۰ نفر

قبل از افزایش تعرفه‌ها؛

در ماه ژوئن واردات دانه سویا به چین جهش کرد

۲۳ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۱
کد خبر: 285018
در ماه ژوئن واردات دانه سویا به چین جهش کرد

در ماه جون، واردات دانه سویا به چین، ۱۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده و خریداران میزان خرید خود از برزیل را افزایش داده‌اند تا از گرانی دانه سویای آمریکا پس از تعرفه ضرر نکنند.

به گزارش رویترز، داده‌های اداره کالای چین در روز جمعه نشان داد، در ماه ژوئن واردات دانه سویا به چین، ۱۳.۱ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده است. خریداران میزان خرید خود از برزیل را افزایش داده‌اند تا از ضررهای احتمالی ناشی از افزایش قیمت دانه سویای آمریکا که در معرض تعرفه چین قرار گرفته است، جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، از سوی دیگر، واردات چینی در بنادر آمریکایی بیش از حد انتظار افزایش یافتند که این نشان می‌دهد برخی خرده‌فروشان آمریکایی، برای فرار از جنگ تجاری در حال رشد بین آمریکا و چین که قیمت‌های کالاهای مصرفی زیادی را بالا خواهد برد، سفارشات خود را افزایش داده‌اند.

طبق داده‌های اعلام شده توسط اداره کل کالا، چین، بزرگترین خریدار دانه سویای جهان، ماه گذشته ۸.۷ میلیون تن دانه سویا وارد کرد؛ در حالی که در دوره مشابه سال قبل میزان این واردات ۷.۶۸۷ میلیون تن بود.

هرچند داده‌ها نشان می‌دهد میزان واردات نسبت به ۹.۶۸ میلیون تنِ ماه گذشته، ۱۰.۱ درصد افت کرده است.

جین سروکا، مدیر اجرایی بندر لس‌انجلس، پر رفت‌وآمدترین بندر آمریکا و مرکز شماره ۱ تجارت اقیانوسی با چین، می‌گوید: در ماه ژوئن حجم کانتینرهایی که از چین در تمام بندرهای آمریکا بارگیری شدند، ۶.۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرد، درحالی‌که در ماه می ۶.۹ درصد و ۳.۹ درصد در ماه آوریل افت کرده بود. این جهشی است که خیلی نرمال نیست.

در ماه ژوئن، با عمیق‌تر شدن اختلافات تجاری، فاصله قیمت بین دانه سویای آمریکا و برزیل به بالاترین میزان خود در ۵ سال اخیر رسید و خریداران به دنبال دانه سویای برزیل بودند.

میزان ذخایر ملی دانه سویای چین، روز پنج‌شنبه در سطح ۸.۵۲ میلیون تن قرار داشت که نزدیک به مصرف یک ماه این کشور است و بالاترین سطح آن از ۲۰۱۰ تا کنون است. میزان این ذخایر از اواسط ماه آوریل که تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا بالا گرفت، بیش از ۵۰ درصد رشد کرده است.

طبق داده‌های اداره کشاورزی آمریکا، صادرات محصولات سویای آمریکا به چین، که بزرگترین صادرات کشاورزی این کشور است، در سال گذشته ۱۲.۳ میلیارد دلار بوده است.

چین که واردکننده ۶۰ درصد از کل دانه سویای جهان است، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۲.۹ میلیون تن از آن را از آمریکا خریداری کرد که این ۳۴ درصد از کل خریدهای این کشور را شامل می‌شد.