۰ نفر

رئیس سازمان چای کشور خبرداد؛

بازگشت ذائقه مردم به سمت چای ایرانی

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۶
کد خبر: 279876
بازگشت ذائقه مردم به سمت چای ایرانی

رئیس سازمان چای کشور گفت: خوشبختانه بعد از برداشت امسال، در کارخانجات، خیلی چای باقی نمانده است یعنی چای ایرانی بین مردم طرفدار دارد و ذائقه مردم دوباره به سمت چای ایرانی در حال بازگشت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،‌ حبیب جهان ساز با بیان اینکه 22 درصد نیاز کشور به چای از طریق تولید داخل تامین می شود، گفت: 90 درصد از بازار داخلی چای توسط چای کاران استان گیلان و حدود 10 درصد نیز توسط چای کاران استان مازندران تامین می شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت چای ایران در گذشته بیشتر از شرایط فعلی بود و برنامه ریزی هایی که انجام می دهیم نیز برای رسیدن به ظرفیت گذشته است. در گذشته در بعضی از سال ها تا 30 الی 40 هزار تن از نیاز بازار توسط چای کاران داخلی تامین می شد.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به موانعی که باعث کاهش ظرفیت چای کاران شده است، اظهار کرد: فراز و فرودهای تولید به ویژه در زمینه اصلاح ساختار چای و باغات باعث آسیب دیدگی چای داخلی شد. البته با فرآیندی که شروع شده است، کشاورزان امیدوار شده اند صنعت چای مجددا رشد کند.

وی درباره اقدامات انجام شده گفت: دولت توانسته است اعتبارات خرید تضمینی چای را تامین کند تا پول ها به موقع به کشاورزها پرداخت شود و از نظر قیمت نیز تا حدودی رضایت کشاورز تامین می شود. همچنین با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، باغ های رها شده به کشاورزان داده شود. بازپرداخت این تسهیلات بعد از چند سال از محل فروش برگ سبز انجام می شود. در این روش، حدود پنج هزار هکتار از اراضی مجددا به چرخه تولید برگشت داده می شود.

جهان ساز ادامه داد: همچنین دولت، صندوق حمایت از چای کاران را ایجاد کرد؛ تقریبا 51 درصد از سهام این صندوق برای تولید کننده ها از جمله باغداران و کارخانه داران است و 49 درصد را نیز خود دولت موظف به تامین اعتبارات است تا از تولید کنندگان صنعت چای حمایت شود.

رئیس سازمان چای کشور ضمن تاکید بر اینکه باید ذائقه مردم را به سمت چای ایرانی ببریم، عنوان کرد: خوشبختانه بعد از برداشت امسال، در کارخانجات، خیلی چای باقی نمانده است یعنی چای ایرانی بین مردم طرفدار دارد و ذائقه مردم دوباره به سمت چای ایرانی در حال بازگشت است.

وی به واردات چای اشاره کرد و عنوان داشت: دلایلی که چای خارجی مصرف بیشتری دارد، بسته بندی شکیل و داشتن طعم های مختلف است. صنایع داخلی نیز باید به این سمت بروند که هم چای خوب تولید و هم بسته بندی شکیلی انجام دهیم و البته طعم های مختلفی که با ذائقه مردم سازگار است را به بازار ارائه دهیم.