۰ نفر

شهردار تهران:من روش خودم را برای اداره شهر دارم/انتقاد به اظهارنظر افراد بی‌صلاحیت توییتردار

۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۰۳
کد خبر: 279940
شهردار تهران:من روش خودم را برای اداره شهر دارم/انتقاد به اظهارنظر افراد بی‌صلاحیت توییتردار

شهردار تهران در واکنش به اختلاف میان وزارت کشور و راه و‌شهرسازی بر سر انتخاب مهندس ناظر گفت:برخی افراد صلاحیت اظهار نظر در این مورد را ندارند و بدون آنکه اطلاعی از قانون داشته باشند حق را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛  محمد علی افشانی (شهردار تهران ) امروز در نشست مجمع شهرداران کلان شهرهای تهران ابتدا به محتوای این جلسه اشاره کرده و گفت: در جلسه امروز محوراصلی تبادل نظر میان شهرداران کلانشهرهای کشور بود چرا که با توجه به تجربه های مختلف میتوانیم از ابتکارات و خلاقیت های انها استفاده کنیم.

افشانی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد کمیته ای فعال شده و همه قوانین موجود را در زمینه شهرداریها بررسی کند و قوانین مورد نیاز و اثرگذار شناسایی شده تا با کمک مجلس و شورای عالی استانها این قوانین تصویب گشته و خدمات سرعت بگیرد.همچنین قوانینی که نیاز به حذف یا اصلاح دارند شناسایی شوند .

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه لایحه افزایش سهم شهرداری ها در مالیات بر ارزش افزوده مراحل نهایی خود را در کمیسیون اقتصادی مجلس طی می کند افزود:این طرح به زودی وارد صحن می شود و انتظار ما از اصحاب رسانه این است که برای افزایش درآمد پایدار به شهرداری کمک کنند.

وی با اشاره به قوانین بودجه که دولت را مکلف می کند شهرداری ها را به خود کفایی برساند در انتقاد به کاهش سهم شهرداری ها در طول سالیان گذشته از مالیات برارزش افزوده ادامه داد: دولت تا حدودی موافقت خود را اعلام کرده برای آن که سهم شهرداری ها افزایش یابد. در حال حاضر هم دولت 67 درصد و سهم شهرداری ها فقط 33 درصد است .

در ادامه شهردار تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ داد: افشانی در رابطه با مسایل بانک شهر و تعویض مدیر عامل آن گفت: بانک شهر بانک اختصاصی شهرداریهاست. در خصوص استیفای مدیرعامل بانک شهر (پورزرندی) باید بگویم که مدیران بانکها چرخش دارند که این امر طبیعی است.

وی ادامه داد: ما در آینده در راستای تقویت بانک شهر حرکت کرده و سعی می کنیم با همکاری شهرداری این بانک جایگاه بهتر از امروز پیدا کند.

شهردار در واکنش به سوال خبرنگاران که از برخورد با مدیرعامل سابق به بانک شهر ابراز نارضایتی کردند گفت: از زحمات مدیرعامل بانک تقدیر شد خود آقای پورزرندی تشخیص اش این بود که در شرایط امروز استعفا دهد.

شهردار در پاسخ به این سوال که با توجه به وجود فساد و تخلف گسترده در شهرداری چطور انتظار دارد اصحاب رسانه به دنبال افزایش درآمدهای شهرداری ها باشند گفت: یکی از دلایلی که از شهرداری ها زیاد صحبت می شود این است که مراجعات مردم به شهرداری ها بالا بوده و تعداد کسانی که در نتیجه نارضایتی بالا می رود و به همین دلیل مردم نظر متفاوتی نسبت به شهرداری دارند .

افشانی ادامه داد: وضعیت شهرداری شبیه بقیه سیستم های اداری است و تبلیغات منفی روی شهرداری ها باعث شده روی عملکرد شهرداریها حساسیت منفی گذاشته است.

شهردار با بیان اینکه روی فساد و سالم سازی سیستم تمام تلاش خود را خواهد کرد گفت: حساسیت من روی موضوع فساد فوق العاده زیاد است چرا که فساد همچون موریانه بوده و از داخل مقاومت یک سیستم را از بین می برد.

نمی گویم شهرداری مشکل ندارد اما وقتی بیش از حد در مورد یک سازمان در جراید صحبت می شود موجب شده مردم مشارکت نداشته باشند.

شهردار در ادامه رسانه  ها را یکی از اهرم های اساسی نظارت خوانده گفت: رسانه ها نقش اساسی در سالم سازی یک سازمان دارد شما ناظران من هستید مشکلات شهر را به صورت مکتوب یا تلفنی به اطلاع من برسانید اگر رسیدگی نشد و پاسخی دریافت نکردید آن وقت فریاد بزنید.

