۰ نفر

در هشتادمین جلسه شورای شهر تهران بررسی شد:

زنگ خطر بودجه شهرداری تهران به صدا درآمد/ شهرداری فقط توانسته حقوق کارمندانش را بدهد!

۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۳۱
کد خبر: 294066
زنگ خطر بودجه شهرداری تهران به صدا درآمد/ شهرداری فقط توانسته حقوق کارمندانش را بدهد!

هشتادمین جلسه شورای شهر تهران بعد از دو هفته تعطیلی برگزار شد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در ابتدای جلسه با اشاره به فقدان نظارت دقیق و واگذاری مجوز جمع آوری زباله به پیمانکارانی که کودکان محروم را که برای نان ناچارند کار کنند،گفت: این موضوع سبب شکل گیری مراکز مجاز و غیر مجاز بازیافت زباله در حاشیه مناطق جنوبی تهران شده است و متاسفانه در این مراکز همچون گود محمود آباد و دیگر گودها عده ای از هموطنانمان و اتباع بیگانه در بدترین شرایط زیستی در میان کوهی از زباله هم کار می کنند و هم متاسفانه زندگی!

وی ادامه داد: این شرایط زندگی و کار که ناشی از فقر شدید است، متاسفانه با رشوه خواری و باج گیری برخی کارکنان و ماموران فاسد شهرداری تهران تشدید می شود و کودک کار 9 ساله ای که 20 ساعت زباله جمع می کند تا آخر ماه حداقل درآمد را داشته باشد،گاها ناچار می شود تا نیمی از درآمد اندکش را به ماموران فاسد شهرداری باج دهد.

فراهانی تاکید کرد: این کودکان اگر ژنِ خوب ندارند،اما در انسانیت، مسلمان بودن و حق حیات و تعالی با یکایک ما برابر و برادرند و ما در برابر شرایط آنها مسئولیم.

۵۰درصد اتوبوس‌های BRT تهران در توقفگاه متوقف هستند

افشین حبیب زاده دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به بازدیدش از سامانه ٥شرکت واحد(BRT)گفت:۲۳ مردادماه که از سامانه ۵ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بازدیدی داشتم ، مشاهده کردم که با توجه به کمبود وسایط حمل و نقل عمومی و فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از تعداد 122 دستگاه اتوبوس این سامانه با دلایل مختلف بیش از 50 درصد اتوبوسهای این سامانه در توقفگاه متوقف هستند.

وی ادامه داد: برای نمونه 20 دستگاه اتوبوس بی آر تی به گفته عوامل سامانه به علت وضعیت خاص جغرافیایی و توپوگرافی منطقه 5 و فرسودگی قابلیت استفاده را ندارند و به مدت 2 سال در زیر آفتاب و برف و باران قرار دارند. در حالی که کمبود اتوبوس در تمامی خطوط اتوبوسرانی شهر تهران مشهود است.

حبیب‌زاده تاکید کرد: همچنین با توجه به مشاهدات عینی تعداد 29 دستگاه اتوبوس این سامانه به جهت نقص فنی در توقفگاه این سامانه متوقف بودند، علاوه بر اینها تعداد 16 دستگاه نیز در قسمت تعمیرگاه این مرکز موجود بودند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی می توان به این موضوع پی برد که عملاً 50 درصد اتوبوسهای این مرکز در حال حاضر غیر فعال می باشند که می‌شد جلوی این هدر رفت امکانات و سرمایه را گرفت.

او با بیان اینکه ۳۳دستگاه اتوبوس جابجایی مدارس کودکان استثنایی و معلولین متعلق به بخش خصوصی  است،گفت: آنها بعد از پایان سال تحصیلی در خرداد ماه تا شروع مجدد سال تحصیلی جدید بدون هیچ استفادهای در این توقفگاه متوقف هستند که می‌توان از این ظرفیت برای تقویت و جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد.همچنین بر اساس آمار منتهی به تیرماه از تعداد 1189 دستگاه اتوبوس تندرو، تعداد 552 دستگاه به دلایل مختلف متوقف هستند.

تنش در صحن شورای شهر تهران/محسن هاشمی: آقای پورسیدآقایی شان صحن شورا را حفظ کنید

در جریان توضیحات محسن پورسیدآقایی درباره انتخاب اعضای هیئت مدیره و اعضای اصلی و علی البدل هیئت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی معاون حمل و‌نقل شهرداری با صدایی بلند با اعضای شورا صحبت کرد که محسن هاشمی به وی تذکر داد شأن شورا را حفظ کنید.

در این جلسه همچنین اعضای هیئت مدیره و اعضای اصلی و علی البدل هیئت عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی و اعضای مجمع عمومی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه شهرداری انتخاب شدند.

