۰ نفر

در اجلاس معدن و صنایع معدنی مطرح شد؛

صدور ۶ میلیون تن شمش فولاد و فرآورده های آن در ۸ ماه اخیر

۲۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۰
کد خبر: 163597
صدور ۶ میلیون تن شمش فولاد و فرآورده های آن در ۸ ماه اخیر

وزیر صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: میزان صادرات ثبت شده فولاد شمش و فراورده در هشت ماهه امسال، 6 میلیون تن بوده که انتظار می رود تا پایان امسال به 9 میلیون تن برسد.

محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در آیین افتتاح رسمی دومین اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در مرکز همایش های صدا و سیما افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده، برای تامین زنجیره فولاد پیش بینی می شود در افق چشم انداز 1404 بتوان به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی ظرفیت تولید کنسانتره کشور را 28 میلیون تن اعلام کرد که در دوره 3.5 سال گذشته از دولت یازدهم 16 میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده است.

به گفته نعمت زاده، سال آینده نیز قرار است چهار میلیون تن به ظرفیت کنسانتره سنگ آهن افزوده شود؛ علاوه براین، در بخش گندله سنگ آهن نیز به ظرفیت 21 میلیون تنی، امسال هشت میلیون افزوده شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، موضوع توسعه اکتشافات معدنی را مهم دانست و افزود: پیش از این، 120 هزار کیلومتر «خط ژئوفیزیک هوایی» صورت گرفته که تا شهریور امسال، 480 هزار کیلومتر به آن اضافه شده است.

نعمت زاده با اعلام اینکه هفت تا هشت درصد از اطلاعات معدنی کشور از نظر زمین شناسی را در اختیار داریم، گفت: 48 میلیارد تن ذخیره معدنی اثبات شده در ایران وجود دارد که اگر فعالیت وسیع اکتشافی انجام شود، ذخایر بیش از این میزان است؛

به گفته وی، 30 میلیارد تن از ذخایر کنونی مربوط به مصالح ساختمانی (سنگ گچ، آهک، سنگ تزئینی و ساختمانی و ..) است.

وی، میزان ذخایر کنونی سنگ ساختمانی را 1.8 میلیارد تن اعلام کرد و گفت: 2.8 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن شناسایی شده است؛ در اکتشافات جدید نیز 300 تا 400 میلیون تن به این رقم افزوده شد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآورشد: انجام اکتشافات جدید معدنی، گستره ای از استان خراسان رضوی تا دریای عمان را دربر گرفت و عمق 20 کیلومتری را تحت پوشش قرار داد که نتایج آن در دست آماده سازی است.

وی توافق سازمان انرژی اتمی ایران با سازمان ایمیدرو برای فعالیت مشترک اکتشافی را از اقدام های مناسب دانست که در وسعتی به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع در دست اقدام است.

وی خاطرنشان ساخت: اگر مواد معدنی اکتشافی، مورد نیاز سازمان انرژی اتمی باشد، در اختیار آن سازمان و در غیر این صورت سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) آن را استخراج خواهد کرد، یا در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

نعمت زاده باردیگر موضوع فرآوری مواد معدنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد در مدت 10 سال گذشته ارزش صادرات سنگ آهن کشور بیش از پنج میلیارد دلار بوده، درحالی که در این دوره 30 میلیارد دلار فولاد وارد کشور شد.

وزیر صنعت، معدن وتجارت در این نشست خطاب به میهمان خارجی افزود: موضوع اصلاحیه قانون معادن به تازگی از سوی این وزارتخانه در اختیار دولت قرار گرفته که این مهم پس از تصویب در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد تا نهایی شود.

وی تاکید کرد که این اصلاحیه، نقش موثری در برطرف ساختن محدودیت های فعالیت در معادن دارد؛ در واقع سبب تسهیل سرمایه گذاری می شود و موانع را از پیش رو برمی دارد.