۰ نفر

۶.۸ درصد رشد نامتعادل صنعتی

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۰۴
کد خبر: 182924
۶.۸ درصد رشد نامتعادل صنعتی

گزارش بانک مرکزی از نرخ رشد تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی طی ۹ ماهه اول امسال حاکی از رشد 6.8درصدی در این بخش است.

این آمار در حالی برای رشد تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی اعلام شده که از میان 24 زیرشاخه صنعتی 9گروه همچنان رشد منفی داشته‌اند و در یک گروه هم رشد صفر بوده است. آمارها از رشد تولید در گروه‌های صنعتی مهم حاکی از آن است که در این گروه تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر 35.6 درصد رشد را در 9ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده که بیشترین رشد در میان گروه‌های صنعتی مهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، پس از این گروه، بیشترین رشد مربوط به تولید مواد و محصولات شیمیایی است که در 9 ماهه امسال با رشد 7.7 درصدی شاخص تولید مواجه شده است. تولید مواد غذایی هم در همین بازه زمانی رشد 7.3درصدی را تجربه کرده است. در میان گروه‌های صنعتی مهم، تولید فلزات اساسی هم با رشد 3.8 درصدی در 9 ماهه نخست امسال مواجه شده است.

تولید ماشین‌آلات مولد و انتقال نیروی برق و دستگاه‎های برقی هم در همین مدت شاهد رشد 2.8درصدی بوده است. گرچه رشد‌های قابل قبولی در این گروه محقق شده اما تولید محصولات کانی غیرفلزی شامل سیمان، کاشی و... همچنان منفی بوده و رشد منفی 7.4 درصدی را در 9 ماهه نخست سال جاری به ثبت رسانده است.

گرچه آمار بانک مرکزی رشد خوبی را برای کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 9 ماهه ابتدایی امسال به تصویر کشیده است اما طلایه‌داران این رشد 3بخش تولید مواد و محصولات شیمیایی، تولید فلزات اساسی و تولید وسایل نقلیه موتوری است که بیشترین ضرایب اهمیت را در میان صنایع دارند. در حقیقت این آمار، عدم تعادل در رشد صنعتی در تمام زیرگروه‌ها را تایید می‌کند.

 رشد صنعتی همه‌گیر نیست

نگاهی به آمار رشد تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی هرچند نمایی مثبت از آینده این بخش به تصویر می‌کشد، اما جزئیات منتشر شده از رشد 6.8درصدی تولید در 9 ماهه نخست سال جاری موید همه‌گیر بودن این رشد در تمام زیرشاخه‌های صنعتی نیست. همچنان صنایعی وجود دارند که در سراشیبی رشد منفی قرار دارند. در این میان، تولید پوشاک با رشد منفی 8.3 درصدی در 9 ماهه نخست سال جاری مواجه شده است. البته بدون استناد به آمار هم، گلایه‌های پی در پی فعالان صنعت پوشاک از وضعیت نامساعد این بخش حاکی از دورنمای نه‌چندان مثبت صنعت پوشاک است. این بخش که بیشتر از واردات پوشاک و عدم استقبال از پوشاک تولید داخل آسیب پذیرفته، شرایط دشوارتری را برای بازگشت به رشد‌های مثبت در پیش دارد؛ چراکه علاوه بر مسائل عمومی صنعت، واردات بی‌رویه و از دست دادن بازار هم دامنگیر این صنعت شده است.

 کانی‌های غیرفلزی از قافله عقب ماند

از دیگر صنایعی که رشد منفی را تجربه کرده‌اند می‌توان به صنایع تولید کانی‌های غیرفلزی اشاره کرد که در رده صنایع مهم هم جای دارد، بنابراین رشد منفی در این گروه می‌تواند تاثیر مهمی در روند رشد صنعت داشته باشد. در حالی این گروه رشد منفی 7.4 درصدی را در 9ماهه نخست سال جاری تجربه کرده که به نظر می‌رسد این رشد منفی بیشتر متاثر از رکود عمیق صنعت ساختمان بوده است. صنایعی همچون سیمان، گچ، کاشی و... در این گروه جای می‌گیرند، بنابراین رکود صنعت ساختمان به معنای عدم تقاضا برای گروه صنایع کانی‌های غیرفلزی نیز هست.