تنها 49 درصد منابع بودجه مصوب سه ماهه شهردای تحقق یافته است

سید حسن رسولی  نیز در ادامه در ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه اردیبهشت و خرداد ماه  امسال در  ارزیابی کلی گفت: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی دو ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 29هزار و 49 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه 1397  شهرداری تهران توانست با تحقق 48 درصد منابع ،مبلغ 13هزار و 999  میلیارد ریال را تحصیل کند و با ثبت تنها 11 درصد مصارف خود مبلغ 3هزار و 300 میلیارد ریال هزینه ثبت شده در دفاتر حسابداری را به عنوان گزارش هزینه دو ماه اردیبهشت و خرداد ارائه کند.

وی ادامه داد: تحقق 48 درصد دریافت ها، بیانگر آن است که شهرداری با 52 درصد کسری عملکرد در تامین منابع مواجهه بوده و ثبت میزان 11 درصد مصارف بیانگر فاصله زمانی در نحوه ثبت رویدادهای مالی شهرداری است.   

خزانه دار شورای شهر درباره  عملکرد درآمد نیز اظهار کرد: در این  بخش شهرداری تهران در این دو ماه با کسری عملکرد 14 میلیارد ریال نسبت به بودجه مصوب مواجه بوده ، که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای است، در حالی که شهرداری مکلف به تامین 43 درصد منابع از این محل بوده اما شاهدیم تنها توانسته مبلغ 5هزار و 138 میلیارد ریال از منابع خود را در این دو ماه از این محل تامین کند.

رسولی با تاکید بر اینکه شهرداری در عملکرد درآمدی (اردیبهشت و خرداد) کسری عملکرد 58 درصدی دارد، اعلام کرد:  این امر که متاثر از تلاطمات بازار ارز و سکه بوده است بر روند تامین منابع شهرداری از محل عوارض  برپروانه های ساختمانی،درآمد حاصل از تغییر کاربری ها و عوارض بر مازاد تراکم در حد مجاز تاثیر مستقیمی داشته است.

وی ادامه داد: در بخش درآمدها شاهد عملکرد 8 میلیارد ریالی در مجموع دو ماه(اردیبهشت و خرداد) هستیم که نسبت به مصوب شورا با کسری  عملکرد 41 درصدی در این بخش مواجه هستیم، در حقیقت نوسانات اقتصادی این بخش از منابع شهرداری را نیز دستخوش تغییر کرده است و ما شاهد کاهش میزان تحقق درآمدهای شهرداری به محدوده پنجاه درصد هستیم.

به گفته رسولی در بخش منابع حاصل از دارائی های مالی  شاهد کسری عملکرد2هزار و41 میلیارد ریالی شهرداری در تامین منابع ناشی از استقراض مبتنی بر وام و سایر شیوه های تامین مالی هستیم. بنابراین بر همین اساس در دو ماه منابع حاصل از دارائی های مالی به جای آنکه سهم 10 درصدی از منابع این دو ماه را طبق مصوبه شورا به خود اختصاص دهند، با خویشتن داری شهرداری در استقراض و ایجاد بدهی جدید برای شهر در مقایسه با بودجه مصوب سهمی نزدیک به 5 درصد از منابع دو ماه را به خود اختصاص داده اند.

خزانه دار شورای شهر تهران، ادامه داد: این گام می تواند آغازی بر پایان دادن به چرخه ایجاد بدهی برای اداره شهر و شهرداری که همه ما باید دست به دست هم دهیم و از طریق مدیریت مصارف و کاهش هزینه ها از ایجاد بدهی جدید برای اداره شهرداری و شهر اجتناب کنیم.   

رسولی در بخش  عملکرد هزینه اردیبهشت و خرداد گفت: در این بخش با کسری عملکردی 23 میلیارد ریالی نسبت به بودجه مصوب مواجه ایم که عمده این کسری عملکرد مربوط به بخش تملک دارائی های سرمایه ای  یعنی پروژه ها و هزینه های توسعه شهر است. در حالی که شهرداری مکلف به هزینه 43 درصد منابع در این محل در این دو ماه است ما شاهدیم تنها مبلغ 134 میلیارد ریال معادل  4درصد از مصارف دو ماه را در بخش تملک دارائی های سرمایه ای هزینه کرده است.

وی ادامه داد: در بخش مصارف هزینه ای که عمدتا به نگهداشت شهر، حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر شهرداری اختصاص می یابد ما شاهد عملکرد 2هزار و 941 میلیارد ریال هستیم که 89 درصد کل مصارف شهرداری در اردیبهشت و خرداد ماه 1397 را از آن خود کرده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: در بخش مصارف تملک دارائی های مالی  یا همان هزینه های بازپرداخت وام ها،تسهیلات و دیون ما شاهد عملکرد 79 میلیارد ریالی در دو ماه اردیبهشت و خرداد ماه هستیم. البته مطمئنا هزینه های قطعی و پرداختی بیش از ارقامی است که در گزارش شهرداری به آن اشاره شده است و این امر متاسفانه ناشی از عدم ثبت به روز اسناد پرداختنی بوده که لازم است شهرداری تهران تمهیدات لازم برای روز آمد کردن ثبت اسناد مالی و ارائه گزارشات دقیق را مورد توجه جدی قرار دهد.

