۰ نفر

رییس شورای اسلامی شهر تهران؛

‌۳۰درصد از اقتصاد کشور در صنعت ساختمان است

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۳۸
کد خبر: 297588
‌۳۰درصد از اقتصاد کشور در صنعت ساختمان است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت جایگاه صنعت ساختمان گفت: ۳۰ درصد از اقتصاد کشور به طور متوسط در سیطره صنعت ساختمان و نظام مهندسی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ؛ محسن هاشمی روز دوشنبه در سلسله نشست های دستاوردهای قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان درحوزه ارتقا کیفیت ساخت وساز شهر افزود: این صنعت ۱۳ تا ۱۵ درصد اشتغالزایی در کشور ایجاد می کند و از اهمیتی ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی تهران ۱۲۰ هزار عضو دارد تصریح کرد: این تشکیلات با هدف تضمین کیفیت صنعت ساختمان تشکیل شد اما سوال اینجاست که نظام مهندسی در عمل چه میزان موفق بوده است.

هاشمی ادامه داد: تعداد فارغ التحصیلان مهندسی ساختمان کشور در آینده نزدیک از یک میلیون نفر می گذرد که این موضوع یک فرصت و در عین حال تهدید است.

رئیس شورای شهر تهران افزود: فرصت از این جهت است که یک هم افزایی بین نخبگان ایجاد می شود و تبادل تجربه بین اعضا شکل می گیرد.

به گفته هاشمی، نباید نظام مهندسی تبدیل به یک حلقه بروکراسی شود چراکه این یک تهدید است.

وی با یادآوری اینکه نظام مهندسی تهران یک سمن است، گفت: نباید این تشکیلات با سیاست و دخالت های دولتی عجین شود.

وی یکی دیگر از آسیب های نظام مهندسی تهران را شرکت تنها ۷ تا ۸ درصد از اعضا در انتخابات آن ذکر کرد و افزود: این موضوع نیزنشاندهنده فاصله گرفتن نظام مهندسی از اهداف شکل گیری آن است.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که فرآیند قاطع شکایت از نظام مهندسی شکل بگیرد و با اقداماتی مطلوب اعتماد مردم به این تشکیلات احیا شود.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد که بی تفاوتی نظام مهندسی در ساخت و سازهای بزرگ در پایتخت یکی دیگر از آسیب های این حوزه است که باید حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع ایجاد شود.

زهرا نژادبهرام رئیس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت که شهر بدون سازه ها نشانی از شهر ندارد و از این رو جایگاه نظام مهندسی بسیار پر اهمیت است.

به گفته وی، نظام مهندسی جایگاهی منحصر به فرد دارد چرا که سازمانی برخاسته از بطن جامعه است.

نژادبهرام با یادآوری خاطرات تلخ زلزله کرمانشاه و آتش گرفتن ساختمان پلاسکو گفت: متاسفانه بسیاری از سازه های که پس از زلزله کرمانشاه فروریخت سازه های جدید بود و این موضوع اهمیت نظام مهندسی را بیش از پیش نشان می دهد.

این عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد که نقاط ابهام برانگیز نظام مهندسی برطرف شود و به همان میزان حوادث ناشی از فروریزش ساختمان ها کاهش یابد.

ابوالفضل موسوی بیوکی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت که قانون نظام مهندسی فعلی را بسیاری از کارشناسان معتقدند مناسب نیست اما معتقدم تا زمان تصویب قانون جدید باید قانون فعلی حفظ شود.