌اش نگذشته، نشان داده وزیر فعالی است. در ٧ روز گذشته چند سفراستانی داشته و حالا برای صنایع نساجی آستین بالا زده است. او در این مراسم با بیان اینکه به راحتی بازار پوشاک را واگذار کردیم، گفت: ١٢ میلیارد دلار پوشاک از مبادی قانونی وارد می‌شود اما حقوق گمرکی نمی‌پردازند. واردات غیرقانونی پوشاک 2/5 میلیارد دلار است که به نظر می‌رسد باید بیش از این مقدار باشد. ٢٣ هزار فروشنده پوشاک در تهران فعال هستند و ٢٥٠ فروشگاه نمایندگی برندهای خارجی را برعهده دارند و از این رو پوشاکی که به کشور وارد می‌شود باید بیش از این باشد. مفتخر هستیم زمانی بهترین برندهای پوشاک را به جهان عرضه می‌کردیم به شکلی که از برند ایرانی در بازارهای لندن تقلب می‌کردند. وی صنعت پوشاک را صنعتی اشتغالزا دانست و گفت: این کالا می‌تواند صادر شود که نیاز امروز اقتصاد ایران است. با اجرای این طرح آینده شغلی شاغلان مناسب خواهد بود. اجرای این طرح نباید تولیدکنندگان پوشاک را در داخل تهدید کند و از این رو شاید لازم باشد سند تعاملی با این بخش‌ها هم تنظیم شود. بی‌توجهی به امر اشتغال حتی می‌تواند به یک تهدید علیه امنیت ملی تبدیل شود، باید از تمرکزگرایی در بخش صنعت خارج شویم زیرا اگر منابع را به درستی هدایت و توزیع نکنیم، ممکن است در مناطق مرزی ایجاد مشکل کند. وی نرخ بازدهی در بخش صنعت را کمتر از ١٠ درصد اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۵ میلیارد دلار از فروش ۱۲۵۰ میلیارد دلاری محصولات نساجی در دنیا به تولیدات ایران اختصاص دارد. منافذ قانونی ورود کالا به داخل نیز باید ساماندهی شود به‌طوری که مشکلی برای صنعت داخل وجود نداشته باشد. سیاست ما حمایت از عرضه‌کننده کالای ایرانی به بازارهای خارجی و حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه‌های خارجی به ویژه کشورهای همسایه است. وزیر صنعت، حجم فروش محصولات نساجی را در دنیا ١٢٥٠ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: سهم ما از این رقم ١٥ میلیارد دلار است که باید برای افزایش این سهم تلاش کنیم تا شاهد رشد اشتغال در کشور هم باشیم. به گفته وزیر صنعت، با اجرای این طرح ٢٠ هزار واحد تولیدی مورد حمایت قرار می‌گیرند که حدود ١٨ هزار و ٥٠٠ واحد از این تعداد به صنایع کوچک اختصاص دارد که مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت. از این طریق ١٠٠ هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می‌شود که در آینده استان‌های دیگر نیز در اجرای این طرح مدنظر قرار خواهند گرفت. به گفته علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با اجرای این طرح برای ٥٤٨٠ نفر در مناطق روستایی استان‌های اردبیل، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و همدان شغل ایجاد می‌شود.