۰ نفر

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد:

منطقه 17؛ خرمشهری در دل پایتخت

۱۴ تیر ۱۳۹۷، ۹:۴۵
کد خبر: 283186
 منطقه 17؛ خرمشهری در دل پایتخت

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در جمع شورایاران منطقه 17 به بحث و بررسی در خصوص مشکلات این منطقه پرداخت و با ارائه پیشنهاد خواستار رفع محرومیت این منطقه از شهرداری تهران شد.

اقتصاد آنلاین- فائزه مومنی؛ مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در نشست با شورایاران منطقه 17 بیان کرد: منطقه 17 با تحویل بیش از 4000 شهید به منطقه دارالشهدا معروف است؛ منطقه 17، خاک مقدسی است تا جایی که حتی برخی کوچه ها تا 10 شهید دارد و این امر نشان می دهد این منطقه هزینه ی زیادی برای حفظ وطن و توسعه کشور داده است.

وی افزود جای تاسف دارد که منطقه 17 شهرداری تهران به عنوان توسعه نیافته ترین منطقه از حیث کمبود سرانه های مختلف هفت گانه و از حیث بافت فرسوده است در این خصوص حدود سی درصد منطقه در بافت فرسوده قرار گرفته همچنین از حیث بحث بیکاری آمار قابل توجهی دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با کمال تعجب، منطقه 17 از حیث تولید زباله رتبه چهارم را دارد که این امر قابل تامل است.

فراهانی با اشاره به محرومیت های منطقه 17 عنوان کرد: این منطقه به گونه ای شبیه خرمشهر است اما در دل تهران که با تقدیم شهید رکورد دار است و همچنین رکورد دار توسعه نیافتگی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر تراکم منطقه 17 شهرداری تهران گفت: بر اساس سرشماری سال 95 این منطقه سه درصد جمعیت تهران را در خود جای داده که متراکم ترین منطقه است اما خدا نکند زلزله بیاید که این منطقه جمعیت وسیع و بافت فرسوده دارد.

فراهانی گفت:  این منطقه خصوصیت های مختلفی دارد که یکی از آنان همجواری با آستان مقدس امام زاده حسن و برخورداری از 157 مسجد،64 حسینیه ، 570 هیئت مذهبی است که نشان می دهد بافت فرهنگی مذهبی دایر است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر ظرفیت های اقتصادی این منطقه از شهرداری تصریح کرد: وضعیت بافت اقتصادی منطقه از جمله ظرفیت های آن است که فرصتی برای جهش توسعه ای می باشد. مراکز تجاری بورس مبل، لوازم یدکی، خودروهای سبک و سنگین، مصنوعات آلومینیومی، بازار کیف و کفش و.. مهم ترین مقاصد تجاری شهر تهران در منطقه است.

وی ادامه داد: حتی در پنجشنبه ها ترافیک منطقه هیچ وقت قطع نمی شود و جز شریان های پایتخت است. به نظر می رسد منطقه 17 یکی از فرصت های مهم است.این منطقه نشان داده می تواند سرمایه گذاران را جذب کند و نشان می دهد این پتانسیل در منطقه وجود دارد که در جهت مراکز تجاری و از حیث بازسازی بافت فرسوده است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: شورای شهر آمادگی دارد طرح جدید بازآفرینی شهری را اجرایی کند. در گذشته دو دسته کار انجام می شده است؛ یک شکل کار بازسازی بلوکی مانند کاری که در نواب انجام شد که شهرداری تهران فضایی را تملک کرد و ساخت که البته مفید و ممکن نیست که شهرداری متصدی چنین کاری شود.

فراهانی در ادامه بیان کرد: در گام بعدی باید فضایی داشتیم که با تسهیل گری امکاناتی به مردم بدهد که خود مردم منازلشان را بازسازی کنند؛ دفاتر نوسازی در منطقه ایجاد و آگاهی دهی به مردم انجام شد و مردم با تجمیع پلاک ها و تسهیلات شهرداری، سعی شد که این امر صورت بگیرد و به این سمت حرکت کنند.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان شد: اما طرح خوبی که  روز گذشته ارائه شد این بود که شهرداری تهران با کمک شورا، سرمایه گذاران بزرگ را مجاب کند تا آن ها سرمایه گذاری کنند. تجربیات مختلف دنیا در بازآفرینی نیز همین گونه است که اصطلاحا شرکت های میانی صفر تا صد کار یعنی تملک ، تامین مالی، مهندسی، خرید، ساخت و بهره برداری از بافت بلوکی انجام می دهند که منطقه توسعه پیدا می کند.

وی ادامه داد: از این حیث شهرداری هم باید برنامه ریزی کند. در شهرداری تهران برای مال ها مجوز می دهیم. چرا این تجربه برا بافت فرسوده وجود ندارد. یعنی سرمایه گذار همه این کارها را انجام بدهد. پیشنهادم این است که منطقه 17 با توجه به این وضعیت، بافتی را پایلوت در نظر و این روند را انجام بدهند.

فراهانی گفت: این منطقه که در زمره محروم ترین منطقه تهران است سرانه کمتر از یک متر مربع در حوزه گردشگری فرهنگی ورزشی آموزشی دارد. علی رغم همه اینها جای تعجب است که به ازای هر ساکنی 130 کیلوگرم زباله تولید می کند و رتبه چهارم را دارد و مسئله این است در عین حالی که محروم هستند زباله زیادی تولید می کنند.

این عضو شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاد به خروج منطقه از محرومیت گفت: با روش های مختلف یعنی جذب استارت آپ و استفاده از کارآفرینان باید تحرک در منطقه ایجاد کرد. مهم ترین کاری که می توان در منطقه انجام داد  بحث بافت فرسوده است و نوسازی آن باید در دستور باشد تا تحرکی در بخش مسکن و بازآفرینی حاصل شود. امروزه بیش از 200 شغل به طور مستقیم و غیر مستقیم با امر مسکن ارتباط دارد که بیکاری در این امر نیز اهمیت پیدا می کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: آنچه امروزه برای ما اهمیت دارد اولویت توسعه باید به مناطق محروم و توسعه نیافته داده شود. فاصله شمال و جنوب باید کم شود و شاهد این نباشیم منطقه 1 تهران چهار برابر منطقه 17 بودجه داشته باشد با وجود اینکه تراکم جمعیتی در منطقه 17 بالا است.

فراهانی تصریح کرد: ملاک برای بودجه مناطق، جذب بودجه نخواهد بود. بر همین اساس در سال گذشته تلاش کردیم تا این فاصله را کم کنیم و برنامه داریم انتهای چهار سال این فاصله به حداقل برسد و برای اولین بار این طرح مصوب شد.

وی افزود: از مهم ترین کارها جذب مشارکت مردم است یعنی تا مشارکت مردم برای را توسعه نداشته باشیم موفق نخواهیم بود. خوشبختانه به منطقه 17، تعلق و دلبستگی زیادی وجود دارد. بافت جمعیتی یکدیگر را می شناسند و با این وجود رشد در منطقه ایجاد می شود.

فراهانی در پایان این نشست گفت: اینها زمینه های رشد و توسعه محله ای است که در شورا باید تقویت کنیم. این روزها رشد مناطقه به وصرت محله محوری است و بدین ترتیب نه تنها دلبستگی  ها نباید کاهش یابد بلکه سعی کنیم تا افزایش بدهیم. بر این اساس شهرداری باید از این ظرفیت برای توسعه محله استفاده کند که یکی از راه های آن ایجاد رابطه با شورایاران برای داشتن رابطه بهتر با مردم است تا بتوان نظرات مردم را منتقل کنند.