۰ نفر

سایه انتخابات بر بازار جهانی فولاد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۰۱
کد خبر: 191531
سایه انتخابات بر بازار جهانی فولاد

انتخابات ریاست‌جمهوری 4کشور فرانسه، ایران، هندوستان و چین که طی سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود، می‌تواند بازار جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار دهد.

از منظر کارشناسان، انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از آن جهت مهم است که در این کشور زمزمه‌های خروج از اتحادیه اروپا شنیده می‌شود و از این رو، ممکن است سناریوی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در این کشور تکرار شود که در این صورت بازار فولاد از این اقدام تاثیر می‌گیرد. از سوی دیگر انتخابات ایران برای بازار فولاد نیز از آنجا اهمیت دارد که چشم امید بانکداران خارجی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است؛ چراکه آنها امید دارند که انتخابات تغییر شدیدی در بازار فولاد منطقه ایجاد نکند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، سومین انتخاباتی که می‌تواند بازار جهانی فولاد جهان را متاثر کند، مربوط به کشور چین به عنوان قدرت اول فولادی جهان است؛ البته فعالان معدنی بر این باورند که «شی جین پینگ» رهبر چین به این نتیجه رسیده که باید برای حمایت از صنعت فولاد خود، تولید را کاهش دهد و به تولید محصولات کیفی اختصاصی و فروآلیاژها و آلیاژهای خاص روی آورد. در نهایت چهارمین انتخابات مربوط به کشور هندوستان است که تغییر در کابینه این کشور می‌تواند بازار جهانی فولاد را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان، انتخابات آتی آلمان و کره‌جنوبی خیلی نمی‌تواند بر بازار و چرخه فولاد تاثیر سوئی برجای بگذارد.

 دورنمای فولاد پس از انتخابات

رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران  به بررسی 4 انتخاب مهم در فرانسه، ایران، هندوستان و چین طی سال‌های 2017 پرداخته است. او معتقد است که بازار فولاد در انتظار آرایش سیاسی این چهار کشور قرار دارد.

به گفته کیوان جعفری‌طهرانی، خطر خروج فرانسه از اتحادیه اروپا ترسناک است و هر تغییری در جابه‌جایی دولت‌ها و روسای جمهور کشورهای تعیین‌کننده، تاثیر شگرفی روی بازار فولاد و سایر کامودیتی‌ها خواهد داشت. در مورد فرانسه اگر در دور دوم انتخابات که ۱۰ روز آینده برگزار می‌شود، رقیبی که مایل به خروج فرانسه از اتحادیه اروپاست، پیروز شود، بازار و صنعت فولاد با شروع مبحث Frenchxit حتی ممکن است شاهد نوسانات منفی شود.

در همین راستا، یکی از سناریوهایی که درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز اتفاق افتاد به آوریل سال ۲۰۰۷ یعنی قبل از بحران جهانی باز می‌گردد؛ به‌طوری که در آن زمان شرکت تاتا استیل کارخانه ورشکسته کورس (Corus) انگلستان را خرید. همگی می‌دانستند که این خرید خطرناک است، اما تاتا در ادامه بلندپروازی‌های خود این کار را انجام داد.

تاتا تمام اموال مازاد خود را در دنیا فروخت تا نهایتا بتواند این کارخانه را به تملک خود بیاورد. اما کم کم این کارخانه و سایر فولادسازان انگلیسی متحمل ضرر شدند. ضرردهی فولادسازان انگلیسی ناشی از قیمت‌های فروشی بود که در اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده بود و فولادسازان به آن اعتراض داشتند در نتیجه زمزمه خروج از اتحادیه اروپا را به صورت انفرادی با اعمال تغییرات در قوانین آغاز کردند. از طرفی با توجه به اینکه، صنایع فولادسازی به عنوان صنعت مادر همواره برای انگلستان صنعتی سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده محسوب می‌شد به همین خاطر هم زمزمه خروج از اتحادیه اروپا در انگلیس از صنایع فولادسازی آغاز شد. از سوی دیگر، انتخابات پیش رو در ایران نیز می‌تواند بر بازار فولاد کشور نیز تاثیرگذار باشد. به گفته این فعال معدنی، اگرچه در 4 سال گذشته شاهد تعدیل و کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بودیم و این خود برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و حضور سرمایه‌های خارجی نویدبخش بود اما هنوز هم مشکل حمایت بانک‌ها مساله جدی برای حضور شرکت‌های خارجی محسوب می‌شود.

او معتقد است که در مجموع بانک‌ها سیستمی محتاطانه دارند و احتیاط را در دستور کار خود قرار می‌دهند. اگر بانک‌های خارجی احساس کنند تمهیدات لازم از سوی دولت ایران انجام خواهد شد با رغبت بیشتری در ایران حضور خواهند یافت. از این رو می‌توان گفت که امید بانکداران خارجی به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است تا تغییر شدیدی در بازار فولاد منطقه ایجاد نکنند.

