۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

تلنبار مصوبات شورای شهر تهران در اثر ناکارآمدی "کمیته تنقیح"/ وقتی بودن یا نبودنت فرقی ندارد!

۱۵ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 283390
تلنبار مصوبات شورای شهر تهران در اثر ناکارآمدی "کمیته تنقیح"/ وقتی بودن یا نبودنت فرقی ندارد!

با وجود اینکه فلسه وجود "کمیته تنقیح" شورای شهر تهران پالایش طرح‌ها قبل از ارائه به صحن برای جلوگیری از تصویب لایحه تکراری است اما تاکنون این کمیته رسالت خود را به خوبی انجام نداده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛  یکی از چالش‌های جلسات شورای شهر تهران، بررسی طرح‌هایی است که مشابه آن در مصوبات گذشته و قوانین بالادستی وجود دارد و بعد از احصا این موضوع در حالی که وقت و انرژی شورا گرفته شده از دستور کار خارج و به کمیسیون تخصصی ارجاع داده می‌شود.

مشابه این اتفاق در دو جلسه اخیر شورای شهر تهران افتاد. در هفتاد و دومین جلسه شورا طرح الزام شهرداری به ارایه لایحه ایمنی حمل و نقل دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت که برخی از اعضای شورای شهر تهران و قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد بودند که از نظر آئین‌نامه‌ اجرایی درباره ایمنی حمل ونقل دانش آموزان کمبودی وجود ندارد و اگر مصوبات موجود به صورت کامل از سوی دستگاه‌های مربوطه اجرایی شود نیاز به مصوبه جدید نیست و بر اساس آن‌ها می‌توان اقدامات لازم را انجام داد. البته کلیات این طرح در کمال ناباوری تصویب شد!

در جلسه بعدی شورای شهر تهران نیز باز این موضوع تکرار شد و اینبار طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه اولویت اجرای طرح بلوکی بافت فرسوده شهر تهران به شورا آمد که این طرح از دستور خارج و به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.

دلایل منتقدان طرح نیز باز مشابه دلایل رد طرح مذکور جلسه گذشته بود.

 زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران معتقد بودند که وجود مصوباتی در شورا از جمله مصوبه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در احیای بافت فرسوده و سایر مصوبات مرتبط(بیش از ۲۰ مصوبه) که از شمولیت لازم برخوردار بوده و مفاد و رویکردهای طرح در دست بررسی را پوشش می دهد، ایجاب می کند طرح های جامع و کاملتری که با شرایط موجود انطباق بیشتری داشته باشد، ارائه شود.

این اشتباهات عملکردی در صحن شورا در حالی اتفاق می‌افتد که کمیته‌ای به نام تنقیح در شورا وظیفه دارد که طرح‌ها و لوایح را قبل از اعلام وصول به هیئت رییسه دریافت کند، آنها را با آیین نامه داخلی شورا و قوانین موجود به لحاظ شکلی و ماهوی انطباق دهد که در صورت وجود اشکال، طراحان از ایراد طرح و شورا از نقص لوایح مطلع شوند.این اقدام باعث می‌شود که شورای شهر با انباشتی از مصوبات روبرو نباشد و درواقع همان شعار شورای پنجمی‌ها که می‌گفتند «شورای پنجم کارخانه تولید مصوبه نخواهد بود» محقق شود.

در تمام طول عمر شورا هیچ‌گاه تنقیحی انجام نشده است

از حجت نظری، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیته تنقیح در این باره سوال پرسیدیم. او با این تایید این ادعا که در طول دوران شکل‌گیری شورای شهر تهران کار تنقیحی انجام نمی‌شده است به خبرنگار اقتصادآنلاین می‌گوید: در ادوار گذشته شورای شهر تهران هیچ‌گاه نشده که دو مصوبه تنقیح و حاصل آن یک مصوبه جامع و کامل باشد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه جامع تنقیح در دوره گذشته شورا اظهار می‌کند: در این سامانه قرار شده که همه مصوبات شورا به طور کامل جمع‌آوری شوند که من معتقدم این اقدام بیشتر یک کار اپراتوری و اداری است تا تنقیح و کار تنقیحی هنوز انجام نشده است.

نظری با اشاره به فعالیت‌های فعلی کمیته تنقیح شورای پنجم اضافه می‌کند: من به همکارانم در کمیته تنقیح گفته‌ام که فارغ از شش ماه اول سال 96 که هر مصوبه‌ای باقی مانده بود به این سامانه اضافه شد، حالا و در سال 97، مصوبات موجود را کیفی و یکپارچه‌سازی کرده و از تورم مقررات جلوگیری کنیم که یکی از آن‌ها تنقیح مصوبات مدیریت محلات بود که در حال به نتیجه رسیدن است.

رییس کمیته تنقیح ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مسائلی که روی آن کار می‌کنیم تنقیح سه مصوبه داخلی شورای شهر تهران است که یکی از آن‌ها مصوبه هیئت وزیران، دومی شورای عالی استان‌ها و دیگری شورای اول شهر تهران است که قرار است بعد از تنقیح و یکپارچه‌سازی هر سه مصوبه برای ارائه به صحن به هیئت رییسه شورا تقدیم کنیم.

این عضو شورای شهر تهران معتقد است که قبل از ارائه هر طرحی به صحن باید یک نسخه آن به کمیته تنقیح بیاید که اگر احیانا مصوبه مشابهی وجود دارد، از دستور کار هیئت رییسه خارج شود. با رییس شورا در این باره صحبت کردیم و قرار شد که علاوه بر ارسال این طرح‌ها به کارتابل عضو شورا، به کارتابل دبیر کمیته تنقیح نیز فرستاده شود تا طرح در جلسه کمیته بررسی شود، چون ممکن است من به دلیل مشغله زیاد فرصت بررسی کارتابلم را نداشته باشم.

نظری همچنین از طرح یک پیشنهاد در کمیسیون حقوقی و نظارت خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ام که از این به بعد هر طرحی که به صحن می‌آید پیوست تنقیحی داشته باشد. این پیشنهاد در مرحله بررسی است و قرار است به هیئت رییسه تقدیم شود.

آنچه که به گفته منتقدان اهمیت دارد این است که لازم نیست هر شورایی مصوباتی به دیگر مصوبات تلنبار شده شورای پیشین اضافه کند بلکه همین که درصدد رفع نواقص مصوبات گذشته باشد و درعین حال نظارت را به عنوان وظیفه ذاتی شورا با قدرت انجام بدهد، رسالت خود را به عنوان نمایندگان مردم انجام داده است.