۰ نفر

نهاده‌های کشاورزی در گروه اول ارز دولتی قرار گرفت

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 285391
نهاده‌های کشاورزی در گروه اول ارز دولتی قرار گرفت

رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود گفت: نهاده‌های کود، سم و بذر در گروه اول تخصیص ارز دولتی قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سید مهدی حسینی یزدی با اشاره به اینکه در مصوبه قبلی نهاده های کشاورزی کود، سم و بذر برای واردات مواد اولیه در گروه سوم تخصیص ارز دولتی قرار داشت، افزود: در پی جلسات مکرر با کارشناسان و وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی قرار شد به منظور حمایت از کشاورزان و تضمین امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی واردات نهاده های اصلی تولید در گروه اول تخصیص ارز دولتی قرار گیرد.

وی گفت: برای واردات سموم و مواد اولیه 200 میلیون دلار و انواع کود نیز 400 میلیون دلار جمعاً 600 میلیون دلار ارز اختصاص می یابد که بنابر توافق وزرای صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی ارز مورد نیاز مطابق با گروه اول یعنی ارز 4200 تومانی تأمین خواهد شد.

رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود افزود: براساس آخرین توافق مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی ارز مورد نیاز نهاده های کشاورزی را تأمین کند و در اختیار تولید کنندگان و وارد کنندگان قرار دهد.

حسینی یزدی درباره تعرفه و عوارض واردات نهاده های کود و سم گفت: در پی افزایش عوارض واردات ناچار شدیم سم و کود را با تورم 50 درصدی از چین و هند وارد کنیم که در پی این اتفاق مقرر شد برای مدیریت قیمت نهاده ها برای سموم پرمصرف و کم خطر تسهیلاتی اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: عوارض برای واردات کود و سم معنا ندارد چرا باید کشاورز را مجبور کنیم به علت قیمت بالای کود و سموم کم خطر از کود و سموم بی کیفیت استفاده کند.

رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان سم و کود درباره قیمت نهاده های کود، سم و بذر پس از تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی گفت: چنانچه ارز مورد نیاز تأمین شود فقط 20 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت که آن هم به علت تفاوت قیمت ارز 3800 تومانی تا 4200 تومانی است.