۰ نفر

احداث راه آهن رشت - آستارا در سال ۹۶ آغاز می شود

۱۶ دی ۱۳۹۵، ۹:۵۴
کد خبر: 168844
احداث راه آهن رشت - آستارا در سال ۹۶ آغاز می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از آغاز عملیات احداث راه آهن رشت - آستارا در سال ۹۶ خبر داد.

خیراله خادمی در جریان سفر خود به شهرستان مرزی بندر آستارا و بازدید از پل ریلی آستارا – آستارا، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای نشست های مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، تصمیماتی در خصوص اتصال خطوط ریلی این دو کشور دوست و همسایه اتخاذ گردید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با تأکید بر اینکه عملیات احداث حدود هشت کیلومتر خط ریلی در خاک آذربایجان و حدود ۲ و نیم کیلومتر خط ریلی در خاک ایران در دستور کار دست اندرکاران دو کشور قرار گرفته است، ادامه داد: برای اتصال این دو خط ریلی عملیات احداث یک پل بزرگ بروی رودخانه مرزی آستاراچای به طول ۸۰ متر آغاز شد که اجرای این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد.

خادمی در بخش دیگر سخنان خود از انتقال بار به کشور از طریق این خط آهن سخن گفت و تصریح کرد: در ادامه روند جابجایی کالا از اروپا، کالا با قطار از جمهوری آذربایجان به آستارا و از طریق جاده به رشت و از آنجا به خط آهن سراسری تحویل می گردد.

وی از به صدا درآمدن صدای سوت قطار آستارا – آستارا تا پایان سالجاری سخن گفت و افزود: در صورت تأمین مالی تا ۴ سال آینده قطعه رشت به آستارا متصل خواهد شد.

اختصاص یک هزار میلیارد تومان به تکمیل راه آهن قزوین – رشت

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه به بازدید امروز خود از عملیات احداث پروژه بزرگ راه آهن بزرگ قزوین - رشت - انزلی - آستارا اشاره کرد و توضیح داد: امیدواریم بخشی از این پروژه تا رشت در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد تا شبکه ریلی شمال به جنوب از رشت تا بندرعباس متصل گردد.

وی از آغاز عملیات اجرایی احداث خط آهن رشت – آستارا در سال ۱۳۹۶ خبر داد و تأکید کرد: با تکمیل این پروژه آب های آزاد جنوب از طریق خط آهن به دریای خزر و شهرستان آستارا، سپس به کشورهای جمهوری آذربایجان، گرجستان و روسیه متصل می گردد.

خادمی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور از محدود قزوین تا رشت به طول ۱۶۵ کیلومتر که ۳۲ کیلومتر تونل و پل می باشد، در حال اتمام است، تصریح کرد: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده و برای تکمیل مبلغی معادل یک هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار منظور گردیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در رأس هیأتی متشکل از مسئولان و کارشناسان کشوری، استانی و شهرستانی از پل ریلی بین المللی آستارا – آستارا، زیرسازی دو و نیم کیلومتر مسیر خط آهن و محل احداث پایانه و بارانداز ریلی در خاک آستارای جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.