وی ادامه داد: مسایل را همانطور که است ببینید و واقعیت های موجود را منتشر کنید.

شهردار در پاسخ به این سوال که آیا به بخشنامه های محمدعلی نجفی (شهردار سابق) پایبند خواهد بود یا خیر گفت: من با مدل و منطق خودم مدیریت می کنم و با منطق خود به گذشته نگاه میکنم من تازه به شهرداری آمدم و اطلاعات دقیق ندارم اما مطمئن هستم هر کار عمرانی در این مملکت صورت گرفته یک عده زحمت کشیده و شب بیداری کشیده اند .

شهردار تهران با بیان اینکه هدف اصلی اش ارتقای کیفیت زندگی و افزایش رضایت شهروندان از زندگی است افزود: روش من نگاه به جلو است و تمام برنامه های من حول این دو هدف می گذرد .

افشانی در پاسخ به این سوال که آیا بخشنامه منع صدور هولوگرام را اجرا می کند یا خیر افزود: چند ماه صبر کنید تا با روشها و مدل مدیریت من آشنا شویدو من بخشنامه های خودم را صادر خواهم کرد.

انتظارات را با شرایط کشور تطبیق دهید

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اختلاف وزارت راه و شهرسازی با وزارت کشور بر سر انتخاب مهندس ناظر گفت: هرچند پرداختن به برخی مسایل می تواند حاشیه ساز باشد اما مسایل اساسی این است که مبنا باید براساس قانون باشد. متاسفم که برخی افراد که اهل توییتر هستند بدون آن که از قانون اطلاع داشته باشند اظهار نظر می کنند.

افشانی با بیان اینکه اختلاف اصلی بر سر این است که ناظر بر ساختمان باید توسط سازنده معرفی شود یا نظام مهندسی افزود: براساس قانون این وظیفه به عهده سازمان نظام مهندسی است کمیسیون عمران مجلس هم در این رابطه گزارشهایی را تهیه کرده است باید تفاهم کنیم که با تخاصم مساله حل نمی شود.

شهردار با انتقاد از اظهارنظر های غیر تخصصی افزود من به آقای آخوندی هم گفتم که قانون صریحا چه می گوید و از ایشان خواستم اگر نظری دارنددرخواست تغییر قانون را بدهند.

وی ادامه داد:بعضی افراد صلاحیت اظهار نظر در این مورد را ندارند و بدون آنکه اطلاعی از قانون داشته باشند حق را به وزارت راه و شهرسازی می‌دهند.

 وی گفت: در همین راستا به معاونت حقوقی رییس جمهور نوشتم ودرخواست کردم قانون رو بخوانند که در این صورت اختلاف حل خواهد شد.

افشانی در پایان در رابطه با اقدامات شهرداری در خصوص توسعه حمل ونقل عمومی تصریح کرد: محدودیت منابع باعث کندی برنامه ها می شود اما توسعه خطوط ریلی اولویت اول ماست و در مناقصه ای با یک شرکت چینی به زودی 630 واگن وارد خواهد شد.

افشانی با اشاره به وعده های دولت در خصوص حمل ونقل عمومی افزود: درست است که رییس جمهور مهمترین برنامه خود را نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عنوان کرده است اما باید همه شرایط کشور را ببینید این که روزی این تعهدات ابلاغ شد چه تفاوتی با امروز دارد باید انتظارات با شرایط کشور تطبیق دهید .

در ادامه این نشست قاسم تقی‌زاده خامسی شهردار مشهد در خصوص درآمدهای شهرداری‌ها و مشکلاتی که در تحقق درآمدهای پایدار وجود دارد، گفت: مشکلات شهرداری‌ها، مشکلات جدی است؛ دو مشکل که یکی کسب درآمد و دیگری نیروی انسانی مازاد است در همه شهرداری‌های کلانشهرها مشترک است. شوراها دو دهه است که فعالیت می‌کنند، اما هر سال از اختیارات آنها کاسته می‌شود. اگر قرار است شهرها را شهرداری‌ها و شوراها اداره کنند، این اختیار به آنها داده شود و ما هر روز شاهد آن نباشیم که قوانین، اختیارات شهرداری‌ها را کاهش می‌دهد.

شهردار مشهد اضافه کرد: کسب درآمد از راه تراکم مطلوبِ هیچ شهرداری نیست، اما جایگزین تراکم‌فروشی برای کسب درآمد باید مشخص شود. همه ما معتقدیم باید تراکم‌فروشی‌ها در شهرداری‌ها قطع شود، اما از آن طرف می‌بینیم سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهند ما روی پای خودمان بایستیم، اجازه دهند شهرها توسط شهرداری‌ها و شوراها اداره شود. شهر مشهد سالانه ۳۰۰ میلیون زائر دارد، اما سهم شهرداری از درآمدی که این زائران برای شهر ایجاد می‌کنند، چیست؟ تنها عایدی ما جمع‌آوری زباله و ایجاد فضای سبز است. شورای شهر که منتخب مردم مشهد است، می‌تواند در خصوص عوارضی که از این محل عاید شهر شود، تصمیم‌گیری کند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد؛ حتی شهرداری‌ها برای تمدید پروانه نمی‌توانند پولی دریافت کنند. به نظر می‌آید نمی‌خواهند در خصوص خودکفایی شهرداری‌ها کاری کنند، زیرا اگر شهرداری‌ها قدرتمند شوند، به ضعیف‌تر شدن آنها ختم می‌شود.

