۰ نفر

تصمیم‌گیری برای طرح تفصیلی تهران

۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 288519
تصمیم‌گیری برای طرح تفصیلی تهران

در اولین جلسه کمیسیون ماده پنج درخصوص اشکالات طرح تفصیلی بازمانده از ادوار گذشته تصمیم‌گیری شد. اولین جلسه کمیسیون ماده پنج شهر تهران در دوره جدید مدیریت شهری به ریاست محمدعلی افشانی شهردار تهران و با حضور محسن هاشمی‌رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج تشکیل شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج درخصوص جزئیات این جلسه گفت: پس از تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی، نقشه‌های طرح تفصیلی براساس بازخوردهای ناشی از اجرا باید بازبینی و تدقیق شود که براین اساس به دلیل مشکلاتی که نقشه‌های طرح تفصیلی در فرآیند اجرا داشته‌اند بازبینی نقشه‌ها در دو نوبت؛ نخست در سال اول اجرای طرح (۹۱ و ۹۲)، سپس در سال‌های ۹۴ و ۹۵ انجام گرفته است. پس از بازبینی‌های فوق و تصویب آن در کمیسیون ماده پنج، کماکان برخی اشکالات طرح باقی مانده و درخواست شهرداری‌های مناطق، اصلاح و رفع این اشکالات است.

وی افزود: براین اساس، ضمن مستندسازی کلیه این اشکالات مشتمل بر ۴۲۴ مورد متشکل از ۱۴۸ مورد پهنه بندی و ۲۷۶ مورد کاربری تثبیت شده، در جلسه مورخ ۲۷/ ۱/ ۱۳۹۷ کارگروه فنی کمیسیون ماده پنج مطرح و مقرر شد که کلیات موضوع در کمیسیون تشریح و در صورت صلاحدید، کارگروه فنی رسیدگی و اظهار نظر کند. رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ادامه داد: ضمنا مقرر شد، به موازات موارد فوق مشاور طرح تفصیلی نیز با هماهنگی دبیرخانه صرفا اشکالات موجود در موارد اعلام شده طرح تفصیلی را احصا کند تا در جلسات آتی کارگروه فنی مطرح شود. در این مدت بیش از هشت جلسه کارگروه به این مسائل رسیدگی کرد اما امضای صورت‌جلسات را منوط به مصوبه جلسه کمیسیون کرد.

اشراقی تصریح کرد: در این جلسه پس از ارائه توضیحات مبسوط توسط مشاور طرح تفصیلی شهر تهران و بحث و بررسی اعضا مقرر شد، کارگروه فنی اظهار نظر نهایی خود را ارائه کند. در ادامه نیز گزارش مبسوطی درخصوص اتمام فرآیند تدقیق شبکه معابر طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران توسط مشاور کمیته تخصصی معابر ارائه شد که پس از استماع گزارش و بحث و بررسی اعضا، مقرر شد پس از ابلاغ نقشه‌های شبکه معابر طرح تفصیلی مصوب کمیسیون ماده پنج که ظرف مدت سه ماه تهیه می‌شود، تغییری در شبکه بدون مصوبه کمیسیون ماده پنج صورت نگرفته و درخصوص بافت‌های تاریخی نیز به‌صورت ویژه عمل شود.