۰ نفر

تامین آب شرب مردم کشور از مهمترین اولویت‌های دولت است

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۲۳:۵۲
کد خبر: 168348
تامین آب شرب مردم کشور از مهمترین اولویت‌های دولت است

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که تامین آب شرم مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است گفت: لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو هفته، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب در استانهایی که با بحران مواجه هستند را تدوین و ارائه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جلسه شورای اقتصاد ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.  در این جلسه درخواست های برخی از دستگاههای اجرایی مطرح و پس از ارائه گزارشات لازم و بحث و تبادل نظر، با برخی از این درخواست ها موافقت و تعدادی نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون شورای اقتصاد ارجاع شد.

در این نشست وزیر نفت درخواست این وزارتخانه را مبنی بر سرمایه گذاری برای دو طرح سرمایه ای شامل توسعه برداشت از مخازن نفت و گاز کشور و مطالعه و اجرای طراحی پایه توسعه جامع مکران از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد که پس از بیان توجیهات فنی و اقتصادی و نیز ارائه گزارشی از مشخصات عمومی طرح‌های مذکور، شورای اقتصاد با این درخواست ها موافقت کرد.

اصلاح مجوز شورای اقتصاد برای تغییر محصول طرح های سرمایه گذاری فولاد بافت و فولاد سبزه وار نیز دو درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پس از طرح نظرات و دیدگاه های مختلف و توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت، با درخواست های این وزارتخانه موافقت شد.

معاون وزیر کشور هم در این جلسه درخواست این وزارتخانه را مبنی بر احداث خط ۲ مترو شیراز با استفاده از تسهیلات مالی خارجی مطرح کرد که با این درخواست نیز موافقت گردید.

گفتنی است طرح احداث خط ۲ مترو شیراز قرار است ظرف مدت ۴ سال و با اشتغالزایی مستقیم برای ۳۴۵ نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای ۱۰۰ نفر اجرا شود و مجموع سرمایه گذاری برای این طرح ۷۷۱ میلیون دلار خواهد بود.

در ادامه این جلسه وزیر جهاد کشاورزی هم درخواست این وزارتخانه را تحت عنوان تمدید مصوبه شماره ۲۱۶۸۰۰ شورای اقتصاد مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

لازم به ذکر است که وزرای امور اقتصادی و دارایی، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رییس جمهور در امور اجرایی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، رییس کل بانک مرکزی و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه حضور داشتند.

 

به گزارش اقتصاد آنلاین، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در جلسه شورای عالی آب به گزارشات ارائه شده از وضعیت آب استان سیستان و بلوچستان و مشکلات مردم این استان برای تامین آب شرب اشاره کرد و گفت: مردم این استان از نظر تامین آب شرب در وضعیت نامناسبی قرار دارند و باید کاری کنیم که از این وضعیت خارج شده و دغدغه آنها نسبت به تامین آب شرب برطرف شود.

وی به سفر چندی پیش خود به استان فارس و طرح مشکلات مرتبط با کمبود آب در جلسه شورای اداری این استان اشاره کرد و گفت: مشکل کمبود آب در استان فارس جدی است بنابراین وزارت نیرو برای رفع دغدغه های این استان باید به صورت ویژه توجه کند.

معاون اول رییس جمهور با یادآوری اینکه موضوع آب و محیط زیست جزو موضوعات اصلی و محوری در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96 کل کشور قرار دارد، از وزارت نیرو خواست طرح های اولویت دار مرتبط با تامین آب شرب در استان سیستان و بلوچستان و سایر استان ها که وضعیت مشابه دارند را به طور جدی پیگیری کند.

رییس شورای عالی آب، پیشنهادات ارائه شده از سوی وزارت نیرو و استاندار سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات تامین آب شرب این استان را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به مشکلات مشابه در استان فارس، خواستار تشکیل جلسه ای با حضور وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور شد تا پیشنهادات و راهکارهای حل مشکل کمبود آب در این استانها و راهکارهای تامین مالی برای اجرای این پیشنهادات را مورد بررسی قرار دهند و در جلسه آتی شورای عالی آب ارائه کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش رییس سازمان هواشناسی کشور از وضعیت استانها و شهرهایی که در سال 95 در معرض تنش آبی قرار دارند، تصریح کرد: تامین آب شرب مورد نیاز مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است و لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو هفته، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب در استانهایی که با بحران مواجه هستند را تدوین و ارائه کنند.

در ابتدای این جلسه رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از تحلیل بارش و دمای هوای کشور از ابتدای مهر تا 13 دی ماه سال جاری ارائه کرد و به تشریح پیش بینی آنها برای سه ماهه اسفند 95 تا اردیبهشت 96 پرداخت.

در گزارش سازمان هواشناسی کشور، وضعیت استانها و شهرهای در معرض تنش آبی در سال95 تشریح و گزارشی در خصوص اقدامات اجرایی صورت گرفته و نتایج این اقدامات ارائه شد.

نماینده معاونت امور آب و آبفا وزارت نیرو نیز در این جلسه گزارشی از سیمای منابع آب استان سیستان و بلوچستان، وضعیت موجود و راهکارهای حل مشکلات کمبود آب ارائه کرد و به تشریح وضعیت استان از منظر کشاورزی، وضعیت و اهداف کمی سدهای استان و وضعیت آب قابل برنامه ریزی ابلاغی در استان پرداخت.

استاندار سیستان و بلوچستان هم ضمن بیان چالش ها و تنگناهای آبی استان، جمع آوری روان آب ها، جلوگیری از تبخیر آب، برق دار کردن چاه های آب و ایجاد شبکه آب شرب را به عنوان پیشنهاداتی برای رفع دغدغه های مردم استان درخصوص کمبود آب مطرح کرد.

در این نشست رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به وضعیت تالاب هامون و آسیب ها و تهدیدات ناشی از آسیب های زیست محیطی این تالاب برای مردم استان سیستان و بلوچستان، گفت: برای حل مسائل تالاب هامون مطالعاتی انجام شده است که باید در کارگروه تخصصی شورای عالی آب بررسی و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود.

در این جلسه که وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و استانداران سیستان و بلوچستان و فارس نیز حضور داشتند، مقرر شد وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور جلسه ای در خصوص پیشنهادات اولویت دار برای رفع دغدغه های آب شرب استانهای سیستان و بلوچستان و فارس، مطالعات صورت گرفته درباره تالاب هامون و نیز سایر استانهایی که در معرض تنش آبی قرار دارند برگزار و نتایج این جلسه را در نشست آتی شورای عالی آب مطرح کنند.