۰ نفر

شرایط اقلیمی خرید گندم را ۷درصد کاهش داد

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۹
کد خبر: 202375
شرایط اقلیمی خرید گندم را ۷درصد کاهش داد

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خرید بیش از ۴.۸ میلیون تنی گندم خبر داد و گفت: نسبت به سال گذشته حدود هفت درصد کاهش خرید تضمینی ناشی از شرایط اقلیمی و آب و هوایی داشتیم و تاکنون حدود ۵۰ درصد از مطالبات پرداخت شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، یزدان سیف- مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی- اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت تا امروز چهار میلیون و ۸۷۴ هزار و ۷۱۳ تن گندم از ۲۹ استان کشور خریداری شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۶.۵ تا ۷ درصد کاهش خرید تضمینی داشته‌ایم که دلیل آن شرایط اقلیمی و آب و هوایی بوده که سبب تاخیر در برداشت محصول یا کاهش تولید در مناطق دیمی ناشی از عدم بارندگی در مهرماه و بهمن‌ماه سال گذشته شده است.

وی افزود: تاکنون ۶۴۰۰ میلیارد تومان گندم از کشاورزان خریداری شده است که بیش از سه هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و کشاورزان بسیاری در این میان بیش از ۵۰ درصد مطالباتشان را دریافت کرده‌اند و به محض تامین اعتبار مابقی مطالبات گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ضمن ابراز امیدواری از جبران کاهش نسبی خرید تضمینی گندم تا پایان فصل رداشت اظهار کرد: خرید تضمینی گندم در دو استان باقی مانده کشور نیز به تدریج آغاز می‌شود و در میان ۲۹ استان مورد نظر خوزستان، گلستان و فارس بیشترین آمار و رکورد را در زمینه خرید تضمینی این محصول استراتژیک دارند.

سیف گفت: تاکنون هیچ گزارشی از آفت یا دیگر مشکلات در مزارع گندم نداشته‌ایم و به نظر می‌رسد وضعیت مزارع گندم از این نظر بسیار مناسب و تحت کنترل قرار دارد.