۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

بلاتکلیفی حضور مردم بعد از 12شب در خیابان‌های تهران/ طرح گردشگری شبانه چه شد؟

۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 307831
بلاتکلیفی حضور مردم بعد از 12شب در خیابان‌های تهران/ طرح گردشگری شبانه چه شد؟

محمد سالاری معتقد است گردشگری شبانه در کشور مغفول مانده است، درصورتی که می توان بواسطه آن به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کلانشهر تهران کمک کرد و راه را برای رسیدن به درآمدهای پایدار شهری هموار نمود.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه امروزه قسمت عمده جمعیت کشور را جامعه شهری تشکیل می دهند، گفت: جامعه شهری در طول زندگی با مشکلات و چالش های مختلفی نظیر استرس های کاری و روزمره و مشکلات روحی ناشی از سختی های زندگی شهری مواجه اند. به نظرمی رسد که مدیریت شهری و دولت ها به جز ورود در حوزه های عمرانی می بایست در حوزه های نرم افزاری نیز ورود پیدا کنند و بسترسازی لازم را برای افزایش نشاط اجتماعی و فرصت های لازم برای گذران اوقات فراغت جمعیت متراکم در شهرها و کلانشهرها فراهم کنند. 

وی ادامه داد:‌متاسفانه در طول سال های گذشته در حوزه گردشگری شهری اقدامات اساسی و بنیادی صورت نگرفته و همین امر باعث شده که شهروندان شهرهایی مانند تهران نتوانند از این فرصت گردشگری برای گذران اوقات فراغت و ایجاد نشاط اجتماعی استفاده کنند.

سالاری تصریح کرد: گردشگری شهری علاوه بر اینکه برای شهروندان فرصتی را فراهم می¬کند تا در کنار خانواده ها و هم نوعان خود فارغ از مشکلات و چالش های روزانه اعم از معیشتی ، اقتصادی و اجتماعی به یک تمدد اعصاب برسند ، می تواند برای مدیریت های شهری که درا ین سا لها با مشکلات ا قتصادی مواجه شده اند مفید بوده و منبعی برای درآمدزایی باشد. لذا برای شهرهایی که ظرفیت های گردشگری اعم از اماکن و بناهای تاریخی و میراثی، موزه ها، پارک های عمومی جذاب و عرصه های تفرجگاهی زیادی دارند می توانند موجبات حضور گردشگر در شهر و نهایتا افزایش درآمدهای پایدار را فراهم کنند.

وی افزود: گردشگری شهری صرفا شامل گردش شهروندان در عرصه های تاریخی میراث، عمومی و طبیعی نیست. گردشگری شهری می تواند شامل حضور در جشنواره ها و کنفرانس های ملی و جهانی یا سفرهای مذهبی و گردشگری سلامت باشد، همچنین شهرهایی که دارای ظرفیت های قابل توجه آموزشی و پژوهشی هستند نیز می توانند مقصد گردشگری شهری واقع شوند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با نداشتن گردشگری شبانه، شهر از قسمت عمده فرصت ها و زمان شهروندان ، غفلت شده و به نوعی این فرصت ها و زمان ها هدر رفته است اظهارداشت: بررسی های تاریخی نشان می دهد که در کشور در بسیاری از مقاطع تاریخی علی رغم اینکه در آن زمان برق و نورپردازی وجود نداشته، اما گردشگری شبانه به نوعی وجود داشته است و مردم در مناسبت های مختلف مانند مناسبت های مذهبی،شب ها در سطح شهر حضور داشته اند.

وی ادامه داد: متاسفانه بسترهای لازم برای این نوع از گردشگری در کشور فراهم نشده است.یکی از دلایل این امر به عدم مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری بر می گردد ، چراکه حضور شبانه مردم در سطح شهر علاوه بر اقدامات مدیریت شهری نیاز به مجوز های نهادهای امنیتی و انتظامی و دولت و حاکمیت دارد. 

سالاری افزود: تجربه گردشگری شبانه در برخی از عرصه های تهران آن هم بصورت محدود نشان می دهد که مردم استقبال بسیار خوبی از این نوع گردشگری کرده اند . خیابان 30 تیر ،میدان مشق ، برخی از عرصه های برج میلاد و اراضی عباس آباد می تواند مکان های مورد توجه برای این نوع گردشگری باشد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران  بیان کرد: یکی از اولویت های مهم مدیریت شهری جدید باید احیا و به فعلیت رساندن این فرصت ارزشمند برای شهروندان تهرانی باشد. لذا در شهر تهران می توان با تعامل و همکاری با سایر سازمانها و نهادهای مسئول الگویی از گردشگری شبانه را ایجاد کرد. قطعا این تجربه موفق بسرعت در سایر کلانشهرها و شهرهای کشور به عنوان یک الگوی موفق مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: به عنوان اعضای شورا بدنبال ارتقای جایگاه متولی گردشگری در شهر تهران از ستاد به یک نهاد دارای اختیارات و مسئولیت های فراتر، نظیر سازمان گردشگری هستیم، همچنین در این راستا طرحی با موضوع « الزام شهرداری تهران به برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای بستر سازی و احیاء زیست شبانه» در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران تهیه و یک فوریت آن به تصویب رسید تا بتوان گردشگری شهری علی الخصوص گردشگری شبانه را بصورت پایلوت در محدوده هایی از شهر که بستر سازی های لازم در آن شکل گرفته اجرا کرد تا به مرور زمان به اکثر اماکن و مناطق عمومی شهر تهران توسعه پیدا کند. 

سالاری در پایان گفت: گردشگری شبانه در کشور مغفول مانده است، درصورتی که می توان بواسطه آن به کاهش آلودگی هوا و ترافیک کلانشهر تهران کمک کرد و راه را برای رسیدن به درآمدهای پایدار شهری هموار نمود.