۰ نفر

برنامه ریزی برای استقبال از میهمانان پاییزه خیابان‌های پایتخت

آماده‌باش ترافیکی مهرماه/ از مسکوت ماندن شناوری ساعات کاری ادارات تا ممنوعیت تردد ناوگان پخش کالا

۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۴۵
کد خبر: 302164
آماده‌باش ترافیکی مهرماه/ از مسکوت ماندن شناوری ساعات کاری ادارات تا ممنوعیت تردد ناوگان پخش کالا

مهر که می‌آید خیابان‌های تهران شلوغ‌تر از همیشه می‌شود. همزمانی سفر دانش‌آموزان و کارمندان در خیابان‌هایی که در روزهای معمولی نیز ظرفیتش پر است، زمان انتظار در ترافیک را طولانی‌تر می‌کند. برای پیشگیری از شوک ترافیکی مهرماه، هر سال برنامه‌هایی برای دو هفته نخست مهرماه پیش‌بینی می‌شود. امسال نیز تصمیم‌گیران ترافیکی پایتخت 10 برنامه را برای استقبال از سال تحصیلی جدید پیش‌بینی کرده‌اند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ ممنوعیت تردد ناوگان پخش کالا به ویژه موادغذایی و سوپرمارکت‌ها از ساعت 6 تا 9 صبح در کل شهر تهران از جمله این تمهیدات است.

ردیف

عنوان

1

ممنوعیت تردد ناوگان پخش کالا به ویژه مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها از اول مهر تا 11 مهر از ساعت 6 تا 9 صبح به جز پنجشنبه و جمعه

2

مدیریت ترافیک ساکن، اعمال قانون در خصوص تخلف پارک حاشیه‌ای در اطراف مراکز آموزشی

3

افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سرفاصله‌ها

4

ابلاغ دستورالعمل افزایش ایمنی معابر مجاور مراکز آموزشی

5

مدیریت و شناسایی گره‌های ترافیکی جهت جلوگیری از تراکم و کاهش زمان تأخیر در نقاط بحرانی شبکه معابر

6

ایجاد سامانه، نظارت و مدیریت بر عملکرد سرویس‌های حمل و نقل مراکز آموزشی

7

کنترل معاینه فنی خودروها بخصوص سرویس‌های مراکز تحصیلی و آموزشی

8

اطلاع‌رسانی جامع در خصوص مشارکت مردم در راستای اقدامات مدیریت ترافیکی و فعالیت‌های امدادی

9

بهسازی حفاری‌های سطح معابر و ممنوعیت انجام عملیات حفاری تا نیمه مهرماه و نوسازی، ترمیم و تأمین علائم راهنمایی و رانندگی

 

بررسی تأمین روشنایی در محدوده ایستگاه‌های اتوبوس، تعمیر و نگهداری تجهیزات ایمنی ایستگاه‌ها و همسطح‌سازی و مناسب‌سازی دسترسی به ایستگاه‌های اتوبوس، برخی از اقدامات اجرایی معاونت حمل و نقل در مناطق 22گانه است. در این مدت برای مهار ترافیک مهرماه، مدارس تأثیرگذار در ترافیک معابر اصلی مانند مدرسه رازی و ... شناسایی شده و برنامه‌های عملیاتی برای کنترل ترافیک در این معبرها ارائه شده است. ایمن‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو و ترسیم انواع خط‌کشی‌ها اعم از محوری، عابر پیاده و ... نیز انجام شده است.

یکی دیگر از اقدامات انجام شده، نصب، بازسازی و تعمیر انواع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های نظارت تصویری، ثبت تخلف و تابلوهای متغیر خبری است. همچنین برای رفع سریع خرابی چراغ‌های راهنمایی، اکیپ‌های اجرایی پیش‌بینی شده است.

در دو هفته نخست مهرماه، پلیس راهور در نقاط پرتراکم شناسایی شده مستقر می‌شود و وضعیت غیرعادی ترافیک شبکه معابر نیز به ستاد مرکزی بازگشایی مدارس اعلام می‌شود. همچنین در نقاط و محل‌هایی که سال گذشته بیشترین آمار نقص فنی خودرو را داشتند، جرثقیل‌ها و خودروهای امدادی مستقر می‌شوند.

در این دو هفته سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها کاهش پیدا می‌کند و اتوبوس‌ها به مکان‌های پرازدحام مسافر اعزام می‌شوند. همچنین در ایستگاه‌های مجاور مراکز آموزشی، 40 درصد ناوگان به مسافرین بین مسیر اختصاص داده می‌شود. راه‌اندازی سرویس معلولین و تجهیز اتوبوس‌های دارای نقص فنی، از دیگر پیش‌بینی‌های انجام شده برای دانش‌آموزانی است که با اتوبوس به مدارس خواهند رفت.

محصلان متروسوار نیز در این مدت انتظار کمتری برای رسیدن قطارها می‌کشند. همچنین تلاش شده در این مدت معضل دستفروشی در ایستگاه‌ها نیز برطرف شود. تقویت خطوط از نظر ناوگان، کنترل و تجهیز سیستم ایمنی و اطفای حریق، از دیگر برنامه‌های استقبال از مهر است.

تقویت خطوط و ناوگان دانشجویی شهرهای حومه مانند قزوین و قم و انجام اقدامات توسط تقویت ناوگان دانشجویی و نصب نقشه شهر تهران با محوریت دانشگاه‌ها در اتوبوس‌ها، وظایفی است که سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها برای استقبال از مهرماه دارند.

پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این مدت نظارت و کنترل خود بر پارک حاشیه‌ای را افزایش داده و در خصوص ممنوعیت تردد ناوگان پخش کالا، نظارت دقیق‌تری خواهد داشت. همچنین اقدامات ضربتی نیز به منظور رفع گره‌ها و تراکم‌های ترافیکی در میادین و تقاطع‌ها انجام می‌گیرد.

هرساله ساعات کاری ادارات نیز شناور می‌شد اما امسال برخلاف حرف معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمدرضا مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، گفته است که این موضوع پیشنهاد شورای ترافیک استان تهران بوده و برابر آخرین پیگیری‌ها تاکنون از سوی دولت برای اجرا ابلاغ نشده است. بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، تغییری در ساعات کاری کارمندان ایجاد نخواهد شد.در سال گذشته نیز این پیشنهاد ارائه شده و به تصویب دولت رسید.