۰ نفر

رییس اتحادیه زنبورداران:

تنها نیم درصد کندوهای عسل بیمه هستند

۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 280247
تنها نیم درصد کندوهای عسل بیمه هستند

از هفت ونیم میلیون کندو کمتر از نیم درصدشان بیمه هستند و آن هم شامل کسانی است که بانک، آن‌ها را مجبور به این کار می‌کند. به عبارتی از هفت و نیم تا هشت میلیون کندو در حال حاضر تنها حدود 300هزار کندو بیمه هستند و این بیمه هم اجبار بانک‌ها است و از روی آگاهی و اختیار که زنبوردار به عنوان یک تولیدکننده باید آن را انتخاب کند، انجام نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایانا، بیش از هفت و نیم میلیون کندوی عسل در کشور وجود دارد اما از این تعداد تنها 300 هزار کندو بیمه هستند. به گفته رییس اتحادیه زنبورداران، بیمه تنها نیم درصد کندوها را تحت پوشش دارد و این میزان هم به دلیل علاقه زنبورداران به استفاده از بیمه و خدمات حمایتی نیست، بلکه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و... زنبورداران را مجبور می‌کنند تا تحت حمایت‌های بیمهای قرار بگیرند.

عفت رئیسی سرحدی در ارتباط با وضعیت بیمه زنبورداران گفت: «هیچ گونه اقدامی در ارتباط با بیمه زنبورداران صورت نگرفته است. به زنبورداران، بیمه روستایی و عشایری را پیشنهاد دادند که آن‌ها هم از این بیمه استقبال نکردند چراکه عقیده دارند ما زنبوردار هستیم، روستایی و عشایر به حساب نمی‌آیم. شاید این بیمه ظرفیت‌های خوبی برای روستاییان و عشایرداشته باشد و پاسخگوی نیازهای روستاییان و عشایر باشد اما نمی‌تواند نیاز زنبورداران را رفع کند و زنبوردار خواستار حمایت بیمه تامین‌اجتماعی است، زیرا بیمه روستایی و عشایری برای زنبورداری که مشغول تولید بوده و به نحوی صنعت محسوب می‌شود، پاسخگو نیست. باید همانطور که کارگاه‌هایی مانند مرغداری، دامداری و... به عنوان کسب‌و‌کار تحت پوشش بیمه درمی‌آیند، زنبوردار هم حق دارد مثل سایر حرفه‌ها از حمایت بیمه برخوردار باشد.»

او یادآوری کرد: «کارگاه‌های زیر 5 نفره زنبورداران هم مانند سایر مشاغل باید تحت حمایت دولت  و بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد اما متاسفانه علی‌رغم وعده‌هایی که داده شده است هیچ اقدامی برای ما صورت نگرفته است.»

رییس اتحادیه زنبورداران در ارتباط با عملکرد بیمه کندوهای عسل گفت: «کلنی‌های زنبور در سنوات گذشته به علت عملکرد بسیار منفی و طولانی شدن مدت پرداخت و مقررات بسیار سختی که بیشتر به نفع خود صندوق بوده تا زنبوردار؛ از خدمات این بیمه چندان برخوردار نشده البته از هفت ونیم میلیون کندو کمتر از نیم درصدشان بیمه هستند و آن هم شامل  کسانی است که بانک، آن‌ها را مجبور به این کار می‌کند. به عبارتی از هفت و نیم تا هشت میلیون کندو در حال حاضر تنها حدود 300هزار کندو بیمه هستند و این بیمه هم اجبار بانک‌ها است و از روی آگاهی و اختیار که زنبوردار به عنوان یک تولیدکننده باید آن را انتخاب کند، انجام نمی‌شود.»

رئیسی سرحدی از تفاهمات جدیدی با صندوق بیمه محصولات کشاورزی خبرداد و گفت: «مدیریت جدید صندوق بیمه کشاورزی در حال تلاش است که تفاهماتی انجام گیرد که بتوان زنبورداران را ترغیب به بیمه کندوها کرد، امیدواریم این نشست‌ها منجر به پذیرش خواسته‌های ما نیز شود. ما بیمه را یک پشتوانه برای تولید می‌دانیم. دولت موظف است که ابزارهای حمایتی مثل همین بیمه‌ها را برای ما فراهم کند.»

خدماتی که صندوق بیمه محصولات کشاورزی به زنبورداران خسارت دیده می‌پردازد بسیار ناچیز است و در واقع باید گفت اگر زنبوردار بتواند هفت خان دریافت غرامت بیمه را طی کند، مبلغ ناچیزی دستش را می‌گیرد که پاسخگوی خسارت وارده نیست، رییس اتحادیه زنبورداران، در ارتباط با همکاری اتحادیه با صندوق بیمه گفت: «این صندوق کارشناس چندانی ندارند ما  پیشنهاد دادیم در هر استان دو کارشناس برای کمک به ارزیابی خسارت بگذارند تا هم صندوق بتواند کارشناسی دقیق‌تری داشته باشد و هم زنبوردار بتواند زودتر به غرامتش برسد.»

سر بزرگ بر  گردن نحیف بیمه

رئیسی سرحدی در ارتباط با تنوع  بیمه محصولات کشاورزی گفت: «صندوق بیمه محصولات کشاورزی از تنوع بیمه‌ای بالایی برخوردار است و به لحاظ تنوع معادل تعداد بیمه‌های کشور آمریکاست اما سوال اینجاست که آیا به موازات رشد تعدد محصولات، پذیریش وظیفه و خدمات این بیمه‌ها  هم رشد داشته است یا باید گفت که بیمه یک سر بزرگ برای گردن نحیف است.»

رئیس اتحادیه زنبورداران تولید در شرایط اقتصادی حاکم را بسیار سخت و طاقت‌فرسا دانست و گفت : «زنبوردار تحت هر شرایطی و با هر سختی زیرفشار تحریم و برجام و... تولید می‌کند، اما بیمه و خدمات دولت ربطی به برجام ندارد و دولت نباید زنبوردار را در این شرایط اقتصادی تنها بگذارد.»

او در ادامه، تغییراقلیم را یک پدیده‌ مخرب دیگر برای کندوها دانست و گفت: «علاوه بر تغییراقلیم که مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده بارش‌های اندکی که اتفاق می‌افتد، برای زنبورداری زیان‌آور است و به نفعش نیست چراکه این بارش همین میزان گرده و شهد اندک را هم از بین می‌برد و از دسترس زنبورها خارج می‌کند.»