۰ نفر

تبادل تجربیات تهران و پاریس درباره توسعه فضای شهری

۲۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 293748
تبادل تجربیات تهران و پاریس درباره توسعه فضای شهری

علی رغم کند شدن روند ساخت و ساز در سطح شهر تهران، منطقه ۲۲ هنوز هم به عنوان یکی از مناطق پیشتاز در ساخت و ساز به حساب می آید.

به گزارش اقتصاد آنلاین ،  این منطقه همزمان با روند شکل گیری بافت جدید شهری، دارای بافت های قدیمی و بافت فرسوده نیز است. گوناگونی بافت شهری، مسائل متعددی را پیش روی مدیریت شهری قرار می دهد که حل هر یک منوط به داشتن دیدگاه همه جانبه به آنها است.

در همین راستا"کمیسیون طراحی شهری، معماری و محیط زیست شهرداری منطقه۲۲"، با هدف فراهم آوردن اجماع همه جانبه مسائل شهری در بین حوزه ای منطقه، با رویکرد جدید برای شناسایی مشکل، ارائه راه حل، و پیشنهادات اجرایی امکان پذیر تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲، برخی از خدمات ارائه شده در این کمیسیون شامل ارتقای کیفیت فضاهای در حال ساخت در منطقه، راهبری پروژه های جدید شهری، ارائه راهکارهای اجرایی در جهت حفظ و نگهداری فضاهای با کیفیت منطقه و همکاری های بین حوزه ای با نهاد های همتای خود مانند انستیتو های شهرسازی است.

اعضای این کمیسیون شامل اعضای آکادمیک با عنوان "هیات علمی" و اعضای مدیریت شهری با عنوان "هیات فنی" است.

در همین راستا جلسه ای با حضور دکتر علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ و دکتر ماکان رفعت جو رئیس انستیتو شهرسازی فرانسه و مدرسه شهرسازی پاریس برای هم اندیشی و تبادل تجربیات اجرایی درباره توسعه شهری تشکیل شد.

در این جلسه نوذرپور شهردار منطقه۲۲، طی سخنانی خاطرنشان کرد: اقدامات توسعه شهری باید با هوشمندی، استراتژی ها و راهکارهای متنوعی به منظور توجه به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی برنامه ریزی و راهبردی شوند.

شهردار منطقه۲۲، استفاده مناسب از انرژی، منابع اولیه کمتر، منابع تجدیدپذیر، هماهنگی اقلیمی با محیط طبیعی، استفاده از عناصر اقلیمی مناسب، هماهنگی با بستر طبیعی، طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی، جلوگیری از آلودگی های صوتی و آلودگی هوا، استفاده از مصالح سازگار با اقلیم، ماندگاری ساختمان ها و بکارگیری پتانسیل های طبیعت را از جمله راهکارها برای رسیدن به این مهم دانست.

وی در ادامه با بیان اینکه بی‌تردید شناخت راهکارهای فوق، می تواند راهگشای رسیدن به الگوهای مناسبی در فضاهای معماری امروزی باشد اظهار داشت: تحقیقات در سال گذشته حاکی از آن است که ۶۰درصد از شهروندان تهرانی تمایل به خروج از این کلانشهر را دارند، به دلیل مسائل محیط زیستی، عدم وجود داشتن فضای سبز و کشاورزی های کوچک.

در ادامه این جلسه دکتر ماکان رفعت جو رئیس انستیتو شهرسازی فرانسه و مدرسه شهرسازی پاریس، ضمن معرفی استراتژی و شیوه طراحی دفتر شهرسازی و معماری خود در طراحی های شهری و بیان رویکرد کلی مدیریت شهری در زمینه پروژه های نوسازی و بهسازی شهری، به معرفی سه پروژه توسعه شهری در مقیاس های محله ای و منطقه ای پرداخت.

رفعت جو اظهار داشت: منطقه ۲۲ تهران یکی از قطب های مهم گردشگری و تجاری شهر تهران به شمار می رود و پروژه های عظیم ساخته شده و یا در حال ساخت موجود نشان از تلاش،دانش و تخصص معماران ایرانی دارد و بنده به عنوان یک ایرانی ساکن پاریس می توانم با افتخار این موفقیت ها را برای همکاران و دوستان فرانسوی خود بازگو کنم.

وی ادامه داد: اما چیزی که وجود دارد این است که اجرای این پروژه های عظیم تنها نباید به نفع ساکنین منطقه اجرایی شود بلکه به منظور استفاده و رفاه حال کلیه شهروندان تهرانی باشد و توسعه خطوط حمل و نقلی مهمترین مساله ای که در این منطقه باید به آن توجه ویژه شود و با توجه به سیل عظیم جمعیتی که در آینده در این منطقه ساکن خواهند بود گسترش خطوط ریلی در این منطقه به شدت احساس می شود.

رفعت جو در ادامه گفت: کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی وآلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می کند.

رئیس انستیتو شهرسازی فرانسه و مدرسه شهرسازی پاریس افزود: معماری پایدار با تکیه همه جانبه به مسایل زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی تلاشی در جهت بهره گیری مناسب از پتانسیل های زمینه و بستر طراحی است، به نحوی که در چرخه طبیعی آن ها اختلالی به وجود نیاورد و در حفظ منابع محیطی برای نسل های آینده نهایت دقت را به کارگیرد. در این میان رویکرد پایداری زیست محیطی، تکیه بر اصولی است که مانع از آسیب رسانی به طبیعت شده و با حفظ محیط زیست همراه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران را کشوری در حال توسعه باور نکردنی در حوزه شهرسازی دیدم و در این بین توجه ویژه به بحث توسعه حمل و نقل شهری یکی ازنیازهای اصلی و اساسی در شهر تهران به شمار می رود.