۰ نفر

شوری و کم آبی رمق نخلداران خوزستان را گرفت

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۹
کد خبر: 282690
شوری و کم آبی رمق نخلداران خوزستان را گرفت

رئیس انجمن ملی خرما گفت: شوری آب به‌شدت روی نخل‌های خرما در خوزستان و بوشهر تأثیر گذاشته و اکثر نخل‌هایی که در مجاورت آب‌های شور قرار دارند، در معرض خشک شدن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن رشید فرخی  در مورد آخرین وضعیت برداشت خرما در کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته یک میلیون و 180 هزار تن خرما برداشت کردیم و در برخی استان‌ها وضعیت برداشت خوبی داریم.

وی با بیان اینکه 6 استان کشور خرماخیز هستند، اضافه کرد: استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، فارس و خوزستان خرماخیز هستند، اما متأسفانه امسال به دلیل کم آبی و شور شدن آب در خوزستان، به ویژه در شهرهای آبادان، خرمشهر و قسمت‌هایی از اهواز و همچنین بوشهر نگران آن هستیم که نخل‌های خرما خشک شوند.

رئیس انجمن ملی خرما در توضیح بیشتر این موضوع گفت: شوری آب به‌شدت روی نخل‌های خرما تأثیر گذاشته و نخل‌هایی که در مجاورت آب‌های شور قرار دارند، قریب به اتفاق در معرض خشک شدن هستند.

به گفته رشید فرخی حداقل یک‌سوم خرمای تولیدی در کشور در همین مناطق تولید می‌شود که در معرض نابودی قرار دارد.

وی تنها راهکار کوتاه‌مدت برای جلوگیری از خشک شدن نخلستان‌ها را استفاده از دستگاه‌های شیرین‌کن آب و آبیاری نوین عنوان کرد.

ایران پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان محسوب می‌شود که بخش زیادی از تولید را در داخل مصرف کرده و بخشی را هم روانه بازارهای صادراتی می‌کند.