۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عضو شورای شهر تهران: جسارت لازم برای تعدیل نیرو در شهرداری تهران وجود ندارد /موازی‌کاری در شهرداری تهران هنوز بودجه می‌بلعد!

۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۵۱
کد خبر: 309473
عضو شورای شهر تهران: جسارت لازم برای تعدیل نیرو در شهرداری تهران وجود ندارد /موازی‌کاری در شهرداری تهران هنوز بودجه می‌بلعد!

با وجود اینکه، سالهاست موازی کاری سازمان فرهنگی و هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی و بودجه خواری بی‌نتیجه آن‌ها محل بحث منتقدان است، اما در دوره جدید مدیریت شهری نیز هنوز اراده‌ای برای رفع آن وجود ندارد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ موازی‌کاری؛ لغت نام‌آشنایی در شهرداری تهران است که تا امروز بیشتر همراه با گله‌گذاری عضو شورا یا یک کارشناس و منتقد شهری آورده شده تا در کنار یک اقدام عملی برای رفع آن.

یکی از مهم ترین مسائل که همواره مورد نظر اعضای سابق شورا و صاحب نظران و فعالان اجتماعی و شهری بوده است، موازی کاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری بوده، مشکلی که همچنان صرفا محل انتقاد است!

اما مشکل موازی‌کاری این دو سازمان چیست؟ به گفته؛ فاطمه دانشور عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای چهارم شهر تهران تداخل وظایف سازمان فرهنگی و هنری با معاونت اجتماعی و فرهنگی یکی از چالشهای حوزه فرهنگی شهر است که موجب تضعیف این دو سازمان می‌شود.

غلامرضا انصاری، عضو شورای چهارم شهرتهران نیز از مداخله غیرعلمی و گسیخته سازمان‌های شهرداری در حوزه فرهنگی انتقاد می‌کند.

فاطمه حسنی جامعه شناس و فعال زنان نیز به تعارض ساختاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اشاره می‌کند. وی معتقد است که از سویی معاونت اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی امور فرهنگی را بر عهده دارد اما بخش اعظم فضاهای فرهنگی در اختیار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است. وی به گسیختگی دیگری نیز در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری اشاره دارد و آن گسیختگی سایر حوزه ها اعم از خدمات شهری،شهرسازی و معماری،فنی و عمرانی از حوزه فرهنگی و اجتماعی است و اینکه الزامات فرهنگی و اجتماعی معین و راهبر اقدامات شهری نیست.

الهه کولایی نماینده مجلس ششم نیز به همین گسیختگی می پردازد و بر ضرورت راهبری اقدامات سخت افزاری توسط حوزه نرم افزاری(اجتماعی و فرهنگی) تأکید می‌کند.

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز مشکل شهرداری در حوزه اجتماعی و فرهنگی را دست درازی آن به همه حیطه ها می داند. به باور وی شهرداری تاکنون در حوزه اجتماعی و فرهنگی نقش وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و بهزیستی را می خواسته ایفا‌کند و این با وظایف شهرداری منافات دارد.

جسارت برای تعدیل نیرو در شهرداری تهران وجود ندارد

به گفته محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران؛ موازی‌کاری فقط در معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که موضوع بحث ما در این مطلب است، نیست، بلکه در سایر قسمت‌ها هم این مشکل به چشم می‌خورد و زمینه‌ساز هدررفت بودجه هنگفت در مدیریت شهری شده و شاید هم به همین دلیل است که رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هیچ‌گاه جواب مشخصی برای رفع این معضل نداده و در جواب همیشه گفته«موازی‌کاری را تایید می‌کنم اما حوزه‌های دیگر نیز موازی‌کاری دارند». این گفته حق‌شناس، یعنی اینکه « اگر باید موازی‌کاری رفع شود، اول بروید سراغ حوزه‌های دیگر»؟ یا آنکه موازی‌کاری درد همه حوزه‌های شهرداری است و یک اقدام عملیاتی سفت و سخت می‌خواهد؟

او در گفت‌وگویی با خبرنگار اقتصادآنلاین؛ گسترش بی حد و حصر  تشکیلات شهرداری را علت ساختار فشل و بیمار این سازمان غیر دولتی می‌داند و معتقد است که  امروز شهرداری تهران  با حدود 68هزار نیرو یکی از بزرگترین نهادهای کشور محسوب می‌شود و این عدد واقعا وحشتناک است!  شهرداری بوداپست با حدود 450نفر اداره می‌شود اما روزنامه همشهری ما با هزار و 338 نیرو! این یعنی منابع مهم و کمیاب صرف حوزه‌هایی می‌شود که نباید.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد شورای شهر تهران در رفع این موازی‌کاری، اضافه می‌کند: من معتقدم که یک جایی  لازمه تغییر، جراحی سیستم است. یعنی هم معاونت مربوطه باید درباره این مشکل تحقیق کند و هم شورای شهر و به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه که کار تشکیلاتی می‌کند، زودتر نظرشان برای رفع این معضل اعلام کنند.

حق‌شناس ادامه می‌دهد: برای تغییر در این سیستم ما یا باید معاونت فرهنگی و اجتماعی را کوچک کنیم یا منحل، که البته این دست اقدامات هزینه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد امادر عین حال معتقدم که سیستم جسارت لازم رای برای تعدیل نیرو ندارد.

نکته قابل توجه این است که بنا بر تایید حق‌شناس، درمیان سیل عظیم انتقادات به این موازی‌کاری، نه اقدام خاصی در شهرداری تهران و نه طرح و نظری در شورای شهر برای رفع این موازی‌کاری انجام نشده و هنوز هم فعالیت‌های فرهنگی_ اجتماعی بی نتیجه در حال بلعیدن بودجه شهرداری تهران هستند. اما اینکه بلاخره چه زمانی این معضل وارد مسیر اصلاح می‌شود، شاید باید در برنامه‌های شهردار سوم دوره پنجم شورای شهر تهران جستجو کرد!