در ادامه محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه نیز گفت: شهرداری‌ها ۱۲۳ وظیفه دارند که می‌توان نیروهای مازاد را در این ۱۲۳ وظیفه که در حال حاضر برخی از آنها دنبال نمی‌شود، به کار گرفت؛ نیروی مازاد را نباید با راهکار اخراج حل کرد، زیرا زمینه‌ساز معضلات اجتماعی است.

وی تأکید کرد: باید فضای اعتمادسازی میان مردم و شهرداری‌ها ایجاد شود، در غیر این صورت مردم در اداره شهر کمک نمی‌کنند و عملاً شهرها به روستاهای بزرگ مخروبه‌ای تبدیل می‌شوند.

حضرت‌پور افزود: با هوشمند شدن سیستم‌ها، تخلفات کاهش پیدا کرده و این‌گونه نیست که به راحتی بشود در شهرداری فساد کرد.

در ادامه این نشست یکی از خبرنگاران در خصوص ورود بانک مرکزی به تغییر مدیرعامل یک بانک خصوصی که شهرداری های کلانشهرها در آن سهام دارند، پرداخت و از خامسی پرسید که به نظر می‌آید شهردار تهران تمایلی ندارد شفاف در خصوص تغییر مدیریت سخن بگوید. مشخصاً اشکالی که بانک مرکزی به شیوه مدیریت گذشته این بانک داشت، چه بود؟

شهردار مشهد در پاسخ به این خبرنگار گفت: واقعیت این است که سهامدار این بانک، تمام کلانشهرها هستند و طبق قوانین باید ۹ نفر عضو هیأت مدیره و دو نفر علی‌البدل توسط سهامداران انتخاب شوند که تاکنون مشخص نیست تاکنون به چه دلیلی این بانک هیأت مدیره کامل نداشت که پس از این موضوع اعضای هیأت مدیره نامه‌ای از بانک مرکزی دریافت کردند که پس از این نامه تصمیم گرفته شد مدیرعامل تغییر کند؛ این موضوع ربطی به منابع مالی بانک ندارد و تنها بحث مدیریتی است. سهامداران معتقدند سریعاً باید ۹ نفر اعضای هیأت مدیره انتخاب و معرفی شوند و اخلاق حرفه‌ای نیز حکم می‌کند که سهامداران مطلع شوند بانک مرکزی به چه دلیل این نامه را زده است.

وی تصریح کرد: انتخاب سرپرست و تغییر مدیرعامل ربطی به منابع مالی این بانک ندارد و موضوعی بین بانک مرکزی و مدیرعامل سابق این بانک است که باید مسائل آنها برای سهامداران نیز مشخص شود.

خبرنگاری در خصوص مشکلات آب در اصفهان و مشهد پرسید که قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان گفت: در خصوص وضعیت زاینده‌رود و مصیبت اصفهان، پیگیری‌های متعددی داشتیم؛ تلاش کرده‌ایم تا آبیاری فضای سبز اصفهان را که از ۵۰۰۰ هکتار آن تنها ۲۰۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است را از طریق آبیاری قطره‌ای انجام دهیم تا تصفیه پساب‌ها و مشکلات آبیاری این منطقه را برطرف کنیم.

شهردار مشهد نیز توضیح داد: پروژه‌هایی برای قطع وابستگی شهرداری‌ها به آب چاه‌ها تعریف کرده‌ایم تا به جای استفاده از آب خام، موضوع تصفیه فاضلاب‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه عبدالقادر پربار شهردار زاهدان در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وجود حاشیه‌نشینی در شهر زاهدان و مشکلاتی که برای این شهر ایجاد شده است، گفت: تقریباً در بیشتر کلانشهرها ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین و ۲۵ درصد روستایی هستند که در این شهر این نسبت تقریباً برابر است. جمعیت اطراف شهر به دلیل آنکه اسناد مالکیتی وجود ندارد، ساخت و سازهای اصولی نکرده‌اند و شهرداری نیز نمی‌تواند از آنها عوارضی بگیرد؛ از طرفی رشد این حاشیه تناسبی با رشد این شهر ندارد و در این رابطه شهرداری به کمک دولت و حمایت ملی نیاز دارد.