۰ نفر

اوجگیری صنعت هوایی در سال ۹۵

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 182996
اوجگیری صنعت هوایی در سال ۹۵

در حالی که تنها چند روز به پایان سال 95 باقی مانده اما سالی که گذشت را می‌توان برای اهالی صنعت حمل و نقل و دست‌اندرکاران حوزه راه، سالی پربار دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، به جرات می‌توان سال 95 را بهترین سال حمل و نقل کشور به‌خصوص برای مسوولان و فعالان حوزه هوانوردی قلمداد کرد. تا پیش از توافق ایران و کشورهای 1+5 و در طول تحریم‌های ظالمانه شقوق مختلف حمل و نقل ازجمله بخش‌هایی بودند که تحت تاثیر این تحریم‌ها فشارهای بسیاری را متحمل می‌شدند. تجربه سقوط هواپیماها و تاخیرهای چندین و چند ساعته، اتفاقات ناگوار جاده‌یی و... همه و همه از مشکلاتی بود که صنعت حمل و نقل با آن روبه‌رو بود.

اما پس از برجام و همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها و تعامل اقتصادی کشورهای غربی با ایران، گشایش‌های بسیار زیادی نیز در صنعت حمل و نقل ایجاد شد. بر همین اساس میوه درختی که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفرش به فرانسه در سال 94 کاشته بود در سال 95 میوه داد و بر همین اساس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توانست تفاهمنامه‌هایش با 2 غول‌ هواپیماسازی در دنیا یعنی بویینگ و ایرباس را با هدف خرید 200 فروند هواپیما امضا کند تا گامی بزرگ در جهت نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته شود.

قراردادهایی به ارزش 36 میلیارد دلار که طی آن قرار است در طول 10 سال 80 فروند بویینگ، 108 فروند ایرباس و 20 فروند هواپیمای ATR وارد کشور شوند.

برخلاف عقیده منتقدان و افرادی که سعی داشتند با مطرح کردن نقاط ضعف قراردادهای خرید هواپیما و تاکید بر شفاف نبودن این قراردادها، کار بزرگ و تاریخی خرید هواپیماها را کمرنگ جلوه دهند و این دلهره را در بین مسوولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد کنند که با تغییر رییس‌جمهوری در ایالات‌متحده امریکا نه‌تنها قراردادهای خرید هواپیما بلکه برجام به کاغذ پاره‌یی تبدیل می‌شوند و دیگر ارزش نخواهند داشت، با انتخاب دونالد ترامپ تغییری در روند اجرایی شدن قراردادهای خرید هواپیما رخ نداد بلکه به فاصله 2ماه، 2فروند از مدرن‌ترین ایرباس‌ها وارد کشور شدند.

اما ورود هواپیماهای نو به کشور تنها با فرود این 2فروند ایرباس در آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد متوقف نشد و بر اساس اعلام مسوولان سازمان هواپیمایی کشور و هواپیمایی، سومین هواپیمای برجامی نیز قرار است تا پیش از نوروز وارد کشور شود.  از آنجایی که حمل و نقل هوایی در توسعه مراودات بین‌المللی نقش مهمی دارد و افزایش پروازهای هوایی به مقاصد مختلف دنیا با قیمت‌های رقابتی، بسیاری از محدودیت‌های مردم را در این بخش از بین می‌برد. اتفاق مهم و خوشایند دیگری که در سال 95 درخصوص کاهش محدودیت‌ها در صنعت هوانوردی کشور اتفاق افتاد؛ بازگشت ایرلاین‌های بزرگ بین‌المللی به آسمان ایران بود. ایرلاین‌های شناخته شده‌یی مانند کی‌ال‌ام (KLM)، بریتیش‌ایرویز، ایرفرانس، هواپیمایی اتریشی، هواپیمایی یونان ایر، ایر مالزیا، کوریا ایرلاینز و تای ایرویز (شرکت هواپیمایی متعلق به کشور تایلند) و 2 ایرلاین روسی «سیبیر» و «خطوط هوایی اورال» بار دیگر پروازهای خود را به ایران برقرار کردند.

برخی از این ایرلاین‌ها مانند شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام (KLM) از سال 2013 و ایرفرانس 2008 پروازهای خود را به دلیل تشدید تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌یی ایران متوقف کرده بودند.

 اما سال 95 همانقدر که برای حمل و نقل هوایی کشور سال خوب و با برکتی بود، روی خوشی به حمل و نقل ریلی نشان نداد، حادثه‌یی که صبح روز جمعه 5 آذرماه برای 2قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان استان سمنان افتاد، خبر کوتاه بود و تلخ؛ برخورد 2رام قطار مسافربری تبریز-مشهد به شماره ۴۸۰ و سمنان-مشهد به شماره ۳۹۴ و حریق گسترده در 2 واگن. حادثه‌یی که طی آن 44 نفر از هموطنان کشته و 94نفر دیگر مجروح و زخمی شدند.  اما سال 95 برای صنعت حمل و نقل ریلی کشور تنها سال تلخی نبود و مسوولان وزارت راه و شرکت راه‌آهن در آخرین روزهای این سال از اضافه شدن 31 واگن به مجموعه راه‌آهن کشور خبر دادند که صد البته در آستانه نوروز یکی از بهترین اتفاقاتی بود که می‌شد از آن خبر داد.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران حوزه حمل و نقل پیش‌بینی می‌کردند سال 95، سال رونق بنادر باشد بر همین اساس میزان صادرات و واردات از بنادر کشور در سال 95 رشد 90درصدی داشت که خود نشان از تاثیر بازگشت کشتی‌های بزرگ بین‌المللی پس از برجام به بنادر کشور است.

در حوزه حمل و نقل جاده‌یی نیز با رونمایی و بهره‌برداری از سامانه سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان) گامی بزرگ در جهت ایجاد امنیت و کاهش حوادث و تصادفات در جاده‌ها برداشته شد.

از آنجا که یکی از دغدغه‌های مهم در ایران طی چند سال اخیر، افزایش نرخ تصادفات و تلفات جاده‌یی در کشور است و نرخ کشته‌ها و مجروحان جاده‌یی در ایران یکی از بالاترین درصدها در جهان است و تلفات آن را می‌توان با تلفات یک جنگ مقایسه کرد؛ استفاده از سامانه‌های مختلف حمل و نقل هوشمند مانند سامانه سپهتن می‌تواند به کاهش این آمار کمک کرد.

 پیشرفت 76 درصدی آزادراه افسانه‌ای

آزادراه تهران- شمال به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پروژه‌های آزادراهی است و طبق گفته‌های مسوولان وزارت راه گویا قرار است فاز نخست این پروژه با پیشرفت چشمگیری که در سال 95 داشته در بهار سال 96 افتتاح شده و به بهره‌برداری برسد. درواقع پیشرفت 76درصدی آزادراه تهران- شمال در سال 95 یکی از مهم‌ترین اخبار مربوط به بخش حمل و نقل جاده‌یی در این سال بود. در نهایت قرار است بخت این پیردختر پروژه‌های عمرانی کشور باز شده و بالاخره به خانه بخت برود.