۰ نفر

چای هم به زودی منقرض می‌شود!

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۳۴
کد خبر: 193370
چای هم به زودی منقرض می‌شود!

چای دومین نوشیدنی محبوب جهان بعد از آب در معرض تهدید قرار گرفته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبر آنلاین، همه دنیا به خوبی می‌داند که بر اثر تغییرات اقلیمی ، محصولات اصلی کشاورزی مانند گندم ،‌ ذرت و برنج به طور جدی تهدید می‌شوند اما تاثیر این اتفاق بر روی چای در آینده یکی از مباحثی است که بر آن تمرکز جدی شده.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان تحقیقات اخیر نشان داده است کشت چای در برخی از مناطق قاره آسیا به دلیل خشکسالی و گرما تا حدود 55 درصد کاهش یافته و این در حالیست که افت کیفیت چای هم نکته قابل توجهی در همین زمینه محسوب می‌شود.

شدت استفاده از سموم (آفت‌کش‌ها) و کودهای شیمیایی در مزارع چای باعث تخریب خاک، سالانه به میزان نرخ میانگین 2.8 درصد رسیده است.

این مسئله همچنین باعث سرریز روان‌آب‌های شیمیایی به آبراه‌ها شده است که خود سبب بروز ایجاد مشکلات جدی برای سلامت انسان و محیط زیست خواهد شد.

DNA ناجی می‌شود

با همه این تفاسیر همچنان جای امیدواری باقیست؛ چه اینکه دانشمندان در موسسه کونمینگ گیاه‌شناسی در آکادمی علوم چین توالی کل ژنوم چای را تعیین کرده‌اند.

نقشه‌برداری از توالی دقیق DNA در این مسیر ، زمینه اساسی برای استخراج تمام اطلاعات ژنتیکی مورد نیاز جهت کمک به نژاد و سرعت دادن به بسط گونه‌های جدید از بوته چای را مهیا می‌کند و همچنین به ارتقای ارزش غذایی و عطر و طعم این نوشیدنی هم کمک خواهد کرد.

بخصوص کل ژنوم درخت چای،‌ اساس ژنتیکی برای تحمل چای در برابر تنش‌های محیط زیستی ، آفت‌ها و مقاوت در برابر بیماری‌ها ، عطر و طعم ، بهره‌وری و کیفیت را آشکار می‌کند.

پرورش‌دهندگان می‌توانند به طور دقیق‌تر گونه‌های بهتر چای و بازدهی بهتر محصول را تولید و ایجاد کنند. و همچنین از آب و مواد مغذی استفاده مناسب‌تر و تاثیرگذارتری بکنند. آنها می‌توانند در حین گسترده کردن تنوع ژنتیکی گیاه چای ، سلامت کلی این گونه گیاهی را بهبود بخشند.

همچنین این تحولات مرحله مهمی برای دانشمندان محسوب می‌شود چه اینکه آنها به درک عمیق‌تری از تکامل پیچیده و کارکرد ژن‌های کلیدی در ارتباط با آستانه تحمل نسبت به تنش محیط زیستی ، عطر و طعم چای و انطباق آن دست پیدا می‌کنند.

وسیع‌تر از قهوه

ژنوم جدید چای بسیار وسیع است ؛ یعنی چیزی نزدیک به 37 هزار ژن و بیش از چهار برابر ژنوم گیاه قهوه. پروسه تکامل به وسیله انتخاب طبیعی (انتخاب اصلح در طبیعت) کمک شایانی به توسعه صدها ژن چای با قابلیت مقاوم بودن در برابر تنش‌های محیط زیستی ، خشکسالی و بیماری‌ها کرده است.

در واقع این ژن‌ها مانند نشانگرهای مولکولی هستند که دانشمندان هنگام انتخاب گیاهان برای استفاده در پرورش دادن ، آنها را شناسایی می‌کنند.

این اتفاق به آنها اجازه می‌دهد تا درباره ژن‌ها و ویژگی‌های نسل بعدی گیاهانی که پرورش خواهند داد به قطعیت بیشتری برسند و با این اطلاعات به پروسه پرورش آنها سرعت بیشتری بدهند.

توالی ژنوم همینطور امکان استفاده از اصلاح ژنتیکی را افزایش می‌دهد. تکنولوژی برای رونق یا تقویت ژن‌های مطلوب در این مسیر مورد استفاده قرار می‌گیرد( یا توقف نمونه‌های نامطلوب) همین اصول می‌تواند جهت ارتقای ارزش غذایی و دارویی گونه‌های خاص چای مورد استفاده قرار بگیرد.

توالی ژنوم شامل ژن‌های مرتبط با بیوسنتز می‌شود. این تولیدی از پروتئین و آنزیم‌هایی است که شامل ترکیباتی مانند فلاوونویدها ، ترپن‌ها و کافئین که چای را قابل نوشیدن می‌کنند می‌شود. همچنین این موضوع ارتباط نزدیکی با عطر ، طعم و کیفیت چای دارد و بنابراین استفاده از تکنیک‌های پرورش و تولید ژن‌ها می‌تواند به بالا بردن کیفیت مزه و ارزش غذایی و طعمی چای کمک کند.

به عنوان مثال می‌توان ژن بیوسنتز کافئین را از گیاه چای حذف کرد تا به تولید انواع چای کم یا بدون کافئین کمک کرده باشیم. در عین حال با تقویت ترکیبات خاص در همان زمان ما می‌توانیم چای را سالم‌تر کرده و طعم‌های جدیدی به چای کافئین دار اضافه کنیم.

طبق مطالعات سال 2014، برآورد می‌شود 5.56 میلیون تن چای در بیش از 3.8 میلیون هکتار زمین رشد و پرورش داده می‌شود. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت عظیم فرهنگی به همان شدت ارزش اقتصادی چای است بدین معنا که تامین امنیت آینده‌ای پایدار برای گیاه چای به عنوان یک ضرورت برای میلیون‌ها نفر در جهان محسوب می‌شود.

اولین موفقیت توالی ژنوم چای قدم مهمی به سمت تولید چای قوی‌تر با بهره‌وری بیشتر و قابلیت‌های آشامیدنی بهتر در مواجهه با چالش‌های گسترده محیط زیستی است.