رسولی درباره عملکرد سه ماهه نخست امسال نیز اظهار کرد: شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب شورا موظف بوده در برش عملکردی سه ماهه خود  نسبت به تامین منابع در سقف 43هزار و 573 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را تنظیم و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند، اما در سه ماهه نخست سال 1397 شهرداری تهران توانست با تحقق 49درصد منابع ،مبلغ 21هزار و 250  میلیارد ریال را تحصیل و هزینه کند.

وی ادامه داد: تحقق 49 درصد منابع و مصارف بودجه مصوب نشانگر آن است که شرایط اقتصادی به گونه ای نبوده است که  شهرداری بتواند مسیر مبتنی بر تعادل و انظباط بودجه ای را طی کند، بر همین اساس ما باید تدابیر ویژه ای برای مقابله با بحران های مالیه شهری بیاندیشیم تا روند خدمت رسانی به شهروندان معزز تهرانی دچار وقفه و تاخیر نگردد.

رسولی ابراز امیدواری کرد این روند گزارش دهی حسابهای درآمد و هزینه شهرداری که برابر قانون آغاز شده است زمینه های انضباط مالی و حاکم شدن قانون بر رویکردهای مالی و معاملاتی شهرداری را تقویت کند و شهروندان را از روند مالیه شهری و آنچه در بخش مالی شهرداری می گذرد آگاه نماید و این آگاهی زمینه ساز پرسشگری و تقویت نظارت شهروندان بر شهرداری را فراهم سازد.

وی گفت: مطمئنا تغییرات و تحولات اقتصادی بر عملکرد مالی شهرداری تهران تاثیرات مستقیم و غیر قابل انکاری دارد و این امر شهرداری را با چالش تامین منابع برای اداره شهرداری و تامین هزینه های نگهداشت و توسعه شهر مواجه خواهد کرد و ضروری است به منظور مدیریت اثرات این چالش ها از سوی شهردار تهران در تعامل و همراهی با همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران تدابیر و راه حل های مناسبی در مدیریت هزینه ها و تلاش برای کاهش هزینه های غیر ضروری تبیین و ملاک عمل قرار گیرد.

فقط ۱۱درصد مصارف شهرداری ثبت شده‌اند/شهرداری در این مدت فقط توانسته حقوق کارمندان خودش را بدهد

صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بعد از استماع گزارش بودجه رسولی گفت:در گزارش آمده که فقط ۱۱درصد مصارف صورت گرفته ثبت شده است،این در حالی است که شعار شورای پنجم شفافیت است اما در حوزه فعل و انفعالات شهرداری شفافیت اعمال نشده.این ۱۱درصد بیشتر نزدیک به صفر است تا ۶۰یا ۱۰۰درصد و شهردار تهران راجع‌به این موضوع باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: شش ماهه اول سال فصل درآمدزایی شهرداری است.همیشه در نیمه دوم سال تحقق درآمد کم‌تر است اما شهرداری فقط ۴۹درصد تحقق بودجه داشته و منفی ۵۲درصد کسری داشته است.این موضوع باید در جلسه‌‌ای با شهرداران و مسوولان مالی بررسی و اگر لازم است اصلاحیه‌ای در بودجه صورت گیرد.

نوری همچنین تاکید کرد: عملکرد سرمایه‌ای،دارایی و عمرانی شهرداری نیز قابل دفاع نیست و شهرداری در این مدت فقط توانسته حقوق ۶۸هزار کارمند خود را پرداخت کند و هیچ اقدام دیگری در زمینه‌های دیگر انجام نداده و اگر به همین آهنگ پیش برویم قطعا با مشکل برخواهیم خورد.

وضعیت مالی شهرداری بحرانی است

مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز بعد از استماع گزارش رسولی گفت:وضعیت مالی شهرداری تهران بحرانی است به گونه ای که تنها نیمی از بودجه شهرداری محقق شده و ما اگر بر این اساس جلو برویم از بودجه ۱۷ هزار و پانصد میلیارد تومانی حداکثر حدود ۹ هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.این بدین معنا است که تنها می توان هزینه های نگهداشت شهر را تامین کرد و ما شاهد تعطیلی پروژه های شهری هستیم.

وی ادامه داد:باید مشکلات مالی شهرداری را  جدی بگیریم. متاسفانه عزم لازم در دولت نیست زیرا با پیشنهاد تعطیلی اخذ ارزش افزوده توسط وزارت صمت مواجه هستیم که حدود هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه ها در شش ماه دوم کاهش پیدا خواهد است و با پیش بینی متخصصان رکود در بخش مسکن داریم که این مسئله بیش از شش هزار میلیارد از درآمدهای شهری را هدف قرار داده است.