۰ نفر

مدیرعامل شرکت متروی تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

توقف تزریق 700میلیارد تومان به مترو در ایستگاه بانک مرکزی/ تکمیل خطوط مترو؛ در هاله‌ای از ابهام

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۶
کد خبر: 307262
توقف تزریق 700میلیارد تومان به مترو در ایستگاه بانک مرکزی/ تکمیل خطوط مترو؛ در هاله‌ای از ابهام

به گفته مدیرعامل متروی تهران؛ بانک مرکزی هنوز اجازه تزریق 700میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت را به مترو نداده است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی امام درباره فرصت از دست رفته معاونت حمل و نقل برای فروش 1300میلیارد تومان اوراق مشارکت و شرایط وخیم مالی شهرداری تهران برای توسعه خطوط مترو به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در بودجه هر سال دولت  5هزار و 500میلیارد تومان فرصت فروش اوراق مشارکت برای تامین بخشی از منابع مالی شهرداری در نظر گرفته شده که سال گذشته از این مقدار اجازه فروش 2هزار میلیارد داده شده که 700میلیارد تومان محقق و 1300میلیارد تومان محقق نشد.

وی ادامه داد: از آنجایی که فرصت تحقق 1300میلیارد تومان تا آخر شهریور بوده و حالا از دست رفته، ما از ظرفیت سال 97استفاده می‌کنیم. طی نامه‌نگاری‌هایی که وزارت کشور چند هفته پیش شده، از این ظرفیت 2هزار میلیارد تومان برای مترو و 500میلیارد تومان برای اتوبوسرانی برداشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره بدحسابی شهرداری تهران در بازپرداخت وام‌های خود به بانک‌ها و تاثیر آن در توقف فعالیت توسعه خطوط مترو، اظهار کرد: از آنجایی که شهرداری در پرداخت بدهی‌های خود به بانک‌ها بدحسابی کرده، آن‌ها برای عاملیت فروش اوراق مشارکت به وثیقه نیاز دارند و تا دریافت آن، هیچ کمکی به ما نمی‌کنند.

علی امام اضافه کرد: در عین حال 700میلیارد تومانی که از 2هزار میلیارد به فروش رفته بود نیز هنوز به مترو تزریق نشده است زیرا ضوابط بانک مرکزی با ضوابط شهرداری مطابقت ندارد و در نتیجه جلوی  انتقال این مبلغ را به ما گرفته است. امیدواریم در طی هفته‌های آینده 700میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شود.

او با ضعیف شمردن تکمیل خط 6،7مترو در سال 97، اظهار کرد: امیدواریم با این 700میلیارد تومان بتوانیم 7ایستگاه دیگر از خط 7را افتتاح کنیم. در عین حال بشود قسمتی از خط 6هم را تا قبل از پایان امسال به مدار بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل متروی تهران درباره رسیدگی به قسمت‌های ناقص خطوط کامل تکمیل شده مترو نیز گفت: خط 3، ناقص‌ترین خط مترو است که البته با همین بودجه‌های کم نیز توانستیم 5هواکش میان تونلی و سیگنالینگ بخش شمالی را تکمیل کنیم. بعد از خط 3 باید نواقص خط 4را برطرف کنیم.

علی امام درباره تاثیر تحریم‌ها بر روی روند خرید تجهیزات مترو نیز، اظهار کرد: تحریم‌ها بیشتر در حوزه خطوط در حال تکمیل برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند. بنا داریم تا مفاد قراردادهای بسته شده در گذشته را که پیش‌پرداخت نیز داده شده، تا قبل از 13آبان زنده کنیم. در عین حال برای تامین برخی قطعات و تجهیزات نیز به سمت استفاده از تولیدکنندگان داخلی برویم.

مدیرعامل متروی تهران درباره آخرین وضعیت آب چشمه علی نیز گفت: در میانه راه این چشمه، کانال انتقالی آب تخریب شده و آب به جای آنکه به زمین‌های کشاورزی رهنمود شود، داخل زمین می‌رود. با وجود آنکه به کشاورزان پیشنهاد دادیم که ما با هزینه خودمان لوله‌کشی می‌کنیم اما آن‌ها قبول نکردند. اطالاعی هم ندارم که چرا کشاورزان به جای حمل آب با تانکر، محل عبور آب را درست نمی‌کنند.