سومین انتخاب ریاست‌جمهوری که بر بازار جهانی فولاد بسیار تاثیرگذار است، انتخابات هندوستان به عنوان سومین فولادساز جهان در ماه جولای است. بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات نخست‌وزیری نیز انجام می‌شود. نکته قابل تامل این انتخابات این است که امسال از چهار کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری هندوستان، ۳نفر زن هستند و انتخاب هر یک از آنان ممکن است بر سیاست‌های هند برای تولید ۲۵۰میلیون تن فولاد در افق ۲۰۲۵ تاثیر سوئی بر جای بگذارد و باعث شود تا هندوستان به جای تبدیل شدن به قدرت فولاد به طرف مسائل داخلی از جمله مساله رفاه اجتماعی و بالا بردن خط فقر متمایل شود.

البته در طول تابستان نیز شاهد برگزاری چند انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورهای آفریقایی نیز خواهیم بود که البته خیلی نمی‌توانند اثرگذار باشند. اما به گفته جعفری‌طهرانی، مهم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۷ در ماه اکتبر یا نوامبر ۲۰۱۷ (هنوز تاریخ دقیق اعلام نشده است) برگزار می‌شود، انتخابات ریاست‌جمهوری چین به عنوان قدرت اول فولادی جهان است.

رییس‌جمهور یا همان رییس حزب کمونیست چین به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز جهانی نقش بسزایی در بازار فولاد جهان ایفا می‌کند. دقیقا در نوامبر ۲۰۱۲ در انتخابات ریاست‌جمهوری چین، هوجین تائو بعد از دو دوره ۵ساله کرسی ریاست حزب کمونیست چین را به شی جین پینگ تحویل داد. شی جین پینگ از ابتدا نسبت به سیاست‌های هوجین تائو اعتراض داشت و معتقد بود اگرچه وی کشور چین را توسعه داد و نقش بسزایی در پیشبرد اقتصاد چین داشت و حتی توانست اقتصاد این کشور را از رتبه سوم جهان به دوم ارتقا دهد؛ ولی حمایت‌های بیش از حد «بانکداری در سایه» سیستم بانکی آنها را با مشکل مواجه کرده است. نهایتا شاهد بودیم که شی جین پینگ در مسند رییس حزب کمونیست چین قرار گرفت و پیشرفت‌های زیادی در توسعه صنعت فولاد چین اتفاق افتاد.

چین اعلام کرده‌ است تا ۲۰۲۰ حدود ۱۵۰میلیون تن از ظرفیت مازاد تولید فولاد خود را کاهش خواهد داد اما عملا این اتفاق بدین شکل نمی‌افتد و فقط واحدهایی با ظرفیت تولید زیر ۵میلیون تن که دیگر اقتصادی نیستند یا از تکنولوژی قدیمی استفاده می‌کنند، جای خود را به کارخانجات فولاد بزرگ‌تر با تکنولوژی به‌روزتر مشابه بائو استیل خواهند داد. به‌طوری که در ۱۰ روز ابتدایی ماه آوریل دیدیم که چین رکورد تازه‌یی در تولید فولاد به ثبت رساند. همچنین اعلام می‌شود برخی کارخانه‌ها به صورت غیرقانونی تولید را ادامه می‌دهند. این فعال معدنی در این باره معتقد است که تمام اینها برنامه‌ریزی شده است و با هدف انجام می‌شود.

به گفته رییس امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، تداوم حضور شی‌جین‌پینگ در دومین دوره ۵ساله ریاست‌جمهوری چه تاثیری می‌تواند در زمینه حفظ موضع چین با سیاست‌ها فعلی یا تغییرات ناگهانی با انتخاب رییس‌جمهور جدید داشته باشد. از این رو به نظر می‌رسد که شی جین پینگ به این نتیجه رسیده که باید برای حمایت از صنعت فولاد خود، تولید را کاهش دهد و به تولید محصولات کیفی اختصاصی و فروآلیاژها و آلیاژهای خاص روی آورد.

انتخابات دیگر در سال ۲۰۱۷، انتخابات صدراعظم آلمان به عنوان هفتمین فولادساز جهان در ماه اکتبر است. آلمان تاکنون هیچ صحبتی درباره خروج از اتحادیه اروپا نداشته‌ و چون سیاستی برای خروج ندارد، اتفاق خاصی در انتظار فولادسازان قوی این کشور نیز نخواهد بود؛ به ویژه اینکه از هم‌اکنون خانم آنگلا مرکل خود را برای دور چهارم صدراعظمی آلمان آماده کرده است و این خود نویدبخش عدم تغییرات شدید در آلمان است. در ادامه در ماه دسامبر انتخابات کره‌جنوبی را داریم. کره جنوبی در تولید فولاد به عنوان ششمین تولید‌کننده فولاد جهان تعیین‌کننده است ولی انتخابات آن بر بازار و چرخه فولاد تاثیری نخواهد داشت.