۰ نفر

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد؛

امضای 30هزارمیلیارد ریال قرارداد وام اشتغال روستایی

۲۴ تیر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۲
کد خبر: 285355
امضای 30هزارمیلیارد ریال قرارداد وام اشتغال روستایی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا دیروز (شنبه) 30 هزار میلیارد ریال قرارداد پرداخت تسهیلات بانکی برای اجرای طرح های اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری امضا شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «عیسی منصوری» امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی اشتغال در اتاق تعاون ایران یادآوری کرد: بر پایه قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری قرار است برای ایجاد اشتغالزایی در این بخش 30 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و 30 هزار میلیارد ریال از منابع بانکی اختصاص یابد.
وی اظهارداشت: تاکنون در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری 28 هزار میلیارد ریال قرارداد بانکی امضا شده و 2 هزار و 400 میلیارد ریال نیز برای اجرای طرحی در استان کرمانشاه اختصاص یافته است.
«در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به صندوق توسعه ملی اجازه داده شده است با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ‌پانصد ‌میلیون دلار با متوسط سود 6 درصدی به متقاضیان واجد شرایط از طریق بانک های عامل اختصاص یابد».
در این طرح منابع صندوق به صورت قرض الحسنه نزد بانک های کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سپرده گذاری می شود تا صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای دارای کمتر از 10هزار نفر جمعیت با اولویت مناطق مرزی و عشایری شود».
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: اتحادیه ها و تعاونی های کشور می توانند با ارائه طرح های اقتصادی خود از این ظرفیت قانونی برای ایجاد اشتغالزایی و کارآفرینی استفاده کنند.
منصوری یادآوری کرد: تاکنون برای استفاده از این تسهیلات بانکی 5800 طرح در حوزه تعاون ارائه شده اما فقدان شرکت های بزرگ یکی از مشکلات مهم بخش خصوصی و تعاونی ها در کشور است تا با استفاده از لجستیک و زنجیره تولید، عرضه کالای تولیدی را در بازار مدیریت کنند.
به گفته وی، برای حضور موفق در بازارهای جهانی باید قواعد نوین را رعایت کنیم، در حالی که ما در بازارهای جهانی نشان تجاری (برند) چندانی نداریم.
وی تاکید کرد هر فرد می تواند با ارائه طرح های مناسب اقتصادی و ملی از این ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده کند. 

اعطای 500 میلیون ریال تسهیلات به بانوان فعال در بخش صنایع دستی 
«برای توسعه تولید صنایع دستی در کشور مقرر شده است 500 میلیون ریال تسهیلات به بانوانی اختصاص یابد که در این بخش فعالند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از 44 هزار روستای کشور 4900 روستا به عنوان کانون اشتغالزایی شناسایی شده و وزارت تعاون درصدد است اجرای طرح های اشتغالزایی را دستکم در یک هزار روستا با استفاده از ظرفیت تسهیلگران اقتصادی عملی کند.
وی افزود: بخشی از کالاهای مورد نیاز از جنوب شرق کشور وارد می شود و واردکنندگان می توانند با تشکیل تعاونی ها و اتحادیه ها از این فرصت استفاده کنند.

آمادگی اتاق تعاون برای نظارت بر استفاده از تسهیلات اشتغالزایی
رییس اتاق تعاون ایران نیز در این نشست گفت: کاهش بیکاری و ایجاد اشتغالزایی پایدار یکی از مهم ترین اولویت هاست و اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری به توسعه مناطق محروم روستایی کمک زیادی می کند.
به گفته «بهمن عبدالهی»، ما باید تلاش کنیم این قانون را در بخش تعاون کشور بخوبی اجرا کنیم تا بیشتر شرکت های تعاونی در مناطق روستایی و مرزی بتوانند از منابع و تسهیلات این بخش به خوبی استفاده کنند.
وی بیان کرد: هزینه اشتغالزایی در بخش تعاون نسبت به سایر بخش های اقتصادی پایین است و 45 درصد فعالیت های تعاونی در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
رییس اتاق تعاون ایران اضافه کرد: با توجه به وجود هفت هزار شعبه تعاونی در کشور، اتاق تعاون آمادگی دارد بر چگونگی استفاده تعاونی ها از این تسهیلات نظارت کند تا تسهیلات دریافتی به صورت شفاف در همان طرح اقتصادی به کار گرفته شود.
قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با هدف تحقق بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شده است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.