تولید چرم و مصنوعات چرمی از دیگر صنایعی است که هنوز نتوانسته از رشد منفی رهایی پیدا کند. رشد 9 ماهه تولید در این بخش منفی 1.2 درصد است. در عین حال، روند شاخص تولید در این بخش تغییری را مبنی بر اینکه در آینده وضعیت این صنعت بهبود خواهد یافت، نشان نمی‌دهد. صنایع تولید چرم هم با ضریب اهمیت 0.08 درصدی در میان صنایع مهم، از آن دست صنایعی است که از نظر دولت هم دور مانده است.

 سهم صنایع مختلف در رشد 6.8 درصدی

نگاهی به ضرایب ارزش افزوده صنایع مختلف نشان می‌دهد رشد 6.8 درصدی تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سایه صنایع بزرگ با ضرایب بالا حاصل شده و سهم صنایع کوچک‌تر در این رشد بسیار ناچیز و قابل چشم‌پوشی بوده است.

 در عین حال، در میان 24 گروه فعالیت صنعتی 14گروه رشد مثبت را تجربه کرده‌اند که از این تعداد، 5 صنعت در گروه صنایع مهم جای می‌گیرند. در میان این صنایع مهم، بیشترین ضریب ارزش افزوده صنعت متعلق به تولید فلزات اساسی است. این گروه با ضریب اهمیت 26.16 درصدی در حالی رشد 7.7 درصدی را در 9 ماهه نخست سال جاری ثبت کرده است که به گفته مسوولان بخش مهمی از رشد اقتصادی در سال آینده هم بر دوش این بخش خواهد بود. تولید مشتقات نفتی و محصولات پتروشیمی در این گروه جای می‌گیرد که از پتانسیل‌های رشد اقتصادی 96 است و در سال جاری هم نقش خوبی در رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایفا کرده است. از دیگر صنایع با ضریب ارزش افزوده بالا می‌توان به تولید فلزات اساسی اشاره کرد که با ضریب 19.98 درصدی در رده دوم در میان صنایع مهم جای گرفته است. این گروه هم پس از دوره‌های متمادی رکود توانست رشدهای قابل قبولی را به ثبت برساند. نگاهی به وضعیت صنایعی همچون فولاد به خوبی گویای بهبود وضعیت در این حوزه است.

 خودرو دینش را ادا کرد

تولید وسایل نقلیه موتوری که صنعت خودرو هم در این گروه جای می‌گیرد بهترین عملکرد امسال را از آن خود کرده است. این گروه با ضریب اهمیت 16.33 درصدی نقش مهمی در دستیابی به رشد 6.8درصدی کارگاه‌های بزرگ صنعتی در 9 ماهه ابتدایی امسال داشته است. صنعت خودرو هم یکی از مهم‌ترین نقاط تمرکز دستیابی به رشد اقتصادی در سال آینده خواهد بود. با عملکرد خوبی که امسال در این گروه به ثبت رسید، انتظار می‌رود در سال آینده هم صنعت خودرو بتواند نقش خود را رشد صنایع ایفا کند. با در نظر گرفتن ضریب افزایش افزوده صنایع و درصد تغییر شاخص تولید آنها، ‌بانک مرکزی اعلام کرده که گروه صنایع تولید محصولات کانی غیرفلزی بیشترین تاثیر منفی و گروه صنایع تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته‌اند.

مسوولان دولتی پیش‌تر خودرو، پتروشیمی و فلزات اساسی را پتانسیل‌های رشد اقتصادی سال آینده عنوان کرده‌اند. آمار و ارقام هم به خوبی نشان می‌دهد که دولت تنها به دنبال تقویت صنایع مهم و تاثیرگذار است تا به هدفگذاری‌های خود در زمینه رشد اقتصادی دست پیدا کند. در این میان هنوز صنایعی وجود دارند که همچنان در حاشیه قرار گرفته‌اند و آمار هم بر رشد نامتوازن صنعتی صحه می‌گذارند.

صنعت 1