۰ نفر

امضا توافق صنعتی با کشورهای اسلواکی و چک

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 190491
امضا توافق صنعتی با کشورهای اسلواکی و چک

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلواکی و چک چهار تفاهم نامه همکاری صنعتی به منظور توسعه مشارکت و سرمایه گذاری های صنعتی امضا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، یک هیات ایرانی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران( ایدرو) با سفر به کشور اسلواکی، تفاهم نامه ای را با وزارت صنعت و اتاق بازرگانی این کشور در راستای توسعه همکاری های صنعتی میان دو کشور امضاء کرد.

این هیات همچنین با سفر به کشور چک، تفاهم نامه هایی را در راستای توسعه همکاری های صنعتی با وزارت صنعت، فدراسیون صنعت و اتاق بازرگانی کشور جمهوری چک امضاء کرد.

براساس این تفاهم نامه ها، مقرر شد کارگروه صنعتی میان ایران و چک با محوریت ایدرو و وزارت صنعت چک تشکیل شود و براساس آن طرفین تعهد کردند در راستای بهره گیری از فناوری روز اروپا‌، تشویق سرمایه گذاری و انتقال تجربه ها و تبادل هیات های صنعتی میان دو کشور، همکاری کنند. در این تفاهم نامه ها، ایدرو به عنوان طرف همکاری صنعتی وزارت صنعت چک شناخته شده است.

در این سفر که روزهای پایانی هفته گذشته انجام شد، هیات ایرانی از شرکت اشکودا ترانسپورت، اشکودا الکتریک که تولید کننده لکوموتیو است، بازدید کرد. همچنین مذاکره با شرکت بوناترانس جهت تولید انواع واگن و چرخ های قطار از دیگر محورهای این سفر بود و دو طرف به توافق های اولیه جهت آغاز همکاری دوجانبه دست یافتند.

براساس این گزارش، توافق برای همکاری در حوزه تعریف و اجرای مگاپروژه ها بخشی دیگر از مذاکرات هیات ایرانی در سفر به دو کشور اسلواکی و چک بوده است. در مذاکرات هیات ایرانی با رئیس کارخانه شرکت اشکودا الکتریک و اشکودا ترانسپورت، سفیر ایران و رؤسای کنفدراسیون صنعت و همچنین اتاق بازرگانی کشور چک حضور داشتند.

 براساس آمار اعلام شده از سوی جمهوری چک، حجم مبادلات اقتصادی این کشور با ایران در سال 2015 برابر با 52 میلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن نزدیک به 50 درصد رشد داشته است. حجم مبادلات دو کشور در 11 ماه سال 2016 براساس اعلام اداره آمار چک با رشدی حدود 25 درصد به میزان 59 میلیون و 139 هزار دلار رسید که در زمان مشابه سال گذشته، 47 میلیون و 433 هزار دلار بوده است.

«پیتر کاژیمیر» وزیر تامین مالی اسلواکی که اواسط اسفندماه سال گذشته به همراه هیاتی اقتصادی به تهران سفر کرده بود، اعلام کرده بود نخستین قدم همکاری بانکی ایران و اسلواکی در زمینه صدور ضمانت نامه های بانکی است و اسلواکی آمادگی دارد 100 میلیون یورو ضمانت نامه بانکی برای گسترش همکاری با ایران صادر کند.

وی گفته بود، همکاری های بانکی بستر شروع همه مبادلات اقتصادی به شمار می رود؛ در این زمینه پیشرفت هایی قابل توجه داشته ایم و نماینده اگزیم بانک(بانک صادرات- واردات) اسلواکی نیز در این هیات حاضر است.

وی با اشاره به قرارداد منعقد شده در روزهای اخیر میان دو شرکت صنعتی ایران و اسلواکی، گفت: در خلال این قرارداد، اسلواکی 30 میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد.

وزیر تامین مالی اسلواکی همچنین گفت، 70 میلیون یورو ظرفیت سرمایه گذاری در واگن سازی وجود دارد که مذاکرات آن آغاز شده است.

»منصور معظمی» رئیس هیات عامل ایدرو نیز در این نشست گفته بود، روابط بین ایران و اسلواکی روابطی طولانی مدت است و دو کشور دارای فرصت های فراوانی هستند که در شرایط پسابرجام، از این فرصت فراهم شده استفاده و روابط اقتصادی خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: حجم روابط دو کشور زیاد نیست، اما فرصت های دو کشور فراوان است و سفر یک هیات با چنین سطح سیاسی و تعداد زیادی از شرکت های معتبر، دلیل بر این است که کشور اسلواکی قصد توسعه روابط با ایران دارد.