۰ نفر

عضو شورای شهر تهران:

تخلفات ساخت‌و‌ساز در پایتخت افسار گسیخته شده است

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۲۳
کد خبر: 289412
تخلفات ساخت‌و‌ساز در پایتخت افسار گسیخته شده است

رئیس کیمسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است میزان تخلفات در شهر تهران گسترده و افسار گسیخته شده و باید رویکرد برخورد با تصمیم گیران متخلف به جای برخورد با تخلف مورد توجه مسئولان قضایی قرار گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد سالاری گفت: اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده صد و اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران گزارشی ارائه کردند که نشان می داد در چهار ماه اول امسال سه هزار و 300 پرونده به کمیسیون های مختلف ماده صد ارسال شده است و این موضوع نشان می دهد به تعداد صدور مجوز ساخت تخلف وجود دارد. 
وی با بیان اینکه همه پرونده های شهرداری در حوزه شهرسازی تخلف دارد افزود: معدود پرونده هایی هستند که تخلف ندارند اما برخی پرونده ها دارای چند تخلف است. 
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: این میزان تخلف در مقیاس بزرگ بسیار زیاد شده و علت این است که پایتخت جمهوری اسلامی ایران دارای ارزش افزوده است و سود کلانی نصیب کسانی که در حوزه ساخت و ساز هستند، می شود. 
وی یادآورشد: مجازات تعیین شده برای جرم در حوزه ساخت و ساز بازدارنده نیست، سازوکارهایی چون کمیسیون های ماده صد و امثال آن کارایی ندارد و موجب شده است در تهران بدون رعایت طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری ساخت و ساز انجام گیرد. 

پالادیوم نمونه تخلف افسار گسیخته 
سالاری در توضیح تخلفات گسترده در شهر تهران به ساخت و ساز مجتمع تجاری پالادیوم در منطقه یک تهران اشاره و بیان کرد: بعد از تخلفات گسترده ای که ساختمان پالادیوم در دوره مدیریت شهری گذشته داشت، مجموعه اضافه بناهایی در مراحل مختلف بدون رعایت ضوابط شهرسازی و معماری توسط مالک ایجاد شده بود. 
وی گفت: این تخلفات در شورای معماری منطقه توافق شده و به آن مجوز داده اند. 
سالاری اظهارداشت: متاسفانه در فرآیند گذار و مراحل انتقال مدیریت شهری تهران، شهردار سابق منطقه تفاهمنامه ای نسبت به ایجاد یک تونل بین ساختمان های شمالی و جنوبی پالادیوم و همچنین یک پل هوایی در ارتفاع 40 متری با ابعاد بزرگ امضا کرد. 
وی با بیان اینکه نسبت به این موضوع به شهردار تذکر داده ام خاطرنشان کرد: تذکر من به نجفی (شهردار سابق تهران) این بود که چون مبانی قانونی این تفاهم نامه رعایت نشده، تخلف است و هیچ حقوق مکتسبه ای برای مالک ایجاد نمی کند. 
سالاری با بیان اینکه این تفاهم نامه باید فسخ شود، افزود: حتی کسانی که تصمیم گرفتند باید به هیات تخلفات اداری و انتظامی شهرداری تهران معرفی شوند. 
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: متاسفانه تعلل هایی از سوی شهرداری منطقه یک در خصوص ساخت اضافات این مجتمع صورت گرفته است. 
وی گفت: باوجود اینکه هنگام حضور من در پالادیوم و بازدید از این سازه پل در فرآیند ابتدایی ساخت بود، اما با مماشات شهردار فعلی آن سازه تکمیل و اکنون به بهره برداری رسیده است. 
عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: بهره برداری از این پل در شرایطی است که اگر شهردار منطقه این اراده را داشت که ساخت و ساز پل را متوقف کند، نسبت به جمع آوری سازه اقدام می کرد. 
وی گفت: درزمان حاضر با پیگیری هایی که انجام دادم و با همراهی رسانه ها و دیده بان های شهری، شهرداری منطقه یک فرم خلافی را تهیه کرد و این تخلفات را به کمیسیون ماده صد فرستاد که در آستانه صدور رای است. 

همراهی قوه قضائیه 
سالاری گفت: اینکه قوه قضائیه برای مقابله با تخلفات و عدول از مقررات شهرسازی و معماری، مدیریت شهری و نمایندگان مردم در شورا را همراهی می کند جای خوشحالی دارد. 
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: پیگیری تخلفات بویژه درباره تخلفات بزرگ مقیاس موجب شد که دادستانی کل کشور با شهردار، معاون شهرسازی شهرداری تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی جلسه ای داشته باشد تا به ابعاد مختلف پرونده ها پرداخته شود. 
وی ابراز امیدواری کرد: موضوع رعایت نشدن اصول شهرسازی و نیز مفاد طرح تفصیلی و موضوعات اینچنین که در قوانین فرادست جایگاهی برای مقابله با متخلفان وجود ندارد با همراهی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری بتوان این موضوعات را به دغدغه های جدی در سطوح مختلف تصمیم گیری از جمله در قوه قضائیه وارد کنیم. 
عضو شورای شهر تهران یادآور شد: در این روند باید شاهد ایجاد تغییرات اساسی در قوانین فرادست برای رعایت اصول شهرسازی و معماری باشیم . 

تصمیم گیران متخلف مجرم شناخته شوند 
سالاری عنوان کرد: نه تنها باید قوانین تغییر پیدا کند و مبتنی بر مقتضیات جامعه شهری و تخلفاتی که اکنون در کلان شهرها اتفاق می افتد باشد، بلکه باید با تصمیم سازان و تصمیم گیران متخلف نیز برخورد شود. 
وی افزود: باید با کسانی که در شوراهای معماری مناطق تصمیم می گیرند و برای متخلفان حقوق مکتسبه ایجاد می کنند یا با شهرداری که بدون داشتن هیچگونه قانون فرادستی تفاهم نامه امضا می کند، برخورد شود. 

مغایرت تصمیمات با قوانین فرادست 
عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه تصمیم هایی که در کمیسیون ماده پنج اتخاذ می شود با قوانین فرادست مغایر است گفت: تا کی باید با این تصمیم گیران متخلف روبه رو باشیم. 
وی گفت: فکر می کنم راهکار اصلی و اساسی مقابله با رویکرد ساخت و سازهای غیر مجاز، برخورد با تصمیم گیران متخلف به جای برخورد با تخلف است. 
سالاری افزود: اگر مالکی مانند مالک مجتمع پالادیوم جسارت پیدا می کند با داشتن چندین هزار متر تخلف با رایزنی برای مجتمع خود تونل و پل ایجاد کند به این دلیل است که تصمیم های مغایر با قوانین فرادست، رویه شده است. 

درآمدزایی از تخلفات 
عضو شورای شهر تهران افزود: در گزارش اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده صد و اداره کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی شهرداری تهران مشخص شد که حدود 52 درصد تخلفاتی که در چهار ماه اول امسال در شهرداری های مناطق بوده و پرونده ها برای رسیدگی به کمیسیون ماده صد ارجاع شده، تخلف از نوع تثبیت داشته اند. 
وی گفت: در این نوع تخلف کاربری ملک در فرآیند بهره برداری تغییر یافته و شهرداری ها هم از این موضوع به عنوان فرصت برای درآمد زایی استفاده می کنند. 
سالاری افزود: روند کار به این صورت است که پرونده تخلف به کمیسیون ماده صد ارجاع می شود تا از اهرم آرای کمیسیون ماده صد استفاده شود و با مالک توافق کنند. 
وی تاکید کرد: در این خصوص باید تصمیمات اساسی و ساختاری گرفته شود. 

تخلفات ساختمانی هنوز جرم نیست 
وی افزود: تخلف ساختمانی هنوز به عنوان یک جرم تلقی نمی شود و باید بتوانیم مردم را به این سطح از آگاهی برسانیم که این نوع تخلف ها جرم است. 
وی ابراز امیدورای کرد: در ادامه راه ساخت و ساز غیرمجاز و اصلاح وضعیت موجود مردم به این باور برسند که تخلف ساختمانی یک جرم و فعل حرام است که برای شهر و شهروندان آسیب جدی ایجاد می کند. 

علاج کار در شورا 
سالاری گفت: در راستای کاهش تخلفات ساخت و ساز در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به تشکیل ستاد هماهنگی کمیسیون های ماده صد اقدام شده است. 
وی خاطر نشان کرد: در این ستاد اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری و نمایندگانی از سوی شهردار تهران، وزیر کشور، دادگستری استان تهران، سازمان مهندسی، نیروی انتظامی و دیوان عدالت اداری عضو هستند. 
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تاکنون چهار جلسه این ستاد تشکیل شده و امیدواریم با کمک رسانه ها و فضای مجازی موضوع تخلفات به یک دغدغه عمومی تبدیل شود. 
وی گفت: با اطلاع رسانی های انجام شده و فضای مجازی همه سطوح حاکمیت و مسئولان سازمان ها و نهادها به این موضوع ورود کردند و اهتمام دارند که این موضوع حل شود.