۰ نفر

مذاکره با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای احیای کارخانه‌های ارج و آزمایش

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹
کد خبر: 169144
مذاکره با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی برای احیای کارخانه‌های ارج و آزمایش

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از مذاکره با شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی «جنرال الکتریک» و «ویرپول» آمریکا و «آریستون» ایتالیا برای احیای کارخانه های متوقف شده لوازم خانگی مانند ارج و آزمایش خبر داد.

«عباس هاشمی» افزود: تعدادی از کارخانه های قدیمی لوازم خانگی کشور در دهه های گذشته نوسازی و بازسازی نشده و تکنولوژی آنها در همان سطحی که در روز اول ایجاد شده بود، مانده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: طبیعی است که چنین کارخانه هایی نه تنها به سمت پویایی نمی رود، بلکه مسیر میرایی را طی خواهد کرد.

هاشمی گفت: در این ارتباط وزارت صنعت ورود پیدا کرده و به دنبال این است که کارخانه ارج و کارخانه های مشابه را به بخش خصوصی صالح واگذار کند تا آنها بتوانند با مشارکت برندهای معتبر خارجی، شرکت های مشترک ایجاد کنند.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت گفت: با شرایط بانکی موجود در کشور، چنین رقم های بزرگ سرمایه گذاری را هیچ کس در بخش خصوصی پرداخت نمی کند. راهکار این است که این کارخانه ها را به افرادی که ضمانتنامه خارجی دارند، واگذار کنیم و این افراد با شرکت های خارجی به صورت شرکت مشترک (جوینت ونچر) این کارخانه ها را احیا کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه کارخانه های لوازم خانگی باید هر سال حداقل دو مدل جدید از محصولات خود را به بازار معرفی کنند، گفت: با توجه به اینکه بخش عمده سرمایه گذاری برای محصولات جدید مربوط به قالب ها می شود، در همکاری های جدید تاکید داریم شرکت های خارجی سخت افزارهای لازم را از جمله قالب ها تامین کنند.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه در این همکاری های مشترک، برندهایی مانند ارج کنار گذاشته نمی شوند، گفت: با حضور شرکت های خارجی، تولیدات در قالب برندهای مشترک عرضه خواهد شد.

 در آخرین روزهای بهار امسال برخی رسانه ها اعلام کردند «ارج رسما تعطیل شد»؛ در آن زمان مدیر شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی - که 46.9 درصد از سهام این کارخانه به آن تعلق دارد - این خبر را تکذیب و تاکید کرد برنامه واگذاری آن به بخش خصوصی در حال انجام است.

پس از ارج، نام چند مجموعه تولیدی لوازم خانگی و صوتی تصویری از جمله آزمایش و پارس الکتریک نیز مطرح شد.

مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت هفته گذشته درباره میزان تولید انواع لوازم خانگی در واحدهای تولیدی کشور نیز گفت: در هشت ماه نخست امسال در مجموع 5.5 میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی (بدون احتساب تلویزیون) در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 11 درصد رشد داشته است.

هاشمی افزود: در هشت ماه نخست امسال تولید لوازم خانگی کوچک با 2 درصد کاهش به 1.8 میلیون دستگاه، تولیدکولر آبی با چهار درصد کاهش به 650 هزار دستگاه، بخاری گازی با 6.5 درصد افزایش به 850 هزار دستگاه رسید.

وی ادامه داد: در این مدت تولید اجاق گاز با 3.5 درصد افزایش به 900 هزار دستگاه، تولید یخچال فریزر با 3.2 درصد افزایش به 650 هزار دستگاه، لباسشویی با 2.7 درصد افزایش به 400 هزار دستگاه و تولید چرخ خیاطی با 2.2 افزایش به 110 هزار دستگاه افزایش یافت.

کارخانه ارج در سال 1316 در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان سی متری تهران ایجاد شد و به تدریج توسعه یافت.در کارگاه اولیه کارهای آهنگری، ریخته گری و جوشکاری انجام می­شد و به همین دلیل نیز نام ارج از سه حرف اول سه رشته، شکل گرفت. ارج در سال 1348 با کارگاه­های متعدد و ماشین ­های جدید در زمینی به مساحت (105000 مترمربع) واقع در جاده مخصوص کرج شروع به فعالیت کرد.

کارخانه ارج از اول فروردین ماه 1352 به صورت شرکت سهامی عام درآمد و قسمتی از سهام آن در مرحله اول به کارکنان و سپس به مردم ارائه شد. پس از پیروزی انقلاب در سال 1357 با ملی شدن کارخانجات، عمده سهام آن به صنایع ملی ایران واگذار گردید که تا سال 1374 تحت پوشش این سازمان بود و پس از آن در همین سال، بخشی از سهام سازمان صنایع ملی به کارکنان ارج و مردم و عمده سهام آن به بانک ملی ایران واگذار گردید.

کارخانه آزمایش در سال 1337 با سرمایه ۳۰ میلیون ریال آغاز به کار کرد و پس از 10 سال به 200 میلیون تومان افزایش یافت. مدیریت کارخانه با پیش بینی تولید سالانه یک میلیارد ریال، زمینی به مساحت ۱۸۵ هزار مترمربع را در کیلومتر ۱۰ جاده آبعلی، سه راه آزمایش خریداری کرد و کارخانه ای دیگر بنا شد. در سال ۱۳۵۸ کارخانه های آزمایش مشمول بند د قانون حفاظت صنایع ایران شدند.پس از چند سال نیز، سایر نهادهای دولتی و شبه دولتی همچون سازمان خصوصی سازی و صندوق بازنشستگی از سهام داران بزرگ این شرکت شدند و فعالیت های تولیدی شرکت تا اوایل سال ۱۳۸۰ تا حدی رونق داشت و بتدریج روند نزول را طی کرد.