۰ نفر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مسقط اعلام کرد:

آمادگی ایران برای همکاری با بخش خصوصی عمان در زمینه صنایع شیلاتی

۲۱ دی ۱۳۹۵، ۱۸:۰۵
کد خبر: 169860
آمادگی ایران برای همکاری با بخش خصوصی عمان در زمینه صنایع شیلاتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در دیدار همتای عمانی در مسقط، میزان صادرات آبزبان ایران در سال گذشته را 80 هزار تن اعلام کرد و گفت: اکنون برای همکاری با بخش خصوصی عمان در بخش صنایع شیلاتی آماده ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین، «حسن صالحی» در دیدار با «حمد بن سعید العوفی» معاون وزیر کشاورزی و شیلات عمان در مسقط پایتخت این کشور، راه های همکاری‌های شیلاتی ایران و عمان را بررسی و دو طرف بر توسعه روابط دوجانبه شیلاتی تاکید کردند.

رییس سازمان شیلات کشورمان در این دیدار، گزارشی از میزان صید و صیادی ایران در آب‌های شمال، جنوب و دریای عمان و اقیانوس هند و همچنین رشد آبزی‌پروری ماهی، میگو و ماهیان خاویاری به ویژه با شیوه پرورش ماهی در قفس ارایه داد.

وی افزود: صنایع شیلاتی در زمینه فرآوری و افزایش تولید در کارخانه‌های کنسرو ماهی در جمهوری اسلامی توسعه یافته و در این زمینه ایران آمادگی همکاری با بخش‌های خصوصی عمان را دارد.

به گفته صالحی، ایران برای همکاری عمان در بخش تحقیقات و در زمینه ماهی میکتوفیده (یکی از گونه های جدید قابل برداشت برای تولید پودر ماهی) و ارزیابی ذخایر میان دو کشور، اعلام آمادگی کرد.

رییس سازمان شیلات ایران از تمایل شناورهای صیادی کشورمان برای حضور در بندر صلاله و همچنین آمادگی بنادر صیادی چابهار، جاسک و بندرعباس برای همکاری با تجار عمانی در زمینه تجارت آبزیان و حضور سرمایه‌گذاران عمانی در این مکان‌ها برای پرورش آبزیان و تجارت و عمل‌آوری آبزیان خبر داد.

براساس این گزارش، هیات شیلاتی ایران پس از این دیدار، از تعدادی از بنادر صیادی عمان بازدید کرد.

همچنین «سلیم درویش الحسنی» مدیر بندر صیادی، گزارشی از توسعه بندر صیادی سیب و چگونگی تخلیه و حمل سریع ماهی به صورت تازه از این بندر را ارایه داد.

وی همکاری این مرکز را با موسسه تحقیقات شیلات ایران مطلوب دانست و آمادگی کشورش را به ویژه در زمینه ارزیابی ذخایر، تحقیقات و پروژه مشترک در زمینه آبزیان و همکاری برای گشت دریایی تحقیقاتی ابراز داشت.

حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در این سفر، از سالن فروش و حراج ماهی و چگونگی تخلیه ماهی تازه، وزن‌کشی، قرار گرفتن در سبدها و پودر یخ، شماره‌گذاری سبدها و وزن آن و تعداد سبدها برای حضور در حراج که همه بصورت خودکار و پیشرفته انجام می‌ شود، بازدید کردند.

همچنین از شرکت ماهیگیری عمان بزرگترین شرکت خصوصی – دولتی آن کشور با شناورهای صیادی، سالن عمل‌آوری، وسایل حمل و نقل آبزیان و سردخانه که عمده فعالیت آن تجارت آبزیان با بازار ماهی بین‌المللی و بازار ماهی داخلی است، بازدید شد.

این شرکت همچنین آمادگی خود را برای همکاری مشترک با شرکت‌های ایرانی اعلام کرد که در این زمینه صالحی آمادگی و حمایت شیلات ایران را برای همکاری مشترک با شرکت‌های عمانی به ویژه شرکت ماهیگیری این کشور، اعلام و از مدیرعامل آن برای سفر به کشورمان و همکاری با شرکت های حقوقی ایران دعوت کرد.

مهرماه امسال رییس سازمان شیلات ایران گفته بود، پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون 50 هزار تن انواع محصولات شیلاتی از محل آبزی پروری و صیادی تولید شود که بخشی از آن به ارزش 380 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی برای سفر پنج روزه که فردا(چهارشنبه) پایان می بابد، به کشور عمان سفر کرده است.