۰ نفر

معدن از مباحث جدی در مقوله اقتصاد مقاومتی است

۵ دی ۱۳۹۵، ۱:۱۷
کد خبر: 166454
معدن از مباحث جدی در مقوله اقتصاد مقاومتی است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: معدن یکی از موضوع های جدی در مبحث اقتصاد مقاومتی است،مقام معظم رهبری هم در سیاست های 24 گانه شان و صحبت های مکرر تاکید کردند، در این حوزه بیبشتر تلاش شود.

شامگاه شنبه در نشست با مدیران زغال سنگ و طرح های زغالی شهرستان طبس، افزود: باید تلاش کنیم با همکاری یکدیگر از محصول معادن که موهبت الهی است برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی یادآور شد: ماده اولیه فعالیت های معدنی در کشور به وفور وجود دارد،ایران به لحاظ داشتن منابع معدنی از حد متوسط بالاتر است.

وی تصریح کرد: بیش از 60 نوع مواد معدنی در کشور وجود دارد،که از این تعداد 20 نوع آن در خراسان جنوبی قابل استحصال هست و می توان در این مورد برنامه ریزی کرد.

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی انجام استحصال برای ایجاد ارزش افزوده، اینکه مواد به صورت خام صادر نشود، ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در خصوص سنگ هم موارد را تذکر دادیم کسانی که از فروش سنگ خام منتفع می شدند علیه ما حرف هایی زدند و اینجا متوجه شدیم که کار درست انجام داده ایم.

نعمت زاده افزود: باید مواد معدنی را تبدیل به فراورده های مورد نیاز چه در این منطقه و چه در جای دیگر کرد.

وی اظهار کرد: بحث ایجاد پژوهشکده زغالسنگ هم پیگیری می شود، چون توسعه صنعت به دانش نیاز دارد.

وی یادآور شد: کار عاقلانه این است بدانیم در این منطقه از یک لیتر آب چه تعداد اشتغال ایجاد می شود، اگر با یک متر مکعب آب می توان 20 برابر ارزش افزوده و اشتغال بیشتر ایجاد کرد، آب را در مسیر صنعت به جای کشاورزی هدایت کنید.

وی تصریح کرد: در مورد زغال کک هم ظرفیت واحدهای کک موجود به مراتب بیش از تولید کنسانتره است،اولویت فعلی معدن و تولید، کنسانتره است و باید افزایش یابد.

در نشست یادشده معاونان و مشاوران وزارتخانه یادشده، استاندار خراسان جنوبی، فرماندار و امام جمعه طبس، تعدادی از مدیران استان و شهرستان حضور داشتند.

وزیر صنعت و معدن و تجارت روزشنبه از معادن سنگ گرانیت «چاه وک»، « ده مرغ» و منطقه شاهکوه یک شهرستان نهبندان در جنوب استان بازدید کرد .

همچنین با حضور وی چالش های بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در محل استانداری بررسی شد.

نعمت زاده در ادامه سفرش از کارخانه در دست احداث شمش چدن و فولاد خوسف و کارخانه نساجی فردوس بازدید کرد.

وی همچنین فردا(یکشنبه) از کارخانه کک طبس، طرح زغالشویی ممراد کو، طرح توسعه محدوده زغالی بلوک 1پروده شرقی و کارخانه زغالشویی طبس بازدید می کند.

این شهرستان دارای شش ناحیه اصلی زغالسنگ پروده، مزینو، نایبند، آبدوغی، کلشانه و کالشور است.

زغالسنگ طبس شامل دو نوع کک شو و حرارتی است،بیشترین استفاده زغال کک شو مربوط به ذوب آهن اصفهان است و زغال حرارتی عمدتا به چین و ترکیه صادر می‌شود.

این شهرستان دارای چهار کارخانه زغالشویی است که سه کارخانه در حال بهره برداری و یک کارخانه در حال ساخت است که با تکمیل آخرین کارخانه زغالشویی ظرفیت کارخانه های زغالشویی منطقه سالانه به حدود سه میلیون تن زغال خواهد رسید.

ذخیره زغالسنگ شهرستان طبس، 76 درصد ذخایر زغالسنگ کشور را شامل می شود که ذخیره معدنی پروانه های بهره برداری صادر شده بیش از 860 میلیون تن و ذخیره زمین شناسی شهرستان بیش از پنج میلیارد تن است.

سالانه 1.7 میلیون تن زغالسنگ از حوزه معادن زغالسنگ طبس استخراج می‌شود و بیش از چهار هزار نفر در این حوزه مشغول کار هستند.

این شهرستان با 75هزار نفر جمعیت، 57 هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از آن با عنوان پنهاورترین شهرستان استان و ایران از نظر مساحت یاد می شود.