۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

ارزآوری 800 هزار دلاری صادرات ماهیان زینتی/ تبدیل ایران به ترانزیت صادراتی ماهیان زینتی در آینده نزدیک

۲۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۹
کد خبر: 286118
ارزآوری 800 هزار دلاری صادرات ماهیان زینتی/ تبدیل ایران به ترانزیت صادراتی ماهیان زینتی در آینده نزدیک

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: در سال گذشته موفق به صادرات ۴۶تن انواع ماهیان زینتی به ارزش ۸۰۰هزار دلار شده‌ایم.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ عیسی گلشاهی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه پیش بینی می‌شود صادرات در سالجاری نیز به همین میزان باشد، اظهار کرد: کشورهای ترکیه، روسیه و اتحادیه اروپا عمدترین مشتریان ماهیان زینتی ما هستند.

وی ادامه داد: بیشتر ماهیان زینتی صادر شده از گونه‌های آب شیرین هستند اما، با سرمایه گذاری‌های انجام گرفته توسط شرکت‌های خصوصی به زودی شاهد توسعه صادرات گونه‌های آب شور نیز از کشور خواهیم بود.

گلشاهی میزان واردات این نوع ماهیان به کشور را 64 تن به ارزش 1.8 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: ماهیان زینتی عمدتا از کشورهای تایلند، مالزی، اندونزی و ویتنام وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: هر چند در حال حاضر میزان واردات از صادرات بیشتر است اما، سرمایه گذاری‌های خوبی که در این زمینه صورت گرفته می‌تواند ایران را به ترانزیت صادراتی ماهیان زینتی تبدیل کند.

گلشاهی با اشاره به چالش کم آبی در کشور، یادآور شد:  تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با استفاده از سیستم بازچرخ آب انجام می‌شود و می‌تواند یکی از فعالیت‌های مناسب در آیند کشور و در مناطق خشک و کم آب باشد.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان اظهار کرد: با ایجاد زنجیره تکثیر، تولید و بازار سرمایه گذاری در این فعالیت کم هزینه و با سود قابل قبولی خواهد بود .

 گلشاهی با اشاره به تاثیرات مثبت استفاده از ماهیان زینتی در محیط زندگی ، گفت: مقالات متعدد علمی وجود دارد که ثابت می‌کند استفاده از ماهیان زینتی در فضای خانه و محل کار موجب آرامش و نشاط می‌شود، بر همین اساس فرهنگسازی برای افزایش استفاده از ماهیان زینتی علاوه بر بهبود سلامت روان جامعه، رونق این فعالیت را نیز به همراه دارد و بر اقتصاد کشور اثر بخش خواهد بود.