۰ نفر

تولید روغن زیتون یک چهارم پارسال

۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۸:۳۰
کد خبر: 147390
تولید روغن زیتون یک چهارم پارسال

عضو شورای ملی زیتون در توضیح علل کاهش تولید این محصول در سال‌جاری، گفت: در برخی نقاط استان فارس تعدادی از باغات زیتون به دلیل کم آبی خشک شده‌ است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، عضو شورای ملی زیتون در توضیح علل کاهش تولید این محصول در سال‌جاری، گفت: در برخی نقاط استان فارس تعدادی از باغات زیتون به دلیل کم آبی خشک شده‌ است.

نادر جلالت درباره وضعیت تولید زیتون در سال‌جاری اظهارداشت: امسال تولید زیتون در استان‌های فارس، زنجان، گیلان و قزوین بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی دلیل این مساله را ناآور بودن باغات زیتون در سال‌جاری اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، سرمایی که در فروردین ماه آمد باعث ریزش گلها شد که این امر نیز در کاهش تولید موثر بوده است.

عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه در استان فارس کمبود آب نیز در کاهش تولید این محصول نقش داشته، افزود: تولید زیتون در برخی مناطق استان فارس همچنان توجیه دارد اما در نقاطی مانند فسا و سروستان تعدادی از باغات خشک شده‌اند که مسئولان و تولیدکنندگان به دنبال جایگزین کشت برای زیتون در این مناطق هستند.

جلالت با اشاره به اینکه برداشت زیتون کنسروی از شهریورماه آغاز شده است، اضافه کرد: برداشت برخی ارقام زیتون در برخی استان‌ها تا اواخر مهرماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ هزارتن از زیتون تولیدی تبدیل به کنسرو شد و حدود ۲۰ هزارتن آن به مرحله روغن کشی رفت، گفت: از این میزان بین ۳ تا ۴ هزارتن روغن زیتون در کشور تولید شد چراکه از هر ۴ تا ۶ کیلوگرم زیتون یک کیلوگرم روغن تولید می‌شود.

تولید روغن زیتون یک چهارم پارسال

به گفته جلالت در سال‌جاری تنها برخی از ارقام زیتون که ریز باشند وتولیدکنندگان نتوانند آن‌ها را به شکل کنسروی بفروشند، ناچارا به مرحله روغن کشی خواهند رفت.

وی ادامه داد: زیتون کنسروی خریدار بیشتری دارد و از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان به صرفه‌تر است، ضمن اینکه باغداران برای رسیدن زیتون به مرحله روغن کشی باید یک تا دو ماه بیشتر صبر کنند که این نیازمند هزینه بیشتری است.

عضو شورای ملی زیتون با بیان اینکه بنابراین امسال تولید روغن زیتون در کشور کاهش زیادی دارد، افزود: احتمالا میزان تولید این محصول در سال‌جاری معادل یکهزار تن و یک چهارم پارسال خواهد بود.