۰ نفر

تأثیر هواپیماهای نو در کاهش تلفات سوانح هوایی

۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۱۷
کد خبر: 187762
تأثیر هواپیماهای نو در کاهش تلفات سوانح هوایی

نشریه فوربز درباره ناوگان هوایی ایران می‌نویسد: «تا پیش از سال 1979، حمل و نقل هوایی غیرنظامی ایران 189 مرگ و میر را تجربه کرده بود، اما از این زمان به بعد به خاطر تحریم‌ها، این میزان مرگ و میر به حداقل 1672 مورد افزایش یافت.

 حالا که مقابله با برنامه هسته‌ای این کشورها و تحریم‌ها به تبع آن به پایان رسیده است، طلوع تازه‌ای برای هوانوردی ایران امکان وقوع دارد. حالا ایرباس و بوئینگ ایران را بازاری با پتانسیل 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جهت جایگزینی موزه هوایی این کشور می‌بینند.» فرسودگی ناوگان هوایی ایران به اندازه‌ای است که رسانه‌های خارجی با کنایه از آن به عنوان «موزه هوایی» یاد می‌کنند. طی دو هفته گذشته نیز دو هواپیما در میانه مسیر به خاطر سن بالا و مشکل فنی، مجبور به بازگشت به فرودگاه مبدأ شدند. اما بجز خطرات جانی، فرسودگی ناوگان هوایی ایران خطرات دیگری نیز برای کشور به همراه دارد. چند وقت پیش اتحادیه اروپا اعلام کرده بود هواپیماهای شرکت آسمان، به خاطر مسائل ایمنی فنی، اجازه پرواز در آسمان اروپا ندارند اما پس از آن، با قرارداد بوئینگ و آسمان، این تهدیدها پایان یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، مقایسه متوسط سن ناوگان هوایی ایران با برخی از بازیکنان اصلی این صنعت، روایت روشنی را از وضعیت حمل و نقل هوایی ایران نشان می‌دهد. ایران ایر با اندازه 47 هواپیما، 27 سال عمر دارد. این در حالی است که متوسط عمر هواپیمایی امارات با 234 هواپیما، به کمتر از 6 سال و نیم می‌رسد. اندازه کل ناوگان هوایی ایران 250 هواپیما با میانگین سنی 23.5 سال است که بیش از 200 مورد آن‌ها، باید از دور خارج شوند.

اما حالا جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 260 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و  کوتاه برد با بیش از 60 هزار صندلی جدید ارتقا می‌یابد و فرصت‌های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 25 هزار نفر در داخل فراهم می‌کند. چرا که ایرانی‌ها سالانه بیش از 4 میلیارد دلار از ایرلاین‌های خارجی بلیت می‌خرند و با بازسازی ناوگان ایران، این میزان پول می‌تواند وارد چرخه اقتصاد داخل شود.

حالا با تمام قراردادهای بسته شده امریکایی، ایتالیایی-فرانسوی و روسی، تعداد کل هواپیماهای خریداری شده به 280 فروند می‌رسد که به معنای افزایش ظرفیت و نوسازی صددرصدی ناوگان هوایی کشور است. آخرین قرارداد نیز  مربوط به 20 فروند هواپیمای ATR به ارزش 400 میلیون دلار می‌شود.

اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره این قرارداد می‌گوید: «تا 15 روز دیگر 4 هواپیمای شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR وارد ناوگان ایران ایر می‌شود. تا آذر ماه سال‌جاری یعنی تا پایان سال 2017، 9 فروند هواپیمای ATR دیگر به ایران ایر تحویل می‌شود و در مجموع 13 فروند ATR در این بازه زمانی وارد ناوگان ایران ایر خواهد شد. پیش پرداخت این هواپیماها نیز به ارزش 800 میلیون دلار تأمین